Farebná šeď – Buntes Grau
Výstava Farebná šeď – Buntes Grau ponúka dva pohľady na dizajn ČSSR a NDR. Prísny kurátorský výber najlepšieho produktového dizajnu, ktorý realizovali kurátori zo Slovenského múzea dizajnu, vermittlungstelle_b, Museum Europäischer Kulturen a Werkbundarchiv – Museum der Dinge, strieda v zadnej časti výstavy komplexná inštalácia bežných vecí z domácnosti. Návštevníci výstavy tu môžu zažiť vzorovú izbu kuchyne a obývacej miestnosti, ktoré predstavujú životný štýl šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov. Inštalácia vzorových izieb má hravý multimediálny rozmer a zároveň prepája náš dizajn s dizajnom z NDR, ktorý sa dal v Československu v tých časoch kúpiť. Vďaka združeniu Mladý pes sa môžete zahrať s písmenkovou polievkou, spúšťať dobové zvukové stopy alebo sa zúčastniť na zbieraní konkrétnych predmetov. Každé obzretie sa za tvarmi minulosti je inšpiratívne. Obdobie šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov sa často označuje ako zlatá éra dizajnu v Československu. Ak by sme skúmali dizajn v celej šírke ponúkaných produktov v jednotlivých krajinách východného bloku, zistili by sme, že ČSSR a NDR zohrávali v pestrej palete výroby veľmi dôležitú úlohu. Dokážeme dnes jednoznačne povedať, ktorá z týchto dvoch krajín mala v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch lepší dizajn? Odpoveď si nájde každý sám. Výstava Farebná šeď – Buntes Grau necháva hodnotenie na návštevníkovi, ktorý má možnosť posúdiť dizajn produktov z ČSSR a NDR. V kurátorskom výbere zo Slovenska a Nemecka vo vzájomnej komparácii jednotlivých oddelení vstupujú do pomyselného boja hračky, móda, drevo, sklo, keramika, plasty, kovy, motorové vozidlá, domáce elektrospotrebiče, svietidlá, šľahače a sedací nábytok. V expozícii výstavy prezentujeme kvalitný produktový dizajn spolu s profilmi dizajnérov. Vyhýbame sa zbytočným nánosom nostalgie či politizácii, uvedomujeme si komplikovanosť spoločenskej situácie, v ktorej osobnosti dizajnu tvorili. Hlavným cieľom výstavy je objavovanie nepoznaného, odstraňovanie vzájomných predsudkov o zlom dizajne a pokus o súťaž dizajnu medzi dvoma bývalými socialistickými krajinami, kde sa napriek „šedivej“ politickej situácii tvoril farebný dizajn.
Od hlavy po päty
Výstava Od hlavy po päty predstavuje tvorbu študentov dvoch dizajnérskych ateliérov Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně – Design oděvu, Design obuvi, ktorých dlhoročná koncepcia nadväzuje na tradíciu a odkaz tohto priemyselného mesta. Zlín, známy históriou obuvníckej firmy Baťa, neostáva len zakonzervovaným unikátnym funkcionalistickým mestom, ale je aktívnou súčasťou novovznikajúceho kreatívneho priemyslu, na ktorého rozvoji sa veľkou mierou podieľa aj Univerzita Tomáše Bati.
Divadelný plagát
Výstava je reinštaláciou 15. bienále divadelného plagátu Rzeszów 2015, ktoré sa konalo v Divadle Wandy Siemaszkowej, Rzeszów a v roku 2016 sa výstava reinštalovala v Dome poľskej kultúry vo Vilniuse a v Armaturka Gallery v Ústí nad Labem.
