Dizajn a architektúra. Kontexty, kontakty a presahy. Slovensko 2005-2015

Dizajn a architektúra majú významný vplyv na ľudský život, vkus, estetické a sociálne hodnoty, aj na vnímanie predmetného sveta. Spoločným rámcom dizajnu a architektúry je proces navrhovania/tvorby, čo spôsobuje, že dizajn permanentne osciluje okolo rozmanitých polôh od produktu cez interiér, architektúru a verejný priestor. Zámerom výstavného projektu je preto ukázať dizajn/navrhovanie/tvorbu vo všetkých jednotlivostiach pomocou „story behind“, s cieľom poukázať na súčasný stav nábytkového dizajnu a vyvrátiť predstavu o dizajne len ako o nositeľovi vizuality a štýlu v konzumnej spoločnosti. Výstavný projekt predstavuje dizajn nábytkových kusov v kontexte navrhovania/tvorby deviatich autorov. Autormi sú architekti tvoriaci v oblasti dizajnu, produktoví dizajnéri, dizajnéri s presahom do interiéru a architektúry a sochár, ktorého dizajnérska tvorba vychádza z environmentálneho kontextu a celospoločenskej výzvy. Prostredníctvom svojich návrhov, vystavených nábytkov a vlastných príbehov autori reprezentujú osobité, vzájomne odlišné línie navrhovania/tvorby. Výstava sleduje prácu dizajnéra/architekta/výtvarníka od skice po realizáciu s cieľom objasniť procesy a myšlienkové postupy ukrývajúce sa v pozadí každého produktu ako aj poukázať na to, kto je súčasný slovenský dizajnér. Mnohovrstevnatosť procesu navrhovania/tvorby približuje situáciu profesie dizajnéra na Slovensku ako aj problematiku slovenského dizajnu. Dôležitou súčasťou výstavy je poukázať na dialóg produktového dizajnu s architektúrou a zmapovanie spôsobov navrhovania produktov a prototypov v posledných desiatich rokoch. Zámerom je sprostredkovať teoretický základ rôznych konceptov a prístupov k navrhovaniu/tvorbe v širších spoločensko-kultúrnych, ako aj politicko-ekonomických súvislostiach a oživiť odborný diskurz. K projektu bude vydaná publikácia širšie reflektujúca tému v odborných textoch, ktorá bude obsahovať aj podrobný popis vystavených produktov. Súčasťou výstavy je séria krátkych videí, ktorá pomocou autorských výpovedí dokresľuje charakter tvorby, myšlienkový a názorový podtext vystavujúcich autorov. Videosekvencie vyhľadávajú rôznorodé názory praktizujúcich dizajnérov a architektov, aby plnohodnotne dokumentovali súčasné názory, postoje, trendy a tendencie. Výsledkom je výpoveď, ktorej ambíciou je posunúť diskusiu a prehĺbiť platformu k teórii dizajnu, ako prostriedku na zvýšenie profesionalizácie odboru.

Výberová výstava ocenených a vybraných prác NCD 2015

Slávnostné vyhlásenie výsledkov a odovzdanie ocenení súťaže Národná cena za produktový dizajn 2015 sa uskutoční dňa 29. 5. 2015 o 19:00 v Hurbanových kasárňach na Kollárovom námestí 10 v Bratislave za účasti pozvaných hostí, súťažiacich autorov, výrobcov a zástupcov médií. Na slávnosť prijali pozvanie minister kultúry SR Marek Maďarič a minister školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky Juraj Draxler, a generálny riaditeľ sekcie priemyslu a obchodu Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky Vladimír Turček, ktorí budú odovzdávať ceny víťazom. Súčasne bude otvorená v galérii dizajnu Satelit v Hurbanových kasárňach výberová výstava ocenených a vybraných prác Národná cena za produktový dizajn 2015, ktorá bude verejnosti prístupná v čase od 30. 5. do 12. 7. 2015.

