Nové logo Slovenského centra dizajnu

V galérii SCD Satelit sa otvára výstava pod názvom Nové logo Slovenského centra dizajnu, ktorá predstavuje súťažné návrhy lôg desiatich renomovaných grafických dizajnérov a grafických štúdií. Súťaž bola vypísaná v minulom roku a špeciálne boli vyzvaní Ján Šicko, Emil Drličiak, Komplot (Peter Hajdin), Studio 001 (Daniel Blonski), CD Creative Department (Andrej Krátky) a MUW Saatchi and Saatchi (Rasťo Michalík), ktorí v priebehu jedného mesiaca navrhli moderné logo v zmysle zadania súťažných podmienok. Výstavu realizoval podľa svojej koncepcie Palo Bálik, grafický dizajnér, ktorý bol aj aktívnym členom poroty. Prezentácia je postavená predovšetkým na osobných výpovediach autorov o postupoch a inšpiráciách pri navrhovaní loga. Odborná porota rozhodovala v decembri 2010 v zložení: predseda – Palo Bálik, Mária Rišková, Katarína Hubová, Pavel Choma a Justyna Kucharczyk z Poľska. Víťazný súťažný návrh, ktorý vybrala, bude slávnostne zverejnený na vernisáži výstavy. Slovenské centrum dizajnu začalo svoju činnosť v januári 1991 a preto výstava, ktorá prezentuje víťazné logo a aj logá všetkých vyzvaných autorov a štúdií, je príležitosťou na malú oslavu a pripomenutie si tohto dvadsaťročného jubilea.

Comunistar Designers

Slovenské centrum dizajnu predstavuje tvorbu trojice dizajnérov prezentujúcich sa pod značkou ComunistarDesigners. Založili ju absolventi ateliéru produkt dizajnu prof. Františka Buriana bratislavskej VŠVU – Roman Ficek, Peter Jakubík a Marián Laššák. Ide o prvú samostatnú prezentáciu skupiny, ktorá sa sformovala v roku 2007. Výstava ukazuje prierez ich doterajšou tvorbou, ktorá je zameraná na dizajn nábytku, bytové doplnky a drobné úžitkové predmety. ComunistarDesigners sa profilujú ako tvorcovia autorského dizajnu s presahmi do voľnej tvorby a dôrazom na konceptuálny rozmer v dizajne. ComunistarDesigners sú: Roman Ficek (*1981) absolvoval Strednú školu úžitkového výtvarníctva v Kremnici a Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave so zameraním na dizajn výrobkov. Počas tretieho ročníka bol na bakalárskom štipendijnom pobyte v Británii, na univerzite v Exeteri Plymouthu. Krátko po štúdiách sa stal jedným zo zakladateľov dizajnérskeho štúdia Comunistar Designers. V súčasnosti sa venuje nábytkovému a interiérovému dizajnu. Petr Jakubík (*1979) vyštudoval Vysokú školu výtvarných umení a dizajnu v Bratislave. Počas školy absolvoval študijný pobyt na Ecole Supérieure d’Art et Design de Saint-Etienne. Je spoluzakladatelom Comunistar Designers. Kombinuje talent provokovať nápadmi s vášňou pre pikantné podrobnosti. Marián Laššák (*1979) študoval na Strednej priemyselnej škole drevárskej vo Zvolene, odbor konštrukcia a tvorba nábytku. Vo svojom štúdiu pokračoval na Fakulte Architektúry STU v Bratislave, ústave dizajnu a štúdium ukončil na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, katedre dizajnu. Venuje sa tvorbe nábytku a vystavuje na mnohých výstavách.

Zapnuté – Vypnuté – Zabudnuté ? – Dizajn a dizajnéri podniku Tesla Bratislava 1946 – 1990.