Výstava letnej akadémie módy 2016
Po minuloročnom úspešnom prvom vydaní letného tábora módy pre deti, sa Slovak Fashion Council (SFC) rozhodol priniesť toto podujatie pre deti opäť, a to s niekoľkými novinkami. Tento ročník má svoje logo a upravený názov Letná akadémia módy. SFC tak chce budovať atraktívne a stabilné podujatie s profesionálnym charakterom. „Pre obrovský záujem detí a rodičov sme zdvojnásobili kapacitu, a tak do akadémie nastúpilo 42 detí. Z toho je 8 nepočujúcich. Tak ako minulý rok, aj teraz chceme týmto deťom umožniť robiť čo ich baví a ukazujeme tak, že tento svet je pre nich veľmi prístupný. A po minulom roku vieme, že sú veľmi talentované a pracujú s nadšením“, hovorí Dana Kleinert z SFC. Za podporu nepočujúcich ďakujeme nadačnému fondu Telekom. Akadémia sa koná v priestoroch galérie Satelit, za čo vďačíme Slovenskému centru dizajnu. Tento rok je kreatívna téma postavená na myšlienke inakosti a odlišnosti. Tú deti na workshope s koučkou Janette Motlovou spracovali do claimu „Som hrdá na svoju jedinečnosť!“ V jeho duchu začínajú tvoriť celú kolekciu letnej akadémie.
Národná cena za komunikačný dizajn 2016 – výstava finalistov
Výstava finalistov 13. ročníka súťaže Národná cena za komunikačný dizajn 2016 prinesie prierez toho najkvalitnejšieho, čo na Slovensku vzniklo za posledné tri roky. Najväčšie zastúpenie a vysokú úroveň má knižný dizajn, či grafická úprava časopisov, vrátane istého typu ilustrácie. Súčasťou výstavy sú grafické úpravy kníh známych literátov, ako napríklad edícia celoživotného diela Rudolfa Slobodu od Borisa Meluša, ale aj autorské publikácie ako Cvernovka od Martina Mistríka, Neón a reklamná typografia do roku 1989 na východe Slovenska od Samuela Čarnokého, či Hávedník s ilustráciami od Daniely Olejníkovej. Nájdete tu aj mnohé komunikačné kampane a korporátne identity. Patria sem napríklad vizuálna identita relácie RTVS „Večera s Havranom“ od Barbory Šajgalíkovej, nový kreatívny koncept televízneho identu programových služieb RTVS – Jednotky a Dvojky, ale aj vizuálne identity veľkých či menších podujatí ako Biela noc, Febiofest, Cena Oskára Čepana, Radio_Head Awards či [fjúžn]. Nechýbajú tiež komunikačné kampane zabehnutých inštitúcií ako SNG, Artfórum či Kasárne/Kulturpark. Dôležitou súčasťou je aj písmo a jeho využite v rôznych oblastiach, od kníh, časopisov či novín, až po komunikáciu v priestore. Autori sa pri tvorbe nových fontov inšpirujú rôznymi vecami, od legendárnych céčok, na základe ktorých vznikol font Ivany Palečkovej Céčkoslovensko či hviezdami a hmlovinami, ako v prípade písma Nebula-XY Lenky Bollovej. Pozoruhodné sú aj „Typoobjekty“ Matúša Lelovského, použité v priestore napríklad v podobe stojanu na bicykel. Za pozornosť stoja tiež projekty z oblasti multimediálneho dizajnu, ako postdigitálna interaktívna kniha LookBook Jána Šicka, ktorá v sebe spája tlačený a premietaný obraz, alebo seriál HiStory Adama Belisa, ktorý prepája dve historické udalosti odohrávajúce sa v rovnakom dátume. Na výstave nájdete mnoho nových mien začínajúcich grafických dizajnérov, ktorí už počas štúdií dosahujú vysokú kvalitu prác. Nechýbajú ani zavedení autori, ako Boris Meluš, Pavlína Morháčová, Matúš Lelovský, Braňo Matis, Martin Mistrík, Veronika Obertová, Michaela Čopíková, Samuel Čarnoký, Ján Šicko, Marcel Benčík, Daniela Olejníková a ďalší.
