Mladý obal 2010
Slovenské centrum dizajnu ako dlhodobý partner súťaže Mladý obal aj tento rok predstaví vo svojom výstavnom priestore Satelit víťazné, ocenené a najzaujímavejšie práce, ktoré sa zúčatnli súťaže. Výstava koncipovaná kurátorkami CZECHDESIGN.CZ prezentuje 60 najlepších prác. 15. ročník súťaže Mladý obal priniesol veľké zmeny. Súťaž tiež získala výraznú vizuálnu identitu a bola nanovo rozdelená na kategórie s témami „Obal na sladkosť“ a „Komiks“. Nové zameranie prilákalo rekordný počet účastníkov a do súťaže dorazilo takmer 530 prác. Porota zasadla začiatkom apríla v zložení Jan Činčera, Jiří Pelcl, Thomas Feichtner, Monika Bajlová, Tomáš Prokůpek a Libor Vožda. Kategória „Produktový obal“ zameraná v tomt roku na „Obal na sladkosť“ bola hodnotená vo dvoch skupinách. Do skupiny študentov vysokých škôl a mladých dizajnérov do 30 rokov sa prihlásilo cez 230 tvorcov. Mladý obal už niekoľko rokov ovládajú študenti z Kanady a ani v tomto roku tomu nebolo inak. Na 1. mieste sa tento rok už po štvrtý krát za sebou umiestnila kanadská študentka, tentokrát Anne-Marie Brouillette z montréalskej Univesité du Québec s obalom na medovú cukrovinku „Au septième miel“. Stredné školy prekvapili rovnako vysokou účasťou, tento ročník prilákal cez 220 študentov. Porota vybrala ako víťazný návrh obal na zmrzlinu „Nanynčin nanuk“ od študentky Střední uměleckoprůmyslové školy v Uherském Hradišti Viktorie Prokopové. Kategória „Iný pohľad“ bola jednou z novinek 15. ročníku Mladého obalu. Tohtoročná téma „Komiks“ mala do súťaže prilákať grafikov, ilustrátorov a kresliarov a sprístupniť súťaž aj tým odborom, ktoré do predchádzajúcich ročníkov nezasahovali. V kategórii sa zišlo približne 80 veľmi rôznorodých prác. Víťazkou sa s krabičkou od čokolády „Kakaová bohyně“ stala Rufina-Maryia Bazlova ze Západočeské univerzity v Plzni. Mladý obal je súťaž, ktorú už 15 rokov vyhlasuje spoločnosť Model Obaly. Organizátorom projektu je od roku 2009 CZECHDESIGN.CZ. Súťaž Mladý obal každoročne sleduje originálne nápady v obalovom dizajne, je určená študentom a mladým tvorcom. www.mlady-obal.cz. K výstave vyšiel katalóg. Zloženie poroty 15. ročníku súťaže Mladý obal: • Jan Činčera, obalový dizajnér a dlhoročný predseda súťaže Mladý obal • Jiří Pelcl, produktový dizajnér a architekt, profesor na Vysokej škole umeleckopriemyselnej v Prahe • Thomas Feichtner, rakúsky produktový dizajnér a profesor na Muthesiovej Akadémii výtvarných umení a priemyslového dizajnu v nemeckom Kielu • Monika Bajlová, grafická dizajnérka pôsobiaca v bratislavskom štúdiu IQ design • Tomáš Prokůpek, redaktor architektonického časopisu Era 21 a komiksovej revue AARGH! • Libor Vožda, konštruktér obalov zo spoločnosti Model Obaly
Čas na hru – výstava hračiek
Jadrom výstavy Čas na hru je výber z výsledkov súťaže na tému hračka pre stredné a vysoké školy s výučbou dizajnu, ktorú zorganizovalo Slovenské centrum dizajnu koncom roka 2009. Študentské práce vybrala odborná porota v zložení: dizajnéri Ivan Čobej a Václav Kautman, Adriena Pekárová, Jerry Koza, architekt a dizajnér z ČR, Miroslava Vallová, koordinátorka slovenskej účasť na veľtrhu v Bologni. Kurátorky výstavy Katarína Hubová a Adriena Pekárová doplnili výstavnú kolekciu o hračky z tvorby profesionálnych dizajnérov. Výstava bola súčasťou sprievodného programu slovenskej prezentácie na Medzinárodnom veľtrhu detskej knihy v Bologni, ktorý sa konal