Slovenské centrum dizajnu prezentuje výstavu Zapnuté – Vypnuté – Zabudnuté?, ktorá mapuje históriu podniku Tesla Bratislava od roku 1946 – až do jeho likvidácie v roku 1990. Tesla Bratislava, ktorá vznikla v roku 1946 znárodnením budapeštianskej firmy Tungsram, bola monopolným výrobcom rozhlasových prijímacov, gramorádií, autorádií a kalkulaciek. Pocas 44 rokov fungovania podniku tu pôsobili viaceré generácie dizajnérov. Pre širokú laickú verejnost však zostali dodnes neznámi. Výstava v kurátorskej koncepcii Ondreja Eliáša odhaluje skrytú cast histórie Tesly a predstavuje prácu dizajnérov a technikov podniku. Dokumentuje vývoj rádiami, gramorádiami, gramofónmi, autorádiami, magnetofónmi a inými produktmi. V spolupráci so Slovenským technickým múzeom a zberatelmi (Viktor Cingel – www.radiohistoria.sk, Radoslav Hrác – http://stareradia.blog.cz). sa podarilo kurátorovi sústredit takmer 80 výrobkov; najstarší z nich pochádza z roku 1938, posledný z konca 80. rokov. Okrem toho je výstava doplnená dobovými reklamnými letákmi, modelmi výrobkov, ktoré vznikli v dizajnérskom štúdiu Tesly, ako aj obrazovými a textovými informáciami. Dôležitou súcastou výstavy je prezentácia dizajnérov podniku: Ján Vikrut, Mikuláš Slatkovský, Pavol Thurzo, Peter Kramár, a ich návrhov. K výstave je vydaný 68-stranový katalóg s textami O. Eliáša a Ladislava Klímu o histórii Tesly, profilmi dizajnérov a bohatou obrazovou prílohou. Katalóg sumarizuje výsledky výskumu kurátora O. Eliáša a podáva prvé komplexné spracovanie existencie Tesly. Výstavu doplna premietanie filmových dokumentov zapožicaných Filmovým ústavom v Bratislave a Slovenskou televíziou Bratislava.

MACKO V SATELITE

Historicky prvá medziateliérová spolupráca medzi Katedrou textilnej tvorby / Ateliérom textilného dizajnu a Katedrou vizuálnej komunikácie / Ateliérom 303 vyústila do týždňového workshopu uskutočneného mimo pôdy VŠVU, v architektonicko-dizajnérskom štúdiu v Cvernovke na Páričkovej ulici. Témou workshopu bol MACKO. Macko ako hračka, produkt, pomôcka, kultový predmet alebo umelecký objekt. Výstupom sa stali 3D produkty spajajúce v sebe textilný a grafi cký dizajn. Študenti pracovali v zmiešaných tímoch. Vzniklo 10 produktov, ktoré vytvorilo 8 dvojíc študentov. I napriek časovému limitu 5 dní a faktoru, že študenti medzi sebou komunikovali a spolupracovali prvýkrát, vznikli produkty na vysokej ideovej a formálnej úrovni. Lektormi workshopu boli Mgr. art. Eja Devečková, Katedra textilnej tvorby VŠVU Mgr. art. Marcel Benčík, ArtD., Katedra vizuálnej komunikácie VŠVU Prezentované projekty Muč Ma! / Dominika Martanová a Veronika Troligová // Teddy Man a Peace Man / Daniela Fagová a Jana Leňová // Notabene a Bears / Andrea Ševčíková a Marek Menke // Nakladaní – Nakládaní / Andrea Ganoczyová a Anna Ulahelová // KOMAC / Lenka Cábová a Juraj Kočár // Pushy Bear / Zuzana Zmateková a Kristína Koronthályová // Macko / Ľubica Humeníková a Roman Mackovič // Buff , Drsňák a Plnený medveď / Natália Jarembáková a Zuzana Nemkyová