Pracovný názov: projekt – Výstava výstupov projektu Digitalizácia technologických procesov v dizajne.

Na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave sa od roku 2010 realizuje projekt Digitalizácia technologických procesov v dizajne, financovaný zo štrukturálnych fondov EÚ (Operačný program Výskum a vývoj, Prioritná os 4 – Podpora výskumu a vývoja v BK, opatrenie 4.2 Prenos poznatkov a technológií získaných výskumom a vývojom do praxe v Bratislavskom kraji, ITMS kód projektu: 26240220053). Implementáciou projektu sa vo výskumnom prostredí VŠVU vytvoria vynikajúce podmienky na realizáciu aplikovaného výskumu v oblasti dizajnu a umeleckých činností a prenosu tvorivého potenciálu do priemyslu. Projekt smeruje dva hlavné ciele: – modernizácia technickej infraštruktúry pre potreby digitalizácie v dizajne, – aplikovaný výskum a vývoj v oblasti digitalizácie technologických procesov v dizajne a transfer nových poznatkov do spoločenskej a hospodárskej praxe.

Výstava papierových kostýmov z workshopu pre Bauhausfest

Výstava papierových kostýmov, ktoré vznikli na prípravnom workshope pre prvý slovenský Bauhausfest. Workshop viedol výtvarník a bádateľ Torsten Blume a umelkyňa a dizanérka Linda Pense v dňoch 23. – 25. apríla 2015. V rámci workshopu na tému „Papier + sen + stroj +zvuk“ Torsten Blume účastníkom predstavil scénickú tvorbu na Bauhause, ktorú viedol Oskar Schlemmer a vysvetlil im zásady tvorby kostýmov a tanca v štýle Bauhausu. Na workshope si účastníci vyrobili papierové kostýmy, rekvizity a spolu s majstrom zvuku pripravili jedinečnú choreografiu, ktorú predstavia v júni na Bauhausfeste v rámci Bratislava Design Week.

Ako sa sedelo

Výstava Ako sa sedelo je reinštaláciou výstavy „Anonymní“ ohýbaný nábytek doplnená výberom zo zbierok Slovenského múzea dizajnu, ktorého významnú časť tvorí výrobný program stoličiek Tatra nábytok Pravenec, n. p. Výstava „Anonymní“ ohýbaný nábytek, ktorá sa konala v októbri 2014 v Zámku v Bystřici pod Hostýnem sa venovala problematike ohýbaného nábytku, ktorý vznikal na českom trhu v priebehu povojnového desaťročia. Chcela upozorniť na nedostatočné spracovanie domácej produkcie tohto obdobia a pripomenúť tvorcov a výrobky, ktoré český nábytok reprezentovali v zahraničí a získali ocenenia na svetových výstavách. Minulý rok sa spájal hneď s niekoľkými výročiami dôležitými pre oblasť českého nábytku (napr. ustanovenie Vývoja nábytkárskeho priemyslu v Brne v roku 1954 či založenie Ústavu bytovej a odevnej kultúry v Prahe v roku 1964), avšak pre Bystřici pod Hostýnem bolo najdôležitejším medzníkom šesťdesiate výročie od zmeny názvu národného podniku Thonet na súčasný TON a od založenia podnikového oddelenia tvarového vývoja Antonína Šumana. Výstava predstavila výber najzaujímavejších, najoceňovanejších a najbežnejších dobových modelov a ich tvorcov, predovšetkým Antonína Šumana, Radomíra Hofmana a Josefa Macka. Reinštaláciu výstavy v bratislavskej galérii Satelit využilo Slovenské centrum dizajnu na prezentáciu stoličiek vyrobených najúspešnejším a najväčším slovenským výrobcom nábytku druhej polovice 20. storočia, ktorým bol Tatra nábytok Pravenec. V podniku nadväzovali na thonetovskú tradíciu ohýbaného dreva, avšak vytvárali i stoličky s individuálnym autorským rukopisom. Tatra nábytok Pravenec zanikol v rokoch 2004/2005 a SCD sa vďaka vývojárovi podniku Silvestrovi Slosiarovi dozvedelo o zbierke stoličiek uskladnených v priestore bývalej závodnej jedálne v Pravenci. Tieto stoličky dnes tvoria významnú súčasť zbierok Slovenského múzea dizajnu. Na výstave sú predstavené stoličky od dizajnérov, ktorí v podniku pracovali v 60. – 80. rokoch 20. storočia, konkrétne od Ladislava Gatiala, Miroslava Škriniara, Ondreja Čverhu a Štefana Bílika.