v marci 2010, kde bolo Slovensko čestným hosťom veľtrhu. Výstavná kolekcia pozostáva z vyše 70 hračiek – stavebníc, skladačiek, hojdačiek a pohybovadiel, zvieratiek a domčekov, pomôcok na rozvoj motoriky, logiky a kreativity – vytvorených z rôznych materiálov. Okrem dreva, ktoré je najčastejším materiálom hračiek najmä od študentov Školy úžitkového výtvarníctva J. Vydru v Bratislave a Školy úžitkového výtvarníctva v Ružomberku, študenti pracovali s textilom, plastmi, ale aj použitými a odhodenými predmetmi. Výber dreva súvisí jednak s tradíciou konkrétnych zúčastnených škôl a slovenského remesla, ale aj so snahou o ocenenie vlastností prírodných materiálov v intímnom prostredí človeka. Téma hračky poskytla študentom šance uspokojiť záľubu v hravosti, ktorá k ich veku patrí, ale aj ukázať zmysel pre humor, vtip a kreativitu príťažlivým spôsobom. Študentskú kolekciu dopĺňajú hračky profesionálov, ktorí sa jej dlhodobo venujú – Tibora Uhrína, pedagóga Fakulty umení TU v Košiciach a Mariana Hubu, pedagóga ŠÚV J. Vydru a knihy – skladačky mladého grafického dizajnéra Karola Prudila. Výstava je rozšírená o priestor na hranie pre detských návštevníkov výstavy, v ktorom si môžu vyskúšať niekoľko drevených stavebníc z produkcie firmy Veva – stavebnice Gringo (dizajn Tibor Uhrín) a Pedro a Brico (dizajn T. Uhrín, Peter Juščák a Jozef Kurilla). Vybraných 15 hračiek zo súťaže bolo podkladom pre vytvorenie rovnomenného animovaného filmu, ktorý sa bude premietať na plazmovej obrazovke v expozícii. Režisérkou a animátorkou tohto filmu je Eva Janovská, ktorá ma za sebou animátorskú prácu na niekoľkých ocenených projektoch (film Chyťte ho a inscenácia Kráska a zviera). Spolu s filmom Čas na hru sa bude premietať aj ďalší animovaný film Viliam; jeho autorka Veronika Obertová ho vytvorila ako svoju diplomovú prácu na Katedre vizuálnej komunikácie VŠVU v Bratislave. Papierové postavičky z filmu sa predstavia aj na výstave. Ako prebiehalo rokovanie detskej poroty, ktorá vybrala svojich 10 najzaujímavejších hračiek, ukáže krátky film Ľ. Urbana. Bolonská premiéra výstavy Čas na hru sa konala priamo v centre mesta – v priestoroch bolonskej radnice, ktorá je hojne navštevovaná domácimi aj turistami, pretože priamo v tejto budove sa nachádzajú aj historické a umelecké múzeá. Už pred otvorením výstavy návštevníci spontánne reagovali na hravosť a úprimnosť výstavy. Jej atraktívnosť pozdvihli aj animované filmy, ktoré mohli návštevníci v priestoroch výstavy nerušene sledovať.
Štyri a viac
Výstava oddelenia Propagačné výtvarníctvo ŠUV Josefa Vydru. Oddelenie vedie Lenka Šeniglová a ďalšie tri maldé ženy Lucia Hronska, Nora Kotásková, Ľubica Prudilová. Oddelenie získalo cenu na FD 2009 za kolekciu svietidiel. Výstava predstavuje nové koncepčné smerovanie propagačného výtvarníctva mimo zabehaných koľají, na ktoré sme si v súvislosti s týmto oddelením zvykli. Prináša nové témy a formy spracovania, pričom si zachováva tradičnú kvalitu. Pod názvom Štyri a viac sa nachádzajú štyri hlavné témy, ktoré sa na oddelení propagačného výtvarníctva za posledný rok a pol spracúvali: interiérová tvorba, priemyselný dizajn, grafický dizajn a nástenná maľba. Štyri témy aplikované do rôznych zadaní. Štyri témy korigované štyrmi výtvarníčkami s rôznym zameraním a názorom. Vystavovať budú študentské práce – sedacie vaky, svietidlá, obaly, riešenie interiérov, plagáty a priestorové objekty.
