6 x 10 rokov v praxi

Slovenské centrum dizajnu predstavuje tvorbu šiestich dizajnérov-spolužiakov. Obsahom výstavy 6 x 10 rokov v praxi je výber projektov a realizácií, ktoré títo absolventi odboru dizajn na FA STU uskutočnili v praxi v priebehu posledných desiatich rokov od získania diplomu. Výstava ukazuje uplatnenie po škole, a to najmä na Slovensku. Chronologicky dokumentuje rôzne oblasti tvorivých činností, ktorými bývalí študenti prechádzali v snahe zostať pri profesii, ktorú pôvodne absolvovali – priemyselný dizajn. Vďaka otvoreným mysliam a dôslednému hľadaniu vlastnej cesty sa im podarilo presadiť aj v “nepriaznivom” domácom teréne, ba dokonca aj v činnostiach iba okrajovo súvisiacimi s dizajnom. Exponáty sú však zamerané predovšetkým na dizajnérske realizácie, ktoré sú skutočne pestré. Prezentované práce sú rôznorodé, od čisto priemyselných produktov cez obaly, grafický dizajn až po scénografiu, architektúru či solitéry. Kontext vzniku je tiež veľmi rôznorodý – autorské veci sa miešajú s tými, ktoré vznikli na základe objednávok zákazníkov a projektami interného výskumu. Na výstave sa predstavujú: Branislav Dudáš (ELTECO), Miro Hazucha (AUAOAY), Jaroslav Holota (UNGROUP), Martin Struss (PLASTIC OMNIUM), Štefan Tóth (FLO) a Martin Turzík (FLUIDUM DESIGN).

Starý začiatok – nový koniec…

Slovenské centrum dizajnu pripravilo výstavu s netradičným pohľadom na rôzne formy dožívania výrobkov v ich spotrebnom finále, pri poslednom „výdychu“ na zbernom dvore, bazároch, na smetiskách, kedy sa ocitajú v paradoxných a emocionálne pôsobivých kontextoch. Myšlienka zachytiť týmto spôsobom históriu československého dizajnu sa zrodila v roku 2003, vystavené fotografie však pochádzajú iba z posledných rokov 2007 – 2009. Väčšina z nich je urobená náhodne pri objave zátiší v meste alebo mimo neho, niektoré vznikli pri návšteve zberných dvorov a recyklačných centier v Košiciach. Je to svojím spôsobom nekončiaci proces ale aj koncept, pretože veci sa stále vyhadzujú aj likvidujú. Keďže nekončia v múzeu dizajnu, pretože také neexistuje, „zaznamenávam ich aspoň takto, v poslednej chvíli, lebo mám pocit, že za krátky čas tie veci nebudú fyzicky existovať vôbec“ – Tibor Uhrín. V druhom slede autori projektu mapovali pôvod zaznamenaného dizajnu (autor, výrobca, obdobie, miesto vzniku). Tieto charakteristiky sa snažili uviesť v rámci komentára k obrázku, aj súvislosti nálezu. Kombinujú tak informácie o pôvode veci a stavu, v ktorom ju zaznamenali. Každá nájdená a odfotografovaná vec má svoj príbeh, ktorý sa autori výstavy snažili čo najviac popísať a tým zaznamenať ich život ešte pre ich úplným zánikom. Výstava v Satelite ukazuje na fotografiách ale aj na niekoľkých kusoch originálov československý dizajn od 50. rokov – najmä z obdobia tzv. „bruselského štýlu“ a éry socializmu – 60. 70. a 80. rokov 20. storočia. Časť fotografií tvoria spotrebiče, ako kuchynské strojčeky, mixéry, roboty, žehličky, variče, vysávače či fény, ďalšiu sedací nábytok z prelomu 50. a 60. rokov.