In Progress

Výstava In Progress predstavuje práce študentov Ateliéru keramiky Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave a odboru Keramika Fakulty umění a designu Západočeské univerzity v Plzni. Tento recipročný projekt prezentuje tvorbu študentov dvoch ateliérov keramiky. Prvá výstava sa konala v priestoroch spolupracujúcej partnerskej zahraničnej inštitúcie, a to v Galérii Ladislava Sutnara v Plzni. Medzinárodná výstava vytvára pole na porovnanie, hľadanie paralel a rozdielov, či už vo výučbe, v prístupe, alebo v použitých materiáloch a dostupných technológiách. Ako sa táto rôznosť odráža vo výsledkoch môžu posúdiť samotní návštevníci výstavy. Prezentované práce reflektujú široké spektrum možností keramickej tvorby od úžitkových, dizajnérskych predmetov, naprieč klasickými (liatie keramickej hmoty alebo porcelánu do sadrových foriem), novými (použitie CNC frézy), autorskými (natavovanie kameňa na porcelán a rôzne autorské kombinácie keramických materiálov) i alternatívnymi technológiami (aplikácia klasickej sklárskej techniky na keramiku) až po voľné objekty a inštalácie. Stretávajú sa tu práce vytvorené z porcelánu, kameniny, hrubozrnných šamotových hlín a ich kombinácie s ďalšími materiálmi, až po presahy do iných médií tvorby. Výber predstavuje to najlepšie a najaktuálnejšie, čo vzniklo v ateliéroch v poslednej dobe, v Plzni pod vedením Gabriela Vacha a v Bratislave po vedením Daniela Piršča. Prezentuje sa teda najmladšia generácia slovenských a českých výtvarníkov – dizajnérov, ktorí pracujú s médiom keramiky. Projekt ponúka divákom, odbornej a laickej verejnosti, príležitosť oboznámiť sa s rôznymi prístupmi v oblasti keramiky a študentom prináša konfrontáciu a možnosť nadviazať kontakty so svojimi kolegami z opačného konca kedysi spoločnej republiky.

Jozef Dóka ml., Lautrec z Trnavy

Výstava plagátov Jozefa Dóku mladšieho sa koná ako posledné zo sprievodných podujatí tohtoročného Trienále plagátu Trnava. Výstavu organizuje Slovenské centrum dizajnu, ktoré je dlhoročným partnerom trienále, v spolupráci s Galériou Jána Koniarka v Trnave. Kurátor výstavy Ľubomír Longauer prezentuje výber Dókových plagátov klasického formátu a veľkoformátových digitálnych tlačí, ktoré sú zväčšeninami Dókových kresieb, kaligrafií a návrhov plagátov. Diela sú zo zbierok Slovenského múzea dizajnu. Jozef Dóka mladší (1948 – 2011) bol iniciátorom a spoluzakladateľom Trienále plagátu Trnava, ktoré sa stalo jeho životným úspechom a vďaka nemu sa na Slovensku pravidelne prezentujú najväčšie svetové osobnosti umenia plagátu.

dizajnér – kritik – editor – komentátor – Práca dizajnéra je samý kompromis

Výstava dizajnér – kritik – editor – komentátor je výstavou organizovanou k 15. výročiu založenia Katedry vizuálnej komunikácie na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Pri tejto príležitosti sa organizátori výstavy rozhodli predstaviť katedru ako kritickú platformu a grafický dizajn a grafického dizajnéra – študenta, pedagóga, či návštevníka výstavy – v úlohe kritika, editora a komentátora.

