Cena profesora Halabalu

Súťaž vznikla ako pocta celoživotnému dielu profesora Jindřicha Halabalu (1903 – 1978), ktorý v oblasti nábytkárskej tvorby významne prispel k vytváraniu nového životného štýlu 20. storočia v bývalom Československu. Uplatnil sa nielen ako tvorca nábytku, ale vo svojej dobe aj ako progresívny organizátor výroby v jej komplexnom ponímaní. Publikačnou a pedagogickou činnosťou významnou mierou prispel k rozvoju československého drevárskeho školstva. Svojím pedagogickým pôsobením na niekdajšej Vysokej škole lesníckej a drevárskej vo Zvolene v rokoch 1954 – 1969 nepriamo ovplyvnil vznik súčasnej Katedry dizajnu a drevárskych výrobkov na Technickej univerzite vo Zvolene.

Cena profesora Jindřicha Halabalu je medzinárodnou prehliadkou študentských semestrálnych a záverečných prác. Organizuje sa každoročne, striedavo v Brne a vo Zvolene. Hlavnou myšlienkou podujatia je podporiť vzostup kvality študentských prác a vytvoriť priestor pre konfrontáciu tvorivých názorov na medzinárodnej úrovni. Výstava prezentuje výber najlepších prác zo štyroch súťažných kategórií, zameraných na dizajn nábytku a interiéru a z kategórie NEnábytok. Deviateho ročníka sa po prvý raz zúčastnili okrem slovenských a českých študentov aj súťažiaci z Poľska, Maďarska a Belgicka. O udelení hlavných cien a uznaní rozhodla jedenásťčlenná medzinárodná porota, ktorá posudzovala celkovo 114 prác z trinástich vysokých škôl z piatich európskych krajín. Okrem poroty hodnotili práce aj prizvaní zástupcovia výrobných firiem z praxe.

Typografia a dizajn písma na Slovensku – Začalo to Cyrilom a Metodom

Výstava Typografia a dizajn písma na Slovensku s podtitulom Začalo to Cyrilom a Metodom je príspevkom k oslavám 1150. výročia príchodu sv. Cyrila a Metoda a ich prínosu pre našu kultúru. Je výnimočnou príležitosťou oceniť bohatstvo našej tradície kreatívneho použitia a tvorby písma, uvedomiť si dlhú cestu od príchodu vierozvestcov až k dnešnej povinnosti rozvíjať túto tradíciu na odbornej úrovni.
Výstava predstaví dizajn písma a tvorivé využitie písma – typografiu na Slovensku v historickej perspektíve s dôrazom na 20. storočie a súčasnosť. Široká verejnosť bude mať možnosť v unikátnej prezentácii takmer 90 autorov a autoriek spoznať fenomén písma v jeho rozmanitých formálnych a funkčných aspektoch, sledovať historické štýlové premeny typografie, prínos jednotlivých autorov k rozvoju odboru a uvidieť problematiku tvorby písma zblízka. Predovšetkým však celá výstava dokumentuje nenahraditeľnú úlohu písma ako nástroja kultúrnej a subkultúrnej výmeny informácií, národného pamäťového média, ale aj ako prostriedku autentickej umeleckej výpovede. Autormi koncepcie a organizátormi výstavy sú členovia Katedry vizuálnej komunikácie Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave v odbornej spolupráci s Ľubomírom Longauerom, etablovaným výskumníkom dejín grafického dizajnu na Slovensku.
Autori výberu diel Ľubomír Longauer, Palo Bálik a realizátori výstavy Pavel Choma a kolektív, zvolili rôzne formy prezentácie bohatého materiálu, ktorý táto téma poskytuje. Súčasťou výstavy sú ukážky typografickej práce výtvarníkov staršej a strednej generácie predstavené prostredníctvom exkluzívnych autorských výberov vo forme originálov a reprodukcií. Viaceré originálne diela pochádzajú zo zbierok Slovenského centra dizajnu, medzi ktoré po skoncení výstavy pribudne celý výstavný súbor. Súčasťou projektu je aj vznikajúca výpravná publikácia.