Rurálny plagát a my

Slovenské centrum dizajnu predstavuje výstavu plagátov z medzinárodného študentského workshopu Rural Poster, ktorý prebiehal od 21. 10. – 26. 10. 2009 v Galérii FreeDom (Báhoň). Plagáty vznikli v rámci workshopu Rural Poster , ktorý je sprievodnou akciou medzinárodne súťaže Trienále plagátu Trnava 2009. Skupina lektorov a študentov z krajín višegrádskej štvorky niekoľko dní pracovala v Galérii FreeDom v obci Báhoň, vzdialenej od Trnavy cca 12 km. Cieľom workshopu bol návrat k obyčajnému, jednoduchému a efektívnemu spôsobu nízkonákladovej tvorby bez použitia počítača. Hodnotou „rurálnych“ plagátov by mala byť rýdzosť, pravdivosť a sila myšlienky oproti povrchnému a lacnému exhibicionizmu technokratických riešení. Pre takýto typ tvorby plagátu ponúka vidiek, ako špecifické komunitné prostredie osobité témy a zadania .

Recyklovať, reparovať, rešpektovať …

Výstava predstavuje vybrané práce 35 profesionálov a študentov stredných aj vysokých škôl, ktorí zareagovali na výzvu Slovenského centra dizajnu a pokúsili sa o aplikáciu princípov ústretového prístupu k životnému prostrediu v dizajne. Kritériami výberu boli najmä hodnota nápadov, kreativita, kvalita stvárnenia. Recyklácia je často využívanou metódou na podnecovanie kreativity v školských ateliéroch. Pracovať s použitými materiálmi a predmetmi a predlžovať život odhodených vecí, ktoré nič nestoja a sú vlastne odpadom, je mnohokrát vítaným východiskom z núdze. Súčasne je to však inšpiratívna cesta pre tvorbu, ktorá prináša zaujímavé vtipné a prekvapujúce výsledky. Elektro – odpad, perá, ktoré prestali písať, prázdne sklenené fľaše, časti starého nábytku a nefunkčných vodoinštalácií či množstvo vynosených šiat – to všetko môže byť základom pre nový produkt s novou funkciou a svojskou estetikou. Výstava ponúka mnoho dobrých príkladov takýchto riešení, napríklad v solitéroch z oddelenia tvarovania dreva Mariána Hubu zo Školy úžitkového výtvarníctva J. Vydru v Bratislave, ktorý sa tejto téme venuje programovo a dlhodobo. Iná cesta, a zrejme náročnejšia, je odolať pri návrhu nového dizajnu zvodom rozmanitosti materiálov a použiť ich striedmo – aj takýto produkt sa na výstave nájde. Možností, ako prostredníctvom dizajnu šetriť energiu, materiál či ľudskú prácu je veľa – nejde len o dizajn produktu, estetiku a vizualitu, ale môžu to byť nové koncepcie tvorby prostredia (interiéru, exteriéru), logistiky, služby… Je to téma, možno povedať, trvalá, a tak nekončí ani pozornosť, ktorú tejto téme SCD venuje.

Zbrane a kosti (Guns´n´Bones)

Výstava „Zbrane a kosti” prezentuje v kurátorskej koncepcii Márie Nepšinskej (SK) najnovšie práce šperkárok Bety K. Majerníkovej (SK) a Kristýny Španihelovej (CZ) . Bety aj Kristýna vo svojich posledných kolekciách pracujú so ženskou tematikou, ku ktorej pristupujú svojským, v niektorých momentoch možno drsným spôsobom reflektujúcim súčasné témy. Obe šperkárky majú za sebou viacero výstav po celej Európe a ich práce získali niekoľko medzinárodných ocenení. Šperk vnímajú obe ako konvenčný symbol krásy, cez ktorý reflektujú svoje postrehy a komentáre. Prepájajú krásu s utrpením, symboly živého a neživého, iróniu i kritiku vo viacerých úrovniach. Vizuálne „pekné“ a estetické šperky sa stávajú nositeľmi vážnych tém. Vzájomná spojitosť týchto dvoch kolekcií posilňuje výraz diel a zámerne ich posúva do nových súvislostí.