Výstava predstavuje katedru ako komunitu grafických dizajnérov, ktorí vnímajú neustále premeny profesie a chcú kriticky reagovať na ňu samu, a aj na aktuálne témy či vlastnú tvorbu. Grafický dizajnér totiž prechádza kritickým prehodnocovaním počas celej svojej tvorby – pri vizualizovaní akejkoľvek informácie, správy či témy. Uplatňuje kritický prístup v procese tvorby už pri prvom kontakte s klientom, či samotným zadaním. Kriticky pristupuje aj k samotnému obsahu, ktorý má komunikovať – zhodnocuje, či je daný obsah v súlade s jeho vnútorným presvedčením, a hľadá správnu formu jeho vizuálnej prezentácie. Kritický prístup však môže dizajnér použiť aj ako metódu pri reflektovaní aktuálneho diania v spoločnosti, kedy sa v pozícii občana či aktivistu vizuálne vyjadruje k aktuálnym spoločenským témam ako autor nielen formy, ale aj obsahu.

Prehodnocovanie, reflektovanie, komentovanie či kritické posudzovanie klienta, zadania, vlastnej profesie, spoločenskej role, či osobného presvedčenia dizajnéra, boli kľúčovými východiskami pri koncipovaní výstavy, ktorá kladie dôraz aj na diskusné fórum – pýta sa, pomáha hľadať odpovede a ponúka verejnú konfrontáciu. Výstava je aj príležitosťou pripomenúť a uvedomiť si pätnásť rokov spoločnej práce pri budovaní katedry ako výchovno-vzdelávacieho a výskumného pracoviska. Kritická platforma, ktorou sa katedra na výstave prezentuje, môže priniesť vhodný priestor na diskusiu o jej minulosti, súčasnosti a budúcnosti. Zároveň sa stáva miestom na priebežnú prezentáciu výstupov projektu Digitalizácia technologických procesov v dizajne.

Vystavujúci autori:
Andrej Barčák, Filip Ciho, Andrej Čanecký, Jakub Dušička, Pavel Choma, Šimon Chovan, Ďuro Balogh, Pavol Bálik, Jana Bellanová, Marcel Benčík, Lucia Blanáriková, Juraj Blaško, Pavol Capovčák, Lukáš Čeman, Andrej Dieneš, Pavol Ďurák, Emil Drličiak, Ján Filípek, Ivan Galdík, Ondrej Gavalda, Barbora Gavláková, Alexander Gutrai, Alžbeta Halušková, Alica Horváthová, Hana Hudáková, Eva Husárová, Lukáš Jakubis, Emília Jesenská, David Kalata, Tomáš Klepoch, Veronika Kořinková, Barbora Krejčová, Kateřina Kubánková, Matúš Lelovský, Ľubomír Longauer, Katarína Lukić Balážiková, Jakub Lysý, Roman Mackovič, Marek Mati, Branislav Matis, Marek Minor, Julo Nagy, Lenka Navrátilová, Ester Nemcová, Peter Nosáľ, Nová trápnosť, Martina Obertová, Ivana Palečková, Robert Paršo, Eva Péč Brezinová, Juraj Pecho, Martin Pyšný, Martina Rozinajová, Gabriel Sebő, Ľubica Segečová, Tamara Shawkatová, Magdaléna Scheryová, Stanislav Stankoci, Lenka Stodůlková, Juraj Sukop, Ján Šicko, Lucia Šimková, Lukáš Škulec, Lucia Šohajdová, Tereza Šufliarska, Katarína Šuhajová, Michal Tornyai, Zuzana Ulahová, Peter Vido, Beáta Zdražilová, Silvia Žoltická