Dizajn písma NL/SK
Slovenské centrum dizajnu pripravilo vo svojich priestoroch ďalšiu výstavu, ktorá je venovaná súčasným trendom v typografii, tento raz medzinárodnú. Predstaví navrhovanie písma ako samostatnú profesiu, v ktorej ako produkty vznikajú fonty, s dôrazom na tvary a dizajn znakov a slov abecedy, teda estetickú rovinu písma. Na výstave ponúkame príležitosť zoznámiť sa s diplomovými projektmi medzinárodného magisterského štúdia Type and Media Kráľovskej akadémie v holandskom Hágu, ktoré vytvorili počas druhého semestra študenti z rôznych krajín Európy, Ázie, Ameriky a Austrálie. Toto jednoročné štúdium je zamerané na vedomosti a praktické zručnosti a jeho cieľom je pripraviť študentov na tvorbu nových písiem. Úvodná časť výstavy sleduje ako a do akej miery ovplyvňuje národnosť, osobnosť tvorcu a jeho prostredie charakter písma. Študenti si pri výbere diplomového projektu vyberajú hlavne také oblasti, ktoré by mohli byť určitým spôsobom nové alebo neprebádané, so zameraním väčšinou na textové písma, ktoré patria do najťažšej kategórie z hľadiska výroby, teda je možné sa pri nich najviac naučiť. Druhá časť predstaví tvorbu dvoch slovenských absolventov štúdia Type and Media Jána Filípka a Ondreja Jóba a ďalších mladých slovenských dizajnérov, ktorí sa zaoberajú dizajnom písma. Táto časť ukáže väčší záber možností navrhovania – najmenšie písma určené na sadzbu, titulkové písma ako aj lettering (nápis vytvorený bez použitia existujúceho písma). Všetci odovzdávame a prijímame informácie vo vizuálnej podobe pomocou abstraktného systému zastupujúceho reč, čiže prostredníctvom písma. Jeho vhodným výberom môžeme textu pridať navyše vizuálnu hodnotu, ktorá dokáže ovplyvniť a obohatiť jeho obsah na rôznych úrovniach. Táto hodnota sa prejavuje prostredníctvom chutí, prísad a nuáns, ktoré dizajnér do písma namieša. Dizajn písma však neznamená zahrnúť do výslednej podoby abecedy iba estetické kvality. Do procesu sa, podobne ako v iných dizajnérskych odboroch, dostávajú princípy, ktoré zvýšia jeho kvalitu – od výsledkov najnovších výskumov čitateľnosti, kvality technického zhotovenia, vplyvu proporcií písma na úsporu miesta, vzťahu latinkového písma k jeho nelatinkovému partnerovi, účelu, na ktorý je písmo navrhnuté, až po jeho schopnosti odrážať aktuálne potreby polygrafie a tlače. Type and Media 08/09 Sueh Li Tan (Penang, Malajzia) César Puertas (Bogota, Kolumbia) Dan Milne (Melbourne, Austrália) Charles Mazé (Angers, Francúzsko) Holger Königsdörfer (Augsburg, Nemecko) Ondrej Jób (Liptovský Hrádok, Slovensko) Abi Huynh (Vancouver, Kanada) Ján Filípek (Bratislava, Slovensko) Marta Bernstein (Miláno, Taliansko) Khajag Apelian (Bejrút, Libanon) Laure Afchain (Toulouse, Francúzsko) Slovenský pavilón Ján Filípek, VŠVU (2008), KABK (2009) Ondrej Jób, VŠVU (2008), KABK (2009) Michal Tornyai, VŠVU (2006) Karol Prudil, VŠVU (2009) Marek Chmiel, VŠVU (6. ročník)
6 x 10 rokov v praxi
Slovenské centrum dizajnu predstavuje tvorbu šiestich dizajnérov-spolužiakov. Obsahom výstavy 6 x 10 rokov v praxi je výber projektov a realizácií, ktoré títo absolventi odboru dizajn na FA STU uskutočnili v praxi v priebehu posledných desiatich rokov od získania diplomu. Výstava ukazuje uplatnenie po škole, a to najmä na Slovensku. Chronologicky dokumentuje rôzne oblasti tvorivých činností, ktorými bývalí študenti prechádzali v snahe zostať pri profesii, ktorú pôvodne absolvovali – priemyselný dizajn. Vďaka otvoreným mysliam a dôslednému hľadaniu vlastnej cesty sa im podarilo presadiť aj v “nepriaznivom” domácom teréne, ba dokonca aj v činnostiach iba okrajovo súvisiacimi s dizajnom. Exponáty sú však zamerané predovšetkým na dizajnérske realizácie, ktoré sú skutočne pestré. Prezentované práce sú rôznorodé, od čisto priemyselných produktov cez obaly, grafický dizajn až po scénografiu, architektúru či solitéry. Kontext vzniku je tiež veľmi rôznorodý – autorské veci sa miešajú s tými, ktoré vznikli na základe objednávok zákazníkov a projektami interného výskumu. Na výstave sa predstavujú: Branislav Dudáš (ELTECO), Miro Hazucha (AUAOAY), Jaroslav Holota (UNGROUP), Martin Struss (PLASTIC OMNIUM), Štefan Tóth (FLO) a Martin Turzík (FLUIDUM DESIGN).