Dizajn Cypriána Koreňa

Autorská výstava mladého začínajúceho dizajnéra sa vo výstavnom priestore Slovenského centra dizajnu Satelit nevyskytuje často. Túto možnosť získal Cyprián Koreň ako cenu na Fóre dizajnu 2008 v rámci veľtrhu Nábytok a bývanie v Nitre. Absolvent VŠVU – Katedry dizajnu ( 2006) prezentoval na minuloročnej výstave Fóra Dizajnu pod názvom Zážitok zo stolovania ľahký záhradný nábytok Trampolíno. Vtedajšiu porotu zaujal inak použitý textilný materiál, ktorý sa využíva hlavne na exteriérové reklamné účely. Cyprián Koreň na výstave prezentuje okrem rôznych typov nábytku pre exteriér aj svoje školské projekty. Veľmi zaujímavá je jeho diplomová práca úplne z inej oblasti ako nábytok. Navrhol záchranárske sane – transportný dopravný prostriedok pre záchranu ľudí v horách. Prínos tejto práce spočíva vo variabilnom systéme, ktorý umožňuje použitie saní na viac transportných možností, to znamená napríklad na ťahanie po snehu, vyťahovanie pod vrtuľníkom, spúšťanie v skalnej stene, aj ako nosidlá. Toto riešenie vzniklo na základe osobných skúseností Cypriána Koreňa, ktorý pracuje tiež ako dobrovoľný záchranár horskej služby v oblasti Veľkej Fatry a Kremnických Vrchov.

Patrik Illo for in Rona +

Slovenské centrum dizajnu predstavuje tvorbu špičkového slovenského sklárskeho dizajnéra Patrika Illa, ktorý významnou mierou prispel k vysokej úrovni produkcie nápojového skla slovenskej sklárne Rona, a. s., v Lednických Rovniach, ale svoju povesť vynikajúceho tvorcu potvrdil aj pôsobením pre zahraničné sklárne v ČR a Poľsku. V jeho profilovej kolekcii nechýbajú rozmanité nápojové súpravy stavajúce na hodnotách jednoduchého elegantného tvaru kalíškoviny na báze ručnej výroby, ktorá patrí k tradícii rovnianskeho skla. Jeho originálnym prínosom je hra s detailom, nové tvary a znovuobjavovanie zabudnutých funkcií každodenných predmetov, ako sú pohár, čaša, karafa, váza, misa, ktoré ozvláštňuje humorom, často s príchuťou erotiky. Vďaka kreativite a dobrej znalosti technológie nielen fúkaného, ale aj taveného skla navrhol mnoho súprav a typov stolového skla, ktoré boli úspešné nielen na domácom trhu, ale boli ocenené aj na medzinárodných veľtrhoch v Nemecku. Cenu Design Plus získal v roku 2006 za súpravu misiek Sunny Day a cenu Form v roku 2008 za súpravu karáf na víno Vinosaurus. V minulom roku sa podieľal na vytvorení radov nápojového skla, ktorými jediná slovenská skláreň chce výraznejšie presadiť svoju značku v medzinárodnej konkurencii. Výstavu doplní aj výber z Illovej voľnej tvorby, ktorá je komplementárnou súčasťou jeho umeleckého a dizajnérskeho profilu.

Bienále LOGO 2008

Slovenské centrum dizajnu predstavuje vo svojom výstavnom a informačnom bode Satelit výber logotypov z 1. ročníka medzinárodnej súťaže LOGO 2008, ktorú jej organizátori – Stredoslovenská galéria v Banskej Bystrici a agentúra Enterprise – prezentovali v celej šírke na výstave v Banskej Bystrici koncom roka 2008. Bratislavská výstava obsahuje podstatnú časť z kolekcie 90 log od 35 domácich a zahraničných profesionálov – dizajnérov z Českej republiky, Grécka, Portugalska, Talianska a Veľkej Británie. Zvláštnou kategóriou sú návrhy vytvorené študentmi slovenských a českých umeleckých škôl. Osobitná pozornosť je venovaná oceneným logám v dvoch kategóriách – profesionálov a študentov. Súťaž LOGO sa bude organizovať každé dva roky a jej cieľom je spoznať najlepšie výsledky v tvorbe loga na medzinárodnej úrovni a porovnať ich s domácou tvorbou. Logotyp je základný prvok vizuálnej komunikácie a v súčasnosti je predmetom veľkého záujmu spoločností a firiem, ktorým pomáha prezentovať sa upozorňovať na seba. Konfrontácia slovenského a zahraničného grafického dizajnu je výzvou pre domácich tvorcov na reflexiu, výskum a zvýšenie úrovne nových log. K súťaži bol vydaný dvojjazyčný katalóg.

