István Orosz
Robert Paršo, kurátor TPT 2012, prináša do galérie Satelit výstavu významného maďarského grafika Istvána Orosza, ktorý sa zúčastní poroty TPT 2012 . Výstava nám po prvý krát na Slovensku predstaví jeho animátorskú tvorbu a výber z nerealizovaných plagátov. Výstava predstaví výber plagátov, ktoré Orosz vytvoril pre vlastné potešenie a doposiaľ neboli vytlačené. Autor je známy využívaním paradoxov perspektívy, násobenia významov a optických ilúzií. Jeho plagátová tvorba je vo svete veľmi uznávaná a bola prezentovaná a ocenená na mnohých výstavách a reprodukovaná v odbornej tlači. Tvorí najmä politické a kultúrne plagáty. Niektoré jeho diela sa stali ikonou svojej doby. Takým je napríklad plagát Tovarišči Konec, ktorý vhodne ilustroval náladu vo východnom bloku koncom 80-tych rokov. Na výstave môžete vidieť plagát Irán, kde dal do kontrastu staroveký reliéf leva a tieň drzého mikimauza, čím vytvoril napätie jasne ilustrujúce konflikt kultúr na rozhraní tisícročí. V poslednej dobe sa venuje aj voľnej grafike a dreveným „nemysliteľným“ objektom, ktoré budú súčasťou jeho výstavy v blízkom Šoproni (na Petőfiho námestí č. 8).
MLADÝ OBAL 2012
Mladý obal je medzinárodná súťaž v obalovom dizajne určená študentom a mladým tvorcom do 30 rokov. Témou sedemnásteho ročníka súťaže, ktorú vyhlásila spoločnosť Model obaly a od roku 2009 organizuje CZECHDESIGN.CZ, bol čaj. Úlohou súťažiacich bolo zabaliť predmet spojený s pitím čaju, pričom to nemuseli byť len čajové lístky alebo vrecúška, ale aj obaly a rôzne predmety inšpirované kultúrou čaju, čajovní alebo čajových obradov, obaly, ktoré dokážu tradičný nápoj prezentovať súčasným spôsobom. Tohto ročníka sa zúčastnilo 855 účastníkov z 41 krajín sveta. Porota v zložení Jan Činčera (Studio Činčera), Lukáš Fišárek (Oficina), Michal Richtr (Dynamo Design), Yvonne Niewerth a Ondrej Eliáš (Designend) hodnotila v dvoch kategóriách. Víťazmi v kategórií študentov vysokých škôl a mladých dizajnérov do 30 rokov sa stala dvojica dizajnérok z Chorvátska Katarina Matković a Tihana Pecirko s prácou Len moja šálka čaju. V kategórií stredných škôl putovalo víťazstvo už po tretíkrát na Strednú umeleckopriemyselnú školu v Uherskom Hradišti, prvú cenu získal Matěj Picek s prácou FruiTea. Špeciálnu Cenu Slovenského centra dizajnu získala Martina Ľuptáková s prácou Zelený čaj, zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Vystavujúci autori: Ângela Monteiro, Aurora Adkins, Sophie Pépin, Fréderic Dupuis, Marilyn Faucher, Anne-Marie Léger, Véronique Grohier, Lucia Kubišová, Patrik Knoblich, Juliette Madec / Carole-Anne Dos Santos, Miguel Pereira / Joana Mestre, Matej Vázal, Camille Eberschveiler / Anaé David, Renata Pokorníková, Wzorowo Design Group, Robert Urban, Iwona Przybyla, Ivana Jozeková, Tereza Čižmárová, Radka Ščepánková, Luca Hejja, Iveta Havelková, Andrea Kroupová, Barbora Halamová, Petr Strejček, Medicine, Tatiana Yalputa, Martin Marton, Fisherman, Martin Sombathy, Lucia Tomaschová, Renata Pokorníková, Eliška Nováková, Michael Thomas Jurkovič, Barbora Moravová / Nam Do Hai, Veronika Pechmanová, Zuzana Labudová, Lenka Šindelová, Lucie Němcová, Michaela Čápová, Jitka Němcová / Markéta Držmíšková, Jitka Němcová / Markéta Držmíšková, Ondřej Chrpa, Rachel Randall/ Dan Hutcherson/ Joanna Fischer/ Katie Thackston/ Natalie Quin, Hana Papežová, Kamila Straková, Matylda Nowak, Lucie Havlová, Tomáš Chludil, Matěj Hřib, Nikola Benešová, Tereza Gabrhelíková, Michal Zapala, Markéta Skalická, Adam Siekel, Ludmila Esterková, Veronika Dubnová, Radoslav Dostál, František Velenský / Antonín Linka