Ulica pre všetkých

V dňoch 28. 11. – 13. 12. Vás pozývame do Satelitu, kde si budete môcť pozrieť priebeh a výsledky experimentu Ulica pre všetkých, zoznámiť sa so všetkými, ktorí spolupracovali na projekte: Cyklokoalícia, Dema Senica, MediaLab* Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave, CEDA Fakulty architektúry STU v Bratislave, mmcité, go-ok. Opäť bude pripravený interaktívny stôl ulice z dielne MediaLabu* Jána Šicka, v ktorom si môžte namodelovať svoju ideálnu ulicu. Súčasťou výstavy bude tiež exhibícia a aukcia bicyklových rámov namaľovaných poprednými slovenskými autormi Danielou Olejníkovou, Emilom Drličiakom a Martinom Shootym Šútovcom. Dňa 17. októbra 2013 Slovenské centrum dizajnu realizovalo experiment v rámci medzinárodného projektu IDeALL, ktorého je partnerom. Experimenty realizované partnermi projektu majú spoločnú tému – dizajn pre všetkých – dizajn, pri ktorom je od začiatku navrhovania produktu či služby prítomný nielen dizajnér, zadávateľ a výrobca, ale aj samotný užívateľ. SCD svojim experimentom s názvom Ulica pre všetkých vošlo do verejného priestoru a využilo jednu ulicu Starého Mesta v Bratislave ako laboratórne prostredie. Otázkou bolo, čo by sa stalo, keby na ulici bolo menej prekážok a obmedzení a viac priestoru pre ľudí, keby ulice boli nielen pre autá, ale aj pre peších, cyklistov, rodinu s kočíkom, ľudí s obmedzením pohybu. Na Heydukovu ulicu bol umiestnený mestský mobiliár – lavičky, stojany na bicykle, smetné koše a plošinky pre bezbariérový prechod z chodníka na cestu. Čiastočne bolo obmedzené parkovanie pre autá a približne na šestine celej ulice bola vytvorená cyklotrasa. Obyvatelia ulice, účastníci akcie a náhodní okoloidúci si mohli posedieť na lavičke, prejsť sa po ulici peši či na bicykli, pozrieť si synagógu, zastaviť sa na drink v bistre či v galérii. Študenti FA STU prezentovali svoje dizajnérske kúsky mestského mobiliáru a špeciálne pre tento deň pripravili dotazník pre účastníkov Ulice pre všetkých. Prostredníctvom ankety sa zbierali názory obyvateľov mesta na využitie verejného priestoru, cyklodopravu v meste. V priestoroch Satelitu bol pre návštevníkov pripravený interaktívny stôl z dielne Medialabu* VŠVU s modelom ulice, v ktorom si návštevníci mohli podľa svojho vkusu navrhnúť svoju ideálnu ulicu v meste. Experiment podľa Slovenského centra dizajnu demonštroval dôležitosť práce s verejným priestorom a ľuďmi v ňom a zdôraznil rôznorodosť potrieb v reálnom prostredí. Výsledky a reakcie, pozitívne aj negatívne, sú výzvou do budúcnosti, pracovať na aktivitách, ktoré sa odohrávajú vo verejnom priestore a na ktorých priamo participuje široká verejnosť.

Sadajte a dotýkajte sa, prosím!

Výstava SADAJTE A DOTÝKAJTE SA, PROSÍM! predstavuje dvoch dizajnérov, Michaely Bednárovej a Michala Staška, externých návrhárov slovenskej firmy TULI. TULI je slovenská kreatívna značka, výrobca kvalitných a originálnych sedení či pohodlných sedacích vakov. Ako jedna z mála slovenských firiem, pôsobiaca na trhu od roku 2006, presadzuje dizajn od popredných slovenských dizajnérov a architektov. Na Slovensku je TULI prvá firma, ktorá za produktový dizajn získala ocenenie RedDot Design Award so slovenským dizajnom aj výrobou. V súťaži Národná cena za dizajn 2013 získala firma TULI Zvláštnu cenu ministra hospodárstva SR pre výrobcu, ktorý uplatňuje dizajn vo svojej stratégii. Na výstave sú prezentované produkty TULI vyrobené v spolupráci s dizajnérmi Michaelou Bednárovou v roku 2011 a produkty navrhnuté Michalom Staškom v roku 2012, zároveň autori predstavia aj novú kolekciu z roku 2013