Junior Design Fest 2016
Projekt Junior Design Fest je medzinárodnou súťažnou prehliadkou študentských prác stredných umeleckých škôl a vyšších odborných škôl so štúdiom dizajnu, výtvarného umenia a umeleckého remesla. Cieľom tohto podujatia je podpora tvorivého úsilia a kreativity mladej generácie v oblasti dizajnu vlastnej krajiny, porovnanie výsledkov práce študentov i pedagogického procesu na stredných umeleckých školách v medzinárodnom kontexte, ako aj podpora a prepájanie aktívnej spolupráce škôl v oblasti inovácie v štátnych aj súkromných firmách a s oblasťou kreatívneho priemyslu. Prehliadka je zameraná na: – Produktový dizajn: práce z oblasti interiérového dizajnu, priemyslového dizajnu, skla, keramiky, módy a textilu, šperku, dreva, kovu, plastov atď., ako aj návrhy 3D vizualizácií a projektov. – Dizajn vizuálnych komunikácií: široká oblasť grafického dizajnu, logotypy, typografia, písmo, plagát, fotografický dizajn atď. Projekt je koncipovaný ako medzinárodná súťažná prehliadka. Študentské práce bude hodnotiť odborná porota. Víťazné práce získajú viaceré ceny a čestné uznania, ktoré odovzdajú osobnosti slovenského spoločenského a politického života (napr. Grand Prix JDF, Cena ministra školstva, Cena župana BSK atď.)
Mladí a úspešní a Nový t(o)var 15!
Výstavou Mladí a úspešní / Príbehy mladého českého dizajnu sa vraciame do začiatkov deväťdesiatych rokov 20. storočia, keď bolo v roku 1990 založené Design centrum České republiky poslaním a fungovaním obdobným inštitúciám vo svete. Hneď v prvom roku existencie Design centra ČR padlo rozhodnutie organizovať domácu súťaž dizajnu s názvom Dobrý design, neskôr premenovanú na Vynikajúci výrobek roku. Bok po boku súťažili študenti s profesionálnymi dizajnérmi až do roku 2005, keď sa študentská súťaž osamostatnila pod názvom Studentský design. Zásadný zvrat nastal v roku 2007, keď Ministerstvo priemyslu a obchodu zrušilo Design centrum ČR, a tým zanikli aj všetky profesionálne dizajnérske súťaže. Súťaž študentského dizajnu obnovil Design Cabinet CZ, nadačný program Nadácie pre rozvoj architektúry a staviteľstva, ktorý ju premenoval na Národní cenu za studentský design a usporadúva ju dodnes. Design Cabinet CZ si položil otázku, či majú súťaže pre študentov nejaký význam, a či má udelenie ceny vplyv na ich ďalší profesionálny osud. Úlohy nájsť bývalých ocenených študentov sa ujali študentky kurátorských štúdií Fakulty umenia a dizajnu Univerzity Jána Evanjelistu Purkyně v Ústí nad Labem Lenka Kolářová a Zuzana Pištěková. Nakoniec bolo dohľadaných viac ako 100 kontaktov, a z nich kurátorkami vybraných a oslovených asi 30 súčasných dizajnérov, ktorí v čase štúdií získali najvyššie ocenenie v súťažiach organizovaných Design centrom a Design Cabinetom CZ. Súčasnej výstavy Mladí a úspešní sa zúčastňuje 20 autorov a dizajnérov, ktorí dnes majú svoje vlastné štúdia, sú členmi významných dizajnérskych tímov alebo pôsobia ako pedagógovia na univerzitách alebo na vyšších odborných školách. Zasahujú svojimi návrhmi všetky oblasti priemyslu i úžitkového umenia a ovplyvňujú náš každodenný život. Výstava bola súčasťou projektu Meet Czech Design. Vystavujúci: Pavel Coufalík, Jan Čtvrtník, Jiří