Dušan Junek | 45 FORTYFIVE

Slovenské centrum dizajnu predstavuje výstavný projekt grafického dizajnéra Dušana Juneka 45 FORTYFIVE. Ide o osobitý druh retrospektívy, ktorá sa nezameriava na existujúce dielo autora, ale autor vytvára kolekciu nových diel. V prípade Dušana Juneka sú týmito dielami plagáty, jeho „osudové“ médium. Plagáty, ktoré vytvoril pre výstavu sú inšpirované jeho celoživotnou tvorbou a tvorbou jeho kolegov – grafických dizajnérov z celého sveta. V roku 2001 si kultúrny svet pripomenul storočnicu smrti legendárneho Henri de Toulouse-Lautreca. Umelca, ktorého plagátová tvorba sa považuje za to najlepšie, čo sa v tomto umeleckom žánri doteraz vytvorilo. Má stovky nasledovníkov po celom svete, špičkových umelcov, ktorí plagát považujú za ideálny prostriedok na vyjadrenie ideí umeleckou formou, zodpovedajúcou ich výtvarnému naturelu a súčasne reflektujúcou ducha doby i vývinu výtvarného umenia. Na Slovensku je niekoľko Lautrecových „vnukov“ s tvorivými výsledkami medzinárodného významu, čo dokumentuje ich akceptácia na najvýznamnejších zahraničných prehliadkach plagátu a dizajnu i viaceré prestížne ocenenia tvorby zo sveta. V mnohých podobách – ako intenzívny tvorca a oceňovaný autor, organizátor, publicista, pedagóg a propagátor sa plagátom kontinuálne už vyše štyri desaťročia zaoberá Dušan Junek. Popri všetkých Junekových aktivitách je na prvom mieste jeho vlastná tvorba. Pracuje v celej šírke disciplín vizuálnej komunikácie a grafického dizajnu a dosiahol v nich výsledky presahujúce domáci rámec (logá, značky, symboly, jednotný firemný štýl – corporate identity, typografia a plagát). Plagát predstavuje pre Juneka predovšetkým nekonečný kreatívny priestor. V plnej miere mu umožňuje kombinovať intelekt s imagináciou a nasmerovať ich k vizuálnemu vtipu vyjadrujúceho riešenú ideu. Deje sa tak úspornou až minimálnou grafickou formou, o to viac nosnou vo výpovedi. Projekt 45 FORTYFIVE pripomína fakt, že v roku 2010 uplynie 45 rokov, odkedy Dušan Junek navrhol svoj prvý plagát. Tento začiatok tvorivého snaženia bol podnetom k výstavnému projektu, v ktorého rámci Junek vystaví 45 nových plagátov realizovaných v priebehu roka, ako reakciu na bod vzniku jeho dnes už mimoriadnej tvorivej cesty. 45 rokov = 45 plagátov – výstava nových artefaktov ako dokument permanentne sa vyvíjajúcej tvorby a imaginácie autora.

mÓDA – Súčasný odev a (skoro) zabudnuté príbehy návrhárok minulého storočia

Výstavný projekt Slovenského centra dizajnu je koncipovaný ako pocta šiestim odevným dizajnérkam a výborným kresliarkam, ktoré sa narodili v rozpätí rokov 1874 – 1931 na Slovensku, alebo tu prevažnú časť svojho života pôsobili. Ich tvorba bola témou dlhodobého výskumu na základe archívnych materiálov, dobových časopisov a rodinných pozostalostí. Informácie o Marte Bodickej spracovala Mgr. Magdaléna M. Zubercová, štúdie o Kate Löwinger, Otýlii Ležovičovej, Magde Radványi, Alžbete Güntherovej-Mayerovej sú súčasťou dizertačnej práce autorky výstavy. Ďalšou výnimočnou osobnosťou, pôsobiacou od 50. rokov v oblasti odevnej tvorby na Slovensku, je Vlasta Hegerová. Tvorba týchto autoriek bude na výstave prezentovaná prostredníctvom ich kresbových návrhov. Téme domácej odevnej kultúry sa u nás dodnes nevenovala dostatočná pozornosť a módna kresba stála na okraji záujmu ako menejcenný výtvarný žáner, čo bola hlavná motivácia tejto výstavnej koncepcie. Výstava sleduje určité paralely medzi tvorbou málo známych osobností a produkciou súčasných dizajnérov a dizajnérok, ktorí sa v oblasti odevnej tvorby uplatnili v priebehu posledných rokov. Budú predstavené odevné kolekcie Izabely Komjati, Borisa Hanečku, Petry Poórovej, Marcela W. Holubca, Lenky Sršňovej a Márie Štranekovej, ktorí patria k výrazným reprezentantom odboru. Prostredníctvom aktuálnej tvorby vybraných mladých autorov je predstavený súčasný stav autorského odevného dizajnu. V konfrontácii so (skoro) zabudnutými príbehmi dizajnérok minulého storočia, môže výstava priniesť nový pohľad na stav módnej tvorby na Slovensku od začiatku 20. storočia až do súčasnosti.