Pocta príboru

Slovenské centrum dizajnu pripravilo výstavu Pocta príboru, ktorá predstavuje výsledky dizajnérskej súťaže pre študentov stredných a vysokých škôl vyhlásenej k päťdesiatinám príboru Brusel. Príbor Brusel navrhol v roku 1958 dizajnér Ján Čalovka vo fabrike Sandrik, Hodruša-Hámre, a je to jediný slovenský výrobok, ktorý sa vyrába nepretržite už 50 rokov. Súťaž bola vyhlásená na pripomenutie si tohto unikátu a ocenenie autora dizajnu Jána Čalovku. SCD spolupracovalo pri organizovaní súťaže s firmou Berndorf Sandrik, nástupcom pôvodného výrobcu Sandrik a Súkromnou strednou umeleckou školou v Hodruši-Hámroch, ktorá sa hlási k tradícii niekdajšieho Sandriku a zručnosti jeho majstrov s pracovaní kovov. Výstava predstaví všetkých účastníkov súťaže. Časť študentov riešila príbor ako funkčný predmet so snahou o estetické ozvláštnenie. Väčšina týchto návrhov nie je v definitívnom materiáli vzhľadom na náročnosť technológie výroby. Výnimkou sú návrhy zo Súkromnej strednej umeleckej školy v Hodruši-Hámroch, ktorá vďaka úzkej spolupráci s firmou Berndorf Sandrik dostala možnosť realizovať svoje návrhy. Študenti riešili úlohu neformálne a kreatívne, s humorom a zveličením, pričom použili rôzne materiály a techniky. Okrem výsledkov súťaže je na výstave pripravená aj kolekcia najlepších príborov a stolovacieho riadu dizajnéra Jána Čalovku z rokov 1958 – 1972, ktoré vznikli ako návrhy na sériovú výrobu pre Sandrik alebo ako unikátne originály. Vystavená kolekcia pozostáva z vyše 30 typov rôznych príborov a vyše 20 mís, nádob, kanvičiek a svietnikov. Kolekcia príborov je zapožičaná z osobného archívu dizajnéra a čiastočne z depozitu Slovenskej národnej galérie. K výstave bol vydaný 40-stranový katalóg, kde sa predstavujú všetky zúčastnené návrhy, príbor Brusel a jeho autor Ján Čalovka. Grafické riešenie katalógu pripravila Zuzana Chmelová, autorom architektonického riešenia výstavy je Tomáš Tokarčík.

GD2D + PD3D fresh AIR by PureAustrianDesign

Čaká nás veľa čerstvého vzduchu a síce v podobe závanu „dizajnérskeho“ vetra z Rakúska. „GD2D + PD3D, fresh air by PureAustrianDesign“ je názov putovnej výstavy, ktorá sa začína v Bratislave a prináša vynikajúce, nezvyčajné a zvláštne práce súčasného grafického a produktového dizajnu z Rakúska. Na jej trase je 20 staníc v známych dizajnových galériách, na výstavných plochách a v rakúskych kultúrnych fórach. Prvý čerstvý vzduch z oblasti rakúskeho dizajnu zavanie v Bratislave, kde vo Výstavnom a informačnom bode Satelit Slovenského centra dizajnu 8. októbra o 18:00 padne štartovací výstrel na dlhú púť. Vo vzduchu visí čerstvý dizajn z Rakúska Výstava GD2D + PD3D, fresh air by PureAustrianDesign ukazuje esenciu dnešného rakúskeho dizajnu – videného očami kurátorov z dizajnérskeho štúdia JULAND* Barcelona Vienna, iniciátorov rakúskej dizajnovej platformy PureAustrianDesign, ktorí sa podpísali pod koncepciu a architektonické riešenie výstavy, ako aj produktového dizajnéra Stefana Moritscha, bkm design working group, ktorý je zodpovedný za výber exponátov z oblasti produktového dizajnu.

Skip to content