TRANSPORT.SK

Výstavný projekt TRANSPORT.sk prezentuje študentské práce Ateliéru transport dizajn na Katedre dizajnu Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave.
20 rokov fungovania ateliéru, množstvo vynikajúcich projektov a úspešných absolventov, ktorí sa uplatňujú doma i v zahraničí, je dnes najlepším dôkazom toho, že Ateliér transport dizajn má na Slovensku svoje opodstatnenie. Výstava sprevádza prierezom študentských prác, ktoré vznikli od roku 1993 v Ateliéri transport dizajn VŠVU až po súčasnosť. Inštalácia je zastúpená výberom rôznych médií, ktoré sa využívajú v dizajnérskom procese. Od dizajnérskej kresby, cez digitálne modely a modely v mierke 1:4, až k prezentačným video projekciám. Chýbať nebudú ani najnovšie projekty s automobilkou Audi, ktoré reprezentujú aktuálne trendy vo vývoji transport dizajnu. Návštevník má príležitosť komplexne sa oboznámiť s tvorivým procesom a výsledkami prác študentov za celú históriu Ateliéru transport dizajn na VŠVU.
Už 20 rokov je ateliér svojou špecializáciou jedinečný v strednej Európe a dosahuje vynikajúce výsledky aj vďaka dlhodobej spolupráci s významnými zahraničnými automobilkami (Škoda, Volkswagen, Audi, Ford, BMW, Renault). V oblasti vzdelávania je kladený dôraz na prepojenie ateliérového prostredia s praxou a orientácia na nové technológie, čo spolu prináša cenné skúsenosti pre budúce uplatnenie sa v profesijnom prostredí. Na celom svete existuje hneď niekoľko renomovaných škôl, ktoré sa venujú oblasti transport dizajnu, ale špecifickým prvkom toho na VŠVU je práve skutočnosť, že čerpá z umeleckého a slobodného prostredia, čo sa odzrkadľuje najmä v tvorbe kreatívnych a odvážnych návrhov. Aj vďaka tomu ateliér získal rešpektované postavenie a jeho povesť už dávno presiahla rozmer stredoeurópskeho regiónu. Výsledkom je, že so študentskými prácami sa môžeme pravidelne stretnúť na medzinárodných súťažiach, výstavách a konferenciách. Študenti ateliéru sú úspešní aj vo firemnom prostredí a mnohí absolventi v súčasnosti pracujú v dizajnérskych a vývojových oddeleniach rôznych automobiliek na celom svete (Audi, Volkswagen, Škoda, Ford, Jaguár, Mercedes). Vedúci ateliéru transport dizajnu Štefan Klein je činný nielen ako pedagóg, ale aj ako renomovaný dizajnér, ktorý dlhodobo spolupracuje s výrobcami transportných zariadení na Slovensku a v zahraničí.