MY VÁM – VY NÁM
Výstava MY VÁM – VY NÁM predstaví novú kolekciu autoriek Sylvie Jokelovej, Ľubice Segečovej a Silvie Lovasovej. Dizajnérsky ateliér Trivjednom, kde spolu tvoria Sylvia Jokelová ( dizajnérka a šperkárka), Ľubica Segečová (grafická dizajnérka), Silvia Lovasová (dizajnérka), vznikol minulý rok. Autorky sa rozhodli vytvoriť si vlastný profesionálny priestor, kde môžu pracovať na spoločných aj individuálnych projektoch. Dizajn predstavuje pre ne aj priestor na výskum, v ktorom sa zaoberajú pozitívnymi a negatívnymi špecifikami nášho prostredia. Aktuálne prichádzajú do galérie Satelit s novou kolekciou. Je to kolekcia dizajnov, ktorá vznikla z finančnej podpory Ministerstva kultúry SR. Nejde však konkrétne o produkty, tie sa v tomto prípade stávajú nástrojom interaktívneho spoločenského experimentu. Výstava je nevšedná tým, že dôležitejšie ako vystavené dizajny sú otázky autoriek a zaujímavá ponuka pre návštevníka. Názvom výstavy naznačujú, že ich zaujíma návštevník galérie. Naznačujú, že mu niečo prinášajú a zároveň aj niečo od neho očakávajú. Galéria sa tak má stať hlavne provokatívnym pozadím pre rozohranie spoločnej hry, ktorej pravidlá zatiaľ neprezrádzajú.
Dizajn ako repa
Svet je preplnený vecami, predmetmi, výrobkami. Ak už doslúžili svojmu účelu, často ich pokladáme za odpad. Ležia na trávnikoch, trčia z košov, zakopávame o ne na ulici. Ale väčšinu z nich niekto niekedy vymyslel, navrhol a vyrobil. Investoval do nich svoj um, čas, technológiu, vložil informáciu. Stále majú svoj povrch, farbu a tvar, ktorý sa dá využiť. Sú z nejakého materiálu, ale rovnako ony samy sa môžu stať materiálom. Ony môžu byť povrchom, alebo farbou iných vecí. Sú tu, sú na dosah, je ich veľa a dá sa z nich tvoriť. Na výstave „Dizajn ako repa“ uvidíte zopár pokusov. Ing. arch. Juraj Výboh (1979) Juraj Výboh vyštudoval Fakultu architektúry Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Po spolupráci s viacerými architektonickými ateliérmi a tvorcami pôsobí od roku 2009 pod značkou REPA a venuje sa výrobe svietidiel, bytových doplnkov a drobného nábytku prevažne zo starých nepotrebných vecí.
Vitaj na Planéte 220
Vitaj na Planéte 220. Planétu 220 a jej 3D priestor ovláda čierna páska. Ako planéta vznikla, o jej histórii, čo sa na nej momentálne deje a kto sú jej obyvatelia sa dozvieš na výstave, ktorá nebude iba o predaji dizajnu. Vkročením do medzipriestoru Satelitu sa stávaš súčasťou expozície. Galaxiou vás prevedie Maroš Schmidt, ktorý predstaví aj nové vesmírne 3D objekty. Žiadne pagáče nebudú, iba vesmírna potrava. Michaela Chmelíčková je absolventkou katedry vizuálnej komunikácie Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave, kde skončila v ateliéri Typolab pod vedením Pala Bálika. Od roku 2009 sa venuje projektu 220, ktorý sa zaoberal predajom dizajnu a postupne transformoval na Planétu 220, prezentujúcu jej autorské tričká. Za účelom vytvorenia atmosféry značky využíva izolačnú pásku, ktorou vykresľuje ilúziu 3D priestoru v interéri. Je to vlastne hra s ilúziou 2D verzus 3D. Línia a výtvarne charakteristická kresba páskou sa stala základom identity projektu Planéta 220. Popri tomto projekte sa venuje grafickému dizajnu, ilustrácii a vj-ingu. Žije a pracuje v Bratislave a je majiteľkou jednej mačky.
Cena profesora Jindřicha Halabalu
Medzinárodná prehliadka najlepších študentských semestrálnych a záverečných prác z oblasti dizajnu nábytku a interiéru sa organizuje každoročne striedavo v Brne a vo Zvolene. Posudzované sú vždy školské projekty, ktoré vznikli v priebehu uplynulého akademického roka. Hlavnou myšlienkou podujatia je podporiť vzostup kvality študentských prác a vytvoriť priestor pre konfrontáciu tvorivých názorov na medzinárodnej úrovni. Súťaž vznikla ako pocta celoživotnému dielu profesora Jindřicha Halabalu (1903 – 1978), ktorý v oblasti nábytkárskej tvorby významne prispel k vytváraniu nového životného štýlu 20. storočia v bývalom Československu. Uplatnil sa nielen ako tvorca nábytku, ale vo svojej dobe aj ako progresívny organizátor výroby v jej komplexnom ponímaní. Publikačnou a pedagogickou činnosťou významnou mierou prispel k rozvoju československého drevárskeho školstva. Svojim pedagogickým pôsobením na niekdajšej Vysokej škole lesníckej a drevárskej vo Zvolene v rokoch 1954 – 1969 nepriamo ovplyvnil vznik súčasnej Katedry dizajnu a drevárskych výrobkov na Technickej univerzite vo Zvolene. Cena profesora Jindřicha Halabalu sa v uplynulých rokoch formovala ako československá súťaž s počiatočnou účasťou študentov dvoch univerzitných pracovísk, ktoré iniciovali v roku 2004 jej zrod: Katedry dizajnu nábytku a drevárskych výrobkov, Drevárskej fakulty, Technickej univerzity vo Zvolene a Ústavu nábytku, dizajnu a bývania, Lesníckej a drevárskej fakulty, Mendelovej univerzity v Brne. Posledné ročníky priniesli rozšírenie okruhu prispievajúcich škôl i nárast počtu súťažiacich. V roku 2011 vzrástol počet súťažných návrhov až na 95 a počet zúčastnených škôl na osem – štyri zo Slovenska a štyri z Českej republiky: Technická univerzita vo Zvolene, Slovenská technická univerzita v Bratislave, Technická univerzita v Košiciach, Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave, Mendelova univerzita v Brne, Univerzita Tomáša Baťu v Zlíne, Vysoká škola umeleckopriemyselná v Prahe a Vysoké učení technické v Brne.
Felt is not dead – Plsť žije
Výstava Felt is not dead/Plsť žije!, sa nesie v duchu znovuobjavenia tradičného textilného materiálu – vlnenej plsti. Vlnená plsť je prírodný materiál, ktorý sa vyrába plstením ovčej vlny za mokra alebo za sucha (vpichovaná plsť). V minulosti sa využíval najmä pri výrobe oblečenia a klobúkov. Postupom času však plsť vytlačili umelé (syntetické) textílie. Cieľom dizajnérov je nájsť nové, niekedy netradičné, uplatnenie plsti v súčasnej domácnosti. Dizajnéri, bratia Ondrej a Peter Eliášovci, prezentujú niekoľko kolekcií výrobkov z dekoračnej i technickej plsti ako sú napr. koberce, závesy, misy, stolovacie doplnky, atď. Vystavené produkty spája minimalistická estetika obohatená o odkazy na rôznorodé inšpiračné zdroje (archetyp, elektrotechnika, geometria, geografia, ľudový ornament, zoológia). Niektoré návrhy kombinujú plsť s nerezom čím vytvárajú zaujímavý kontrast mäkkého, teplého s tvrdým, chladným. Možnosti použitia plsti sú však nekonečné a záleží len na fantázií tvorcu.
TypoTopo Tour
Výstava TypoTopo Tour, predstavuje výsledky úspešného workshopu TypoTopo venovaného typografii a dizajnu písma. Budúci experti v oblasti tvorby písma a typografie sa stretli na konci októbra v Galérii Freedom v Báhoni. Pod vedením dizajnérov Árona Jancsó, Jána Filípka a Ondreja Jóba pracovali na tvorbe nových písem pomocou rôznych techník. Výstava predstaví dokumentáciu workshopu a diela študentov – 15 plagátov s novými písmami, voľne prepájajúce disciplíny typografie a topografie. Medzinárodný workshop TypoTopo zorganizovalo združenie POSTER (Robert Paršo, Mária Rišková, Viera Levitt a Juraj Blaško), ktoré vzniklo v roku 2000 Súčasťou výstavy bude aj záznam prednášok (každá v trvaní cca 30 minút), ktoré sa konali v rámci workshopu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave – TypoTopo TALX loop. Autormi prednášok sú grafickí dizajnéri: Tomasz Bierkowski (PL), Filip Blažek (CZ), David Březina (CZ), Samuel Čarnoký (SK), Nikola Djurek (HR), Andrej Krátky (SK), Marcus Sterz (A), Serfőző Péter (HU), Aljaž Vindiš (SI).
Jozef Vlček Neznámy autor známych prác
Ľubomír Longauer sa dlhodobo venuje výskumu dejín úžitkovej grafiky na Slovensku v 20. storočí. V rámci svojho výskumu sa zaoberal aj tvorcami bankoviek a známok z obdobia tzv. slovenského štátu. Zistil, že najdôležitejším výtvarníkom v tejto oblasti bol Jozef Vlček. Nielenže navrhol jednu sériu doplatných známok, ale spolupracoval aj na druhej, ktorú navrhol Jozef Cincík. Vytvoril sériu známok leteckých, športových a spolupracoval na návrhoch všetkých známok Jozefa Cincíka a dalších ovela známejších slovenských výtvarníkov, ako bol on sám. Najznámejšia je jeho séria známok Kniežatá, ktorá vyšla v roku 1944. Tzv. grafická úprava, ktorú robil na známkach iných výtvarníkov znamenala, že podľa ich náčrtu Vlček celý návrh vytvoril americkou retušou. Občania Slovenska platili jeho štátovkami, ktoré tlačila martinská Neografia. Jeho meno sa však spomínalo málo. A navyše, Jozef Vlček bol Čech, ktorý bol cez vojnu na Slovensku v síce dobre platenom, ale nevoľníckom postavení. Nevieme, čo bolo príčinou jeho neskoršej degradácie, či to bol trest za zákazky v období tzv. slovenského štátu, alebo jeho malá priebojnosť. Vieme len, že sa k práci, kde by mohol uplatniť svoj talent a skúsenosti, už nedostal. Výstava, ktorá odhaľuje kúsok našej histórie zaujme nielen znalcov, filatelistov, ale i bežných divákov. Ľubomír Longauer celú výstavu venuje ako dar Múzeu dizajnu, úžitkového umenia a architektúry, ktoré práve vzniká.
Novesta
Značka Novesta pôsobí na trhu od roku 1992 a stala sa populárnou hlavne vďaka špeciálnej gumovej obuvi vyrábanej na báze prírodného kaučuku a tiež redizajnom československej športovej klasiky – textilných tenisiek. Značka sa postupne presadzuje na európskom trhu a pravidelne sa pripomína verejnosti na zaujímavých výstavných a predajných dizajnérskych akciách. Za posledný rok sa v Noveste zrodila kolekcia obuvi, ktorá je rozdelená do troch kategórií – STREET, HOBBY a PROFESSIONAL a realizovali sa mnohé spolupráce, ktorých výsledkom sú zaujímavé kolekcie produktov či prototypy výrobkov. Na výstave budú prezentované spolupráce Novesty s módnymi značkami MilionDolar, Popular, Puojd či Sistersconspiracy a s mladými dizajnérmi ako sú Renáta Barancová, Petra Holíková, Mirka Horká a Ľubica Humeníková. Priamo z dielne Novesty návštevník uvidí radu módnej obuvi s označením STREET, o ktorú sa sortiment rozšíril v roku 2010. Kolekcia pozostáva z modelov celo gumovej a textilnej obuvi a je primárne určená mladej generácii. Skladá sa z textilných modelov tenisiek a z modelov mestských gumákov. Táto rada je charakteristická sýtymi farbami, usňovými detailmi, limitovanými sériami a značným podielom ručnej práce. Celá výstava bude doplnená obrazovým materiálom a videoprojekciou.