Kurátor výstavy: Katarína Lukić Balážiková
Organizátori: Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave, Slovenské centrum dizajnu, Galéria dizajnu Satelit
Finančná podpora: Ministerstvo kultúry SR, Operačný program VÝSKUM a VÝVOJ, Agentúra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR pre štrukturálne fondy EÚ
Mediálni partneri: Designum, kamdomesta.sk, Rádio FM, Designby, bratislavaguide.com, Obchodná ulica
Partneri: Smart Vision, NAY Elektrodom. Software Partner, spol. s.r.o.
Spolupráca: študenti a pedagógovia Katedry vizuálnej komunikácie VŠVU, Slovenské centrum dizajnu, Slovenské múzeum dizajnu
Grafický dizajn: Katarína Lukić Balážiková
Priestorové riešenie: Katarína Lukić Balážiková, Monika Pavlechová
Technická realizácia výstavy: DevKid Studio, Smart Vision, O+M
Kontakt: Helena Veličová: +421 918110247, satelit@scd.sk

Úniky a návraty

Názov výstavy Úniky a návraty je metaforou dynamiky, ktorá pulzuje v oblasti textilnej tvorby. Výstava predstavuje aktuálne podoby textilnej tvorby v čase, ktorý je charakteristický stieraním hraníc medzi jednotlivými oblasťami moderného umenia. Aj pre tvorcov pracujúcich s médiom textilu to znamená uvoľnenie sa z priestoru textilného vlákna a klasických techník v prospech experimentu s materiálmi a technológiami a budovanie inovatívnych konceptov. V prácach dvanástich autorov rôznych generácií poznávame širokú škálu procesov, ktoré využívajú konceptuálne uvažovanie, dizajnové štruktúry a formy či nové remeselné postupy a technológie bez straty väzby na klasické črty textilného média.
Na výstave sa stretávajú práce výrazných osobností textilného umenia i mladých tvorcov, ktorí však už presvedčili o zmysle svojich umeleckých zámerov. Kontinuitu klasických hodnôt i jej vlastnej tvorby nachádzame v diele Evy Cisárovej-Minárikovej, ktorá novými časťami pokračuje v tvorbe kaligrafických záznamov historickej textilnej pamäte. Mária Hromadová, Júlia Sabová, Mária Fulková – každá v osobitej autorskej výpovedi – sa zaoberajú témou autobiografií, osobných a rodinných intímnych kontextov, čo odkazuje na dôležitosť dôverného vzťahu človeka s textilným materiálom, ktorý je jeho svedkom po celý život. Podobne aj práce Jozefa Bajusa z papiera a textilu sú vyznaním osobného vzťahu k najbližším ľuďom. Materiálovým experimentom je práca Zuzany Hromadovej v kategórii nástennej tapisérie zo silikónového vlákna s témou životnej cesty človeka. Práce Daniela Szalaia sú pozoruhodné rovnako hľadaním identity a zmyslu života, ako aj stvárňovaným materiálom – celuloidovým filmom. Škálu možností spracovania papiera a inšpiráciu exotickou kultúrou predstavuje Iveta Miháliková. S papierom ako nosičom správ pracuje dizajnérskymi postupmi Soňa Sadilková. Mira Podmanická narába s motívmi architektúry, priestoru a odevu ako s cestou na skúmanie individuality, totožnosti. Koncept abstrahovania a dematerializácie procesu tkania Mira Brooša sa dostal asi najďalej od fyzickej platformy média textilu, ale jeho inštalácia vychádza z úvah o podstate textilnej tvorby a všeobecne platných obsahoch.
Pozorný divák a čitateľ odkazov nájde na výstave mnoho prepojení medzi umením a dizajnom. Nielen preto, že viacerí z vystavujúcich majú za sebou školenie v dizajne i profesionálnu dizajnérsku prácu, ale najmä preto, že vzájomné ovplyvňovanie sa dizajnu, voľného a úžitkového umenia prináša nové zaujímavé hodnoty, čo je zároveň i odpoveďou na otázku, prečo je výstava textilnej tvorby v galérii dizajnu.