Hlušička, Viktor Chalepa, David Karásek + Radek Hegmon, Jan Kloss, Eliška Kuchtová, Anna Marešová, Kryštof Nosál, Filip Streit, Ladislav Škoda, René Šulc, Antonín Tomášek, Jan Tuček, Gabriel Vach, Jindřich Vodička, Roman Vrtiška + Vladimír Žák. NOVÝ T(O)VAR 15! / NEW G(O)ODS! / NOVÉ (Z)BOŽÍ! Národná cena za študentský dizajn 2015 (CZ) Národná cena za študentský dizajn oslávila vlani dvadsiate piate výročie. Doterajší vývoj súťaže mapuje projekt Mladí a úspěšní / Příběhy mladého českého designu. V roku 2014 súťaž prešla veľkou zmenou, kedy sa rozdelila na dve časti – na odbory patriace pod oblasť vizuálnej komunikácie a oblasť produktového dizajnu. Obe disciplíny sa budú striedať v bienálnom rytme. Rok 2014 patril prácam v širokej škále vizuálnej komunikácie, rok 2015 produktovému dizajnu. Do súťaže sa v roku 2015 prihlásilo 260 autorov s 227 prácami z 15 univerzít a vysokých škôl a 18 vyšších odborných škôl a stredných odborných škôl z Čiech i zahraničia. Študenti predkladali na hodnotenie prototypy, modely, sprievodné tlačoviny a anotácie prác. Ich prácu posudzovali tri nezávislé poroty: vysokoškolská porota, stredoškolská porota a národná porota zložená z kurátorov múzeí, nezávislých expertov a najlepších profesionálnych dizajnérov ČR. Celkom hodnotilo študentské práce 57 profesionálnych vysokoškolských a stredoškolských pedagógov, dizajnérov, architektov a kurátorov dizajnu. Poroty nominovali vo viackolovom hodnotení na ocenenie 115 prác. Jedna získala Národná cenu za študentský dizajn 2015, jedna získala Národná cenu za študentský dizajn 2015 * JUNIOR, štyri ocenenia Excelentný študentský dizajn 2015 a 15 cenu Dobrý študentský dizajn 2015. Zvláštne ceny udelili aj dekani vzdelávacích inštitúcií, profesionálnych združení, múzeí a odborných časopisov. Víťazom Národnej ceny za študentský dizajn 2015 sa stal Tomáš Rajmon z Fakulty umenia a dizajnu UJEP v Ústí nad Labem s naťahovacími autíčkami Závoďáci. Víťazka Národnej ceny za študentský dizajn 2015 * JUNIOR Liliana Pham z Vyššej odbornej školy odevného návrhárstva a Strednej priemyselnej školy súťažila s kolekciou inšpirovanou životným príbehom japonskej korunnej princeznej Masako. Na aktuálnej výstave Nový t(o)var 15! si môžete prezrieť víťazné a vybrané nominované práce, ktoré zožali veľký úspech u poroty, širokej verejnosti i médií. Tie práce, ktoré nebolo možné pre ich rozmery alebo váhu priviezť, návštevníci výstavy uvidia na plagátoch. Súťaž je medzinárodná a ako každý rok sa v nej dobre umiestnili slovenskí alebo na Slovensku študujúci študenti, napríklad Matúš Opálka, Nikoleta Čeligová, Eduard Herrmann, Petr Baďura atď.
Obchodná na Obchodnej
Po vydaní populárnej knihy Obchodná 1984 – 2014 umeleckej a partnerskej dvojice Ľuba a Moniky Stacho, knihy, ktorá zachytila 30 ročnú historickú a sociálnu zmenu prostredníctvom časozberných fotografií výkladov jednej z najdôležitejších ulíc Bratislavy, si história Obchodnej nachádza novú a vzrušujúcu cestu späť k návštevníkom ulice a obyvateľom mesta. Výstava OBCHODNÁ na Obchodnej prezentuje kolekciu týchto unikátnych fotografických sekvencií v reálnom čase, priamo v tom, ktorom výklade. Site specific výstava predstavuje dialóg medzi minulosťou a