Mladý obal 2010

Slovenské centrum dizajnu ako dlhodobý partner súťaže Mladý obal aj tento rok predstaví vo svojom výstavnom priestore Satelit víťazné, ocenené a najzaujímavejšie práce, ktoré sa zúčatnli súťaže. Výstava koncipovaná kurátorkami CZECHDESIGN.CZ prezentuje 60 najlepších prác. 15. ročník súťaže Mladý obal priniesol veľké zmeny. Súťaž tiež získala výraznú vizuálnu identitu a bola nanovo rozdelená na kategórie s témami „Obal na sladkosť“ a „Komiks“. Nové zameranie prilákalo rekordný počet účastníkov a do súťaže dorazilo takmer 530 prác. Porota zasadla začiatkom apríla v zložení Jan Činčera, Jiří Pelcl, Thomas Feichtner, Monika Bajlová, Tomáš Prokůpek a Libor Vožda. Kategória „Produktový obal“ zameraná v tomt roku na „Obal na sladkosť“ bola hodnotená vo dvoch skupinách. Do skupiny študentov vysokých škôl a mladých dizajnérov do 30 rokov sa prihlásilo cez 230 tvorcov. Mladý obal už niekoľko rokov ovládajú študenti z Kanady a ani v tomto roku tomu nebolo inak. Na 1. mieste sa tento rok už po štvrtý krát za sebou umiestnila kanadská študentka, tentokrát Anne-Marie Brouillette z montréalskej Univesité du Québec s obalom na medovú cukrovinku „Au septième miel“. Stredné školy prekvapili rovnako vysokou účasťou, tento ročník prilákal cez 220 študentov. Porota vybrala ako víťazný návrh obal na zmrzlinu „Nanynčin nanuk“ od študentky Střední uměleckoprůmyslové školy v Uherském Hradišti Viktorie Prokopové. Kategória „Iný pohľad“ bola jednou z novinek 15. ročníku Mladého obalu. Tohtoročná téma „Komiks“ mala do súťaže prilákať grafikov, ilustrátorov a kresliarov a sprístupniť súťaž aj tým odborom, ktoré do predchádzajúcich ročníkov nezasahovali. V kategórii sa zišlo približne 80 veľmi rôznorodých prác. Víťazkou sa s krabičkou od čokolády „Kakaová bohyně“ stala Rufina-Maryia Bazlova ze Západočeské univerzity v Plzni. Mladý obal je súťaž, ktorú už 15 rokov vyhlasuje spoločnosť Model Obaly. Organizátorom projektu je od roku 2009 CZECHDESIGN.CZ. Súťaž Mladý obal každoročne sleduje originálne nápady v obalovom dizajne, je určená študentom a mladým tvorcom. www.mlady-obal.cz. K výstave vyšiel katalóg. Zloženie poroty 15. ročníku súťaže Mladý obal: • Jan Činčera, obalový dizajnér a dlhoročný predseda súťaže Mladý obal • Jiří Pelcl, produktový dizajnér a architekt, profesor na Vysokej škole umeleckopriemyselnej v Prahe • Thomas Feichtner, rakúsky produktový dizajnér a profesor na Muthesiovej Akadémii výtvarných umení a priemyslového dizajnu v nemeckom Kielu • Monika Bajlová, grafická dizajnérka pôsobiaca v bratislavskom štúdiu IQ design • Tomáš Prokůpek, redaktor architektonického časopisu Era 21 a komiksovej revue AARGH! • Libor Vožda, konštruktér obalov zo spoločnosti Model Obaly