Starý začiatok – nový koniec…
Slovenské centrum dizajnu pripravilo výstavu s netradičným pohľadom na rôzne formy dožívania výrobkov v ich spotrebnom finále, pri poslednom „výdychu“ na zbernom dvore, bazároch, na smetiskách, kedy sa ocitajú v paradoxných a emocionálne pôsobivých kontextoch. Myšlienka zachytiť týmto spôsobom históriu československého dizajnu sa zrodila v roku 2003, vystavené fotografie však pochádzajú iba z posledných rokov 2007 – 2009. Väčšina z nich je urobená náhodne pri objave zátiší v meste alebo mimo neho, niektoré vznikli pri návšteve zberných dvorov a recyklačných centier v Košiciach. Je to svojím spôsobom nekončiaci proces ale aj koncept, pretože veci sa stále vyhadzujú aj likvidujú. Keďže nekončia v múzeu dizajnu, pretože také neexistuje, „zaznamenávam ich aspoň takto, v poslednej chvíli, lebo mám pocit, že za krátky čas tie veci nebudú fyzicky existovať vôbec“ – Tibor Uhrín. V druhom slede autori projektu mapovali pôvod zaznamenaného dizajnu (autor, výrobca, obdobie, miesto vzniku). Tieto charakteristiky sa snažili uviesť v rámci komentára k obrázku, aj súvislosti nálezu. Kombinujú tak informácie o pôvode veci a stavu, v ktorom ju zaznamenali. Každá nájdená a odfotografovaná vec má svoj príbeh, ktorý sa autori výstavy snažili čo najviac popísať a tým zaznamenať ich život ešte pre ich úplným zánikom. Výstava v Satelite ukazuje na fotografiách ale aj na niekoľkých kusoch originálov československý dizajn od 50. rokov – najmä z obdobia tzv. „bruselského štýlu“ a éry socializmu – 60. 70. a 80. rokov 20. storočia. Časť fotografií tvoria spotrebiče, ako kuchynské strojčeky, mixéry, roboty, žehličky, variče, vysávače či fény, ďalšiu sedací nábytok z prelomu 50. a 60. rokov.
Rurálny plagát a my
Slovenské centrum dizajnu predstavuje výstavu plagátov z medzinárodného študentského workshopu Rural Poster, ktorý prebiehal od 21. 10. – 26. 10. 2009 v Galérii FreeDom (Báhoň). Plagáty vznikli v rámci workshopu Rural Poster , ktorý je sprievodnou akciou medzinárodne súťaže Trienále plagátu Trnava 2009. Skupina lektorov a študentov z krajín višegrádskej štvorky niekoľko dní pracovala v Galérii FreeDom v obci Báhoň, vzdialenej od Trnavy cca 12 km. Cieľom workshopu bol návrat k obyčajnému, jednoduchému a efektívnemu spôsobu nízkonákladovej tvorby bez použitia počítača. Hodnotou „rurálnych“ plagátov by mala byť rýdzosť, pravdivosť a sila myšlienky oproti povrchnému a lacnému exhibicionizmu technokratických riešení. Pre takýto typ tvorby plagátu ponúka vidiek, ako špecifické komunitné prostredie osobité témy a zadania .
Recyklovať, reparovať, rešpektovať …
Výstava predstavuje vybrané práce 35 profesionálov a študentov stredných aj vysokých škôl, ktorí zareagovali na výzvu Slovenského centra dizajnu a pokúsili sa o aplikáciu princípov ústretového prístupu k životnému prostrediu v dizajne. Kritériami výberu boli najmä hodnota nápadov, kreativita, kvalita stvárnenia. Recyklácia je často využívanou metódou na podnecovanie kreativity v školských ateliéroch. Pracovať s použitými materiálmi a predmetmi a predlžovať život odhodených vecí, ktoré nič nestoja a sú vlastne odpadom, je mnohokrát vítaným východiskom z núdze. Súčasne je to však inšpiratívna cesta pre tvorbu, ktorá prináša zaujímavé vtipné a prekvapujúce výsledky. Elektro – odpad, perá, ktoré prestali písať, prázdne sklenené fľaše, časti starého nábytku a nefunkčných vodoinštalácií či množstvo vynosených šiat – to všetko môže byť základom pre nový produkt s novou funkciou a svojskou estetikou. Výstava ponúka mnoho dobrých príkladov takýchto riešení, napríklad v solitéroch z oddelenia tvarovania dreva Mariána Hubu zo Školy úžitkového výtvarníctva J. Vydru v Bratislave, ktorý sa tejto téme venuje programovo a dlhodobo. Iná cesta, a zrejme náročnejšia, je odolať pri návrhu nového dizajnu zvodom rozmanitosti materiálov a použiť ich striedmo – aj takýto produkt sa na výstave nájde. Možností, ako prostredníctvom dizajnu šetriť energiu, materiál či ľudskú prácu je veľa – nejde len o dizajn produktu, estetiku a vizualitu, ale môžu to byť nové koncepcie tvorby prostredia (interiéru, exteriéru), logistiky, služby… Je to téma, možno povedať, trvalá, a tak nekončí ani pozornosť, ktorú tejto téme SCD venuje.
Zbrane a kosti (Guns´n´Bones)
Výstava „Zbrane a kosti” prezentuje v kurátorskej koncepcii Márie Nepšinskej (SK) najnovšie práce šperkárok Bety K. Majerníkovej (SK) a Kristýny Španihelovej (CZ) . Bety aj Kristýna vo svojich posledných kolekciách pracujú so ženskou tematikou, ku ktorej pristupujú svojským, v niektorých momentoch možno drsným spôsobom reflektujúcim súčasné témy. Obe šperkárky majú za sebou viacero výstav po celej Európe a ich práce získali niekoľko medzinárodných ocenení. Šperk vnímajú obe ako konvenčný symbol krásy, cez ktorý reflektujú svoje postrehy a komentáre. Prepájajú krásu s utrpením, symboly živého a neživého, iróniu i kritiku vo viacerých úrovniach. Vizuálne „pekné“ a estetické šperky sa stávajú nositeľmi vážnych tém. Vzájomná spojitosť týchto dvoch kolekcií posilňuje výraz diel a zámerne ich posúva do nových súvislostí.
Dizajn Cypriána Koreňa
Autorská výstava mladého začínajúceho dizajnéra sa vo výstavnom priestore Slovenského centra dizajnu Satelit nevyskytuje často. Túto možnosť získal Cyprián Koreň ako cenu na Fóre dizajnu 2008 v rámci veľtrhu Nábytok a bývanie v Nitre. Absolvent VŠVU – Katedry dizajnu ( 2006) prezentoval na minuloročnej výstave Fóra Dizajnu pod názvom Zážitok zo stolovania ľahký záhradný nábytok Trampolíno. Vtedajšiu porotu zaujal inak použitý textilný materiál, ktorý sa využíva hlavne na exteriérové reklamné účely. Cyprián Koreň na výstave prezentuje okrem rôznych typov nábytku pre exteriér aj svoje školské projekty. Veľmi zaujímavá je jeho diplomová práca úplne z inej oblasti ako nábytok. Navrhol záchranárske sane – transportný dopravný prostriedok pre záchranu ľudí v horách. Prínos tejto práce spočíva vo variabilnom systéme, ktorý umožňuje použitie saní na viac transportných možností, to znamená napríklad na ťahanie po snehu, vyťahovanie pod vrtuľníkom, spúšťanie v skalnej stene, aj ako nosidlá. Toto riešenie vzniklo na základe osobných skúseností Cypriána Koreňa, ktorý pracuje tiež ako dobrovoľný záchranár horskej služby v oblasti Veľkej Fatry a Kremnických Vrchov.