Módu nezastavíš

Výstavný projekt s názvom „Módu nezastavíš“ predstaví štyri slovenské odevné dizajnérky: Luciu Cabanovú, Danu Kleinert, Izabelu Komjati a Michaelu Mazalanovú. Súčasťou podujatia bude tiež prezentácia najmladšej generácie absolventov Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Kurátorským konceptom Zuzany Šidlíkovej sa stalo hľadanie národnej identity v odevnom priemysle, silný odkaz slovenského folklóru s precíznosťou remeselného spracovania a zároveň nový posun formy súčasných reprezentantov odevného dizajnu na domácej scéne. Ideový odkaz dobového módneho časopisu Eva z roku 1938 dokazuje mimoriadny záujem o odevnú kultúru, hoci tu ekonomické možnosti jednotlivca neboli vždy ideálne: „Drevené chalupy na spadnutie, odvšadiaľ podopierané, izby čierne zadymené, podlaha hlinená, zo všetkých strán sála bieda. Ale truhla je nabitá do vrchu šatami, že by sa za ne nehanbila ani princezná. Jedny šaty krajšie od druhých. A tie výšivky! Aká harmónia materiálu, strihov, vzorov a farieb. (…) Je to milión pohybov ťažkých upracovaných rúk, nad plátnom šermujúcich ihlou. Žena je večne márnivá, i dedinská. (…) V krojoch našich, hlavne slovenských, je veľký, doteraz však neobjavený kultúrny, umelecký, národný poklad.“ Úvahy nad možnosťami prezentácie slovenskej módy sa obracajú do minulosti. Hoci hľadanie identity prostredníctvom ľudovej kultúry je do dnes na Slovensku symptomatické, na fotografiách Karola Plicku nezaujme len prvoplánová nostalgia skrytá v rurálnom prostredí. Modernistické snahy, podporujúce vznik nového umenia a životného štýlu sa u nás prejavovali predovšetkým od 30. rokov 20. storočia, ale ambivalenciu medzi ľudovým a moderným cítiť v domácej kultúre až do súčasnosti. Prenesenie fotografií na nové digitálne média ponúka súčasnému odevnému dizajnu zaujímavú platformu na rôzne spôsoby čítania. Organizátori: Slovenské centrum dizajnu a Slovak Fashion Council. Výstavu finančne podporilo Ministerstvo kultúry SR, EHMK Košice 2013. Za poskytnutie fotografií Karola Plicku ďakujeme Slovenskému národnému múzeu v Martine. Realizácia inštalácie: Avant Guard – architecture & design. Sound: Boris Čellár – Modern Beats & Folklore Patterns. Video: Vladimíra Hradecká. V rámci výstavy a BLAF-u 2013 (Bratislava Art Festival) sa konal Workshop Módu nezastavíš pre žiakov základných škôl.

SLOW/SLOV*

Výstavný projekt sprostredkuje a priblíži odbornej ako aj širšej laickej verejnosti pomocou vybraných domácich dizajnérskych prác a projektov nastupujúce tendencie dizajnu v širšom kontexte jeho praxe, teórie a výskumu. Nosnou témou výstavy je slow-dizajn [angl. slow /’slō/ = pomalý, spomalenie]. Slow-dizajn, ako súbor súčasných trendov v dizajne, kladie dôraz najmä na výrobu využívajúcu lokálne materiály, technológie a skúsenosti (know-how) ponúkajúc tak jedinečný potenciál práve malým ekonomikám krajín ako je Slovensko. Zároveň slow-dizajn prináša do súčasného diskurzu na poli dizajnu a výroby aj nové témy ako emócia, tradícia a rituál, spomalenie, čas, interakcia, participácia, skúsenosť, sociálna a kultúrna zodpovednosť, eko-efektivita. *Slow-dizajn a Slov-ensko Slow-dizajn, ako nový pojem v súčasnej teórii dizajnu, je v praxi doposiaľ skôr neznámy, hoci jeho princípmi a zásadami je výdatne nasiaknutá už aj slovenská dizajnérska scéna. Práve prepojenie týchto aspektov autorky projektu inšpirovalo k voľbe názvu výstavy slow/slov*. Zámerom je túto tému rovnocenne prezentovať v teoretickom (textovom) a praktickom (produktovom) rozhraní v rámci jednej galerijnej inštalácie, zostavenej z vybraných produktov, odborných textov a video rozhovorov s dizajnérmi. Návštevník tak môže komplexne spoznať procesy, ktoré dizajnér zohľadňuje a realizuje pri navrhovaní konkrétneho produktu, rovnako ako preniknúť do teórie a výskumu, ktorý tvorí živnú pôdu pre rozvoj dizajnérskych konceptov a tendencií. Výber produktov je zostavený z objektov určených pre domácnosť resp. osobnú spotrebu, u ktorých sa predpokladá, že si k nim užívateľ vytvorí dlhodobý vzťah. Zastúpený je nábytok (Allt, Mejd, Veronika Palúchová), interiérové doplnky (Mejd, Ľubica Segečová/trivjednom, Štefánia Sekanová, Dana Tomečková), stolovanie (Patrik Illo, Vlasta Kubusová, Silvia Lovasová/trivjednom, modranska), obuv, odev i materiál (Eliška Karasová, FRL, PIKPOKI, Zuzana Šebeková, WooleWo). Cieľom je pomocou názorných príkladov a sprievodných textov (anotácií, faktických informácií, info-grafiky) ilustrovať teoretický základ jednotlivých dizajnérskych konceptov a prístupov a motivovať diskusiu a spoluprácu relevantných aktérov (dizajnér, výrobca, technológ, distribútor, užívateľ). K výstave je vydaný katalóg, ktorý okrem reprodukcií vystavených diel, obsahuje odborné texty k problematike slow-dizajnu, venované témam ako tradícia, participácia, reckylácia, technológie a ich vplyv na spomalenie, dizajn s dôrazom na človeka, udržateľný dizajn, a ich stopovaniu na domácej dizajnérskej scéne.