Čas na hru – výstava hračiek

Jadrom výstavy Čas na hru je výber z výsledkov súťaže na tému hračka pre stredné a vysoké školy s výučbou dizajnu, ktorú zorganizovalo Slovenské centrum dizajnu koncom roka 2009. Študentské práce vybrala odborná porota v zložení: dizajnéri Ivan Čobej a Václav Kautman, Adriena Pekárová, Jerry Koza, architekt a dizajnér z ČR, Miroslava Vallová, koordinátorka slovenskej účasť na veľtrhu v Bologni. Kurátorky výstavy Katarína Hubová a Adriena Pekárová doplnili výstavnú kolekciu o hračky z tvorby profesionálnych dizajnérov. Výstava bola súčasťou sprievodného programu slovenskej prezentácie na Medzinárodnom veľtrhu detskej knihy v Bologni, ktorý sa konal v marci 2010, kde bolo Slovensko čestným hosťom veľtrhu. Výstavná kolekcia pozostáva z vyše 70 hračiek – stavebníc, skladačiek, hojdačiek a pohybovadiel, zvieratiek a domčekov, pomôcok na rozvoj motoriky, logiky a kreativity – vytvorených z rôznych materiálov. Okrem dreva, ktoré je najčastejším materiálom hračiek najmä od študentov Školy úžitkového výtvarníctva J. Vydru v Bratislave a Školy úžitkového výtvarníctva v Ružomberku, študenti pracovali s textilom, plastmi, ale aj použitými a odhodenými predmetmi. Výber dreva súvisí jednak s tradíciou konkrétnych zúčastnených škôl a slovenského remesla, ale aj so snahou o ocenenie vlastností prírodných materiálov v intímnom prostredí človeka. Téma hračky poskytla študentom šance uspokojiť záľubu v hravosti, ktorá k ich veku patrí, ale aj ukázať zmysel pre humor, vtip a kreativitu príťažlivým spôsobom. Študentskú kolekciu dopĺňajú hračky profesionálov, ktorí sa jej dlhodobo venujú – Tibora Uhrína, pedagóga Fakulty umení TU v Košiciach a Mariana Hubu, pedagóga ŠÚV J. Vydru a knihy – skladačky mladého grafického dizajnéra Karola Prudila. Výstava je rozšírená o priestor na hranie pre detských návštevníkov výstavy, v ktorom si môžu vyskúšať niekoľko drevených stavebníc z produkcie firmy Veva – stavebnice Gringo (dizajn Tibor Uhrín) a Pedro a Brico (dizajn T. Uhrín, Peter Juščák a Jozef Kurilla). Vybraných 15 hračiek zo súťaže bolo podkladom pre vytvorenie rovnomenného animovaného filmu, ktorý sa bude premietať na plazmovej obrazovke v expozícii. Režisérkou a animátorkou tohto filmu je Eva Janovská, ktorá ma za sebou animátorskú prácu na niekoľkých ocenených projektoch (film Chyťte ho a inscenácia Kráska a zviera). Spolu s filmom Čas na hru sa bude premietať aj ďalší animovaný film Viliam; jeho autorka Veronika Obertová ho vytvorila ako svoju diplomovú prácu na Katedre vizuálnej komunikácie VŠVU v Bratislave. Papierové postavičky z filmu sa predstavia aj na výstave. Ako prebiehalo rokovanie detskej poroty, ktorá vybrala svojich 10 najzaujímavejších hračiek, ukáže krátky film Ľ. Urbana. Bolonská premiéra výstavy Čas na hru sa konala priamo v centre mesta – v priestoroch bolonskej radnice, ktorá je hojne navštevovaná domácimi aj turistami, pretože priamo v tejto budove sa nachádzajú aj historické a umelecké múzeá. Už pred otvorením výstavy návštevníci spontánne reagovali na hravosť a úprimnosť výstavy. Jej atraktívnosť pozdvihli aj animované filmy, ktoré mohli návštevníci v priestoroch výstavy nerušene sledovať.

Štyri a viac

Výstava oddelenia Propagačné výtvarníctvo ŠUV Josefa Vydru. Oddelenie vedie Lenka Šeniglová a ďalšie tri maldé ženy Lucia Hronska, Nora Kotásková, Ľubica Prudilová. Oddelenie získalo cenu na FD 2009 za kolekciu svietidiel. Výstava predstavuje nové koncepčné smerovanie propagačného výtvarníctva mimo zabehaných koľají, na ktoré sme si v súvislosti s týmto oddelením zvykli. Prináša nové témy a formy spracovania, pričom si zachováva tradičnú kvalitu. Pod názvom Štyri a viac sa nachádzajú štyri hlavné témy, ktoré sa na oddelení propagačného výtvarníctva za posledný rok a pol spracúvali: interiérová tvorba, priemyselný dizajn, grafický dizajn a nástenná maľba. Štyri témy aplikované do rôznych zadaní. Štyri témy korigované štyrmi výtvarníčkami s rôznym zameraním a názorom. Vystavovať budú študentské práce – sedacie vaky, svietidlá, obaly, riešenie interiérov, plagáty a priestorové objekty.