Vystavujúci autori:
Jozef Bajus, Miroslav Brooš, Eva Cisárová-Mináriková, Mária Fulková, Mária Hromadová, Zuzana Hromadová, Iveta Miháliková, Mira Podmanická, Júlia Sabová, Soňa Sadilková, Daniel Szalai, Vlasta Žáková

Kurátorka výstavy: Adriena Pekárová
Organizátor: Slovenské združenie textilných výtvarníkov TXT
Partner: Slovenské centrum dizajnu
Podpora: Ministerstvo kultúry SR
Grafický dizajn: Róbert Paršo, MultiTalent
Realizácia výstavy: Pavel Choma, Martin Kubina
Kontakt: Helena Veličová: +421 918110247, satelit@scd.sk

Škola základ života?

Výstava Škola základ života? je kurátorskou sondou do zbierok Slovenského múzea dizajnu venovanou osobnostiam – tvorcom dizajnu, ktorí sú v zbierkach významne zastúpení. Prezentácia sedemnástich autorov dokumentuje široký význam pojmu dizajn, ktorý má presahy do úžitkového umenia, architekúry, fotografie, konceptuálneho umenia, scénografie a iných výtvarných odborov.
Názov výstavy naznačuje, že kurátori sa zaoberajú obdobím, ktoré predchádza profesionálnej kariére predstavených osobností. Každý z autorov má za sebou výtvarnú školu, v ktorej sa väčšinou formovali zárodky ich budúcej profesie, no otáznik v názve svedčí aj o kritických postojoch k akademickému vzdelávaniu výtvarníkov a osobitých osudoch niektorých autorov a ich prípravy na profesionálnu tvorbu. Výstava však nebude „prieskumom“ školskej tvorby, či oslavou pedagogických osobností. Kurátori si radšej zvolili prístup porovnania, prezentácie paralel prvých prác daného autora zo školy, či jeho domácich, mimoškolských diel
s vybranými dielami z jeho profesionálnej tvorby (finálnymi produktami, či prototypmi, štúdiami a pod.). Zistíme, že voľné umelecké kreácie zo školských ateliérov alebo voľnočasových aktivít niekedy predurčujú budúce smerovanie autora, inokedy naopak kontrastujú s výslednou kariérou dizajnéra. Výstava tak dáva odpoveď na otázku o škole ako základe (profesionálneho) života, zároveň poskytuje hlbší pohľad do tvorby autora a odhaľuje možné príčiny jeho výtvarného smerovania. Príbehy jednotlivých osobností a symbolický súboj ich raných a zrelých diel môžu byť inšpiráciou pre študentov odborov súvisiacich s dizajnom,
no i pre talentovaných tvorivých ľudí, ktorí svoju cestu k dizajnu ešte len hľadajú.
Výstava je prvou časťou výstavného cyklu, ktorá prezentuje autorov staršej generácie, pokračovanie uvedieme na jar roku 2015. Diela na výstave pochádzajú zo zbierok Slovenského múzea dizajnu, archívov zúčastnených autorov a iných súkromných zbierok a zbierok inštitúcií (Považská galéria v Žiline, Škola úžitkového výstvarníctva J. Vydru a iné).
Vystavení autori:
Tibor Honty (1907 – 1968), Martin Brezina (1909 – 1997), Vojtech Vilhan (1926 – 1988), Bohumír Prihel (1926 – 1990), Igor Didov (1931 – 2002), Miroslav Cipár (1935), Karol Rosmány (1937), Jan Meisner (1939), Jozef Pokorný (1941), Pavel Blažo (1943), Peter Lehocký (1944), Ľubomír Longauer (1948), Svetozár Mydlo (1948), Vladislav Rostoka (1948), Jozef Dóka ml. (1948 – 2011), František Burian (1948), Palo Choma (1950)

Skip to content