Michal Hanula

Dizajnér Michal Hanula, držiteľ Ceny Fórum dizajnu 2012, vystavuje dve oblasti tvorby: detské ihriská a interiérové doplnky. Zhodnocuje v nich funkčné aj estetické vlastnosti dreva a zaujímavo ho kombinuje s inými materiálmi. Tvorba Michala Hanulu je zakorenená v regióne, v ktorom žije a pracuje – Liptov. Rešpektovanie miestnej tradície mu otvára brány do sveta. Jeho diela boli prezentované na mnohých výstavách v zahraničí, naposledy výstava EXEMPLA v rámci veľtrhu Handwerk und Design Mníchov. Získal viacero ocenení (Etudy z dreva, Kruhy na vode, Fórum dizajnu) a na Slovensku sa radí medzi overené značky. Prevažná väčšina motívov jeho prác vychádza z prírody. Zaujíma sa o tradičné postupy, ktoré modernizuje a nachádza im súčasný kontext, pričom neopomína kvalitné remeselné spracovanie. Na výstave možno vidieť ukážky detských ihrísk, vytvorených skutočne pre 21. storočie. Umožňujú deťom nielen samotnú hru, ale poskytujú impulzy pre rozvoj fantázie, intelektu a kreativity. Z interiérových doplnkov sú prezentované súbory svietidiel, stolíkov, vešiakov, doplnené drobnými predmetmi.

Michal Hanula

Dizajnér Michal Hanula, držiteľ Ceny Fórum dizajnu 2012, vystavuje dve oblasti tvorby: detské ihriská a interiérové doplnky. Zhodnocuje v nich funkčné aj estetické vlastnosti dreva a zaujímavo ho kombinuje s inými materiálmi. Tvorba Michala Hanulu je zakorenená v regióne, v ktorom žije a pracuje – Liptov. Rešpektovanie miestnej tradície mu otvára brány do sveta. Jeho diela boli prezentované na mnohých výstavách v zahraničí, naposledy výstava EXEMPLA v rámci veľtrhu Handwerk und Design Mníchov. Získal viacero ocenení (Etudy z dreva, Kruhy na vode, Fórum dizajnu) a na Slovensku sa radí medzi overené značky. Prevažná väčšina motívov jeho prác vychádza z prírody. Zaujíma sa o tradičné postupy, ktoré modernizuje a nachádza im súčasný kontext, pričom neopomína kvalitné remeselné spracovanie. Na výstave možno vidieť ukážky detských ihrísk, vytvorených skutočne pre 21. storočie. Umožňujú deťom nielen samotnú hru, ale poskytujú impulzy pre rozvoj fantázie, intelektu a kreativity. Z interiérových doplnkov sú prezentované súbory svietidiel, stolíkov, vešiakov, doplnené drobnými predmetmi.

Múzeum dizajnu, prosím

Komunikácia v dizajne je kľúčovým motívom prvej výstavy zo zbierok Slovenského centra dizajnu v Hurbanových kasárňach. Zameranie výstavy reprezentuje súčasný charakter zbierok SCD, kde je najvýznamnejšie zastúpená oblasť vizuálnej komunikácie – grafického dizajnu a v rámci produktového dizajnu tvoria významný podiel zbierky zariadenia na prenos a záznam informácií. Téma chce tiež symbolicky poukázať na zmenený status predmetov v kontexte múzea dizajnu – každý predmet, ktorý sa dostáva do zbierok, sa stáva zdrojom informácií, hoci vo svojom predchádzajúcom živote mohol slúžiť apríklad na ich prenos. Pojem komunikácia zároveň odkazuje na ambíciu sprostredkovať širokej verejnosti informácie o „skrytej“ práci na projekte múzea dizajnu a prizvať odbornú verejnosť do diskusie o vypracovanej koncepcii budúceho múzea.

Skip to content