Dizajn písma NL/SK

Slovenské centrum dizajnu pripravilo vo svojich priestoroch ďalšiu výstavu, ktorá je venovaná súčasným trendom v typografii, tento raz medzinárodnú. Predstaví navrhovanie písma ako samostatnú profesiu, v ktorej ako produkty vznikajú fonty, s dôrazom na tvary a dizajn znakov a slov abecedy, teda estetickú rovinu písma. Na výstave ponúkame príležitosť zoznámiť sa s diplomovými projektmi medzinárodného magisterského štúdia Type and Media Kráľovskej akadémie v holandskom Hágu, ktoré vytvorili počas druhého semestra študenti z rôznych krajín Európy, Ázie, Ameriky a Austrálie. Toto jednoročné štúdium je zamerané na vedomosti a praktické zručnosti a jeho cieľom je pripraviť študentov na tvorbu nových písiem. Úvodná časť výstavy sleduje ako a do akej miery ovplyvňuje národnosť, osobnosť tvorcu a jeho prostredie charakter písma. Študenti si pri výbere diplomového projektu vyberajú hlavne také oblasti, ktoré by mohli byť určitým spôsobom nové alebo neprebádané, so zameraním väčšinou na textové písma, ktoré patria do najťažšej kategórie z hľadiska výroby, teda je možné sa pri nich najviac naučiť. Druhá časť predstaví tvorbu dvoch slovenských absolventov štúdia Type and Media Jána Filípka a Ondreja Jóba a ďalších mladých slovenských dizajnérov, ktorí sa zaoberajú dizajnom písma. Táto časť ukáže väčší záber možností navrhovania – najmenšie písma určené na sadzbu, titulkové písma ako aj lettering (nápis vytvorený bez použitia existujúceho písma). Všetci odovzdávame a prijímame informácie vo vizuálnej podobe pomocou abstraktného systému zastupujúceho reč, čiže prostredníctvom písma. Jeho vhodným výberom môžeme textu pridať navyše vizuálnu hodnotu, ktorá dokáže ovplyvniť a obohatiť jeho obsah na rôznych úrovniach. Táto hodnota sa prejavuje prostredníctvom chutí, prísad a nuáns, ktoré dizajnér do písma namieša. Dizajn písma však neznamená zahrnúť do výslednej podoby abecedy iba estetické kvality. Do procesu sa, podobne ako v iných dizajnérskych odboroch, dostávajú princípy, ktoré zvýšia jeho kvalitu – od výsledkov najnovších výskumov čitateľnosti, kvality technického zhotovenia, vplyvu proporcií písma na úsporu miesta, vzťahu latinkového písma k jeho nelatinkovému partnerovi, účelu, na ktorý je písmo navrhnuté, až po jeho schopnosti odrážať aktuálne potreby polygrafie a tlače. Type and Media 08/09 Sueh Li Tan (Penang, Malajzia) César Puertas (Bogota, Kolumbia) Dan Milne (Melbourne, Austrália) Charles Mazé (Angers, Francúzsko) Holger Königsdörfer (Augsburg, Nemecko) Ondrej Jób (Liptovský Hrádok, Slovensko) Abi Huynh (Vancouver, Kanada) Ján Filípek (Bratislava, Slovensko) Marta Bernstein (Miláno, Taliansko) Khajag Apelian (Bejrút, Libanon) Laure Afchain (Toulouse, Francúzsko) Slovenský pavilón Ján Filípek, VŠVU (2008), KABK (2009) Ondrej Jób, VŠVU (2008), KABK (2009) Michal Tornyai, VŠVU (2006) Karol Prudil, VŠVU (2009) Marek Chmiel, VŠVU (6. ročník)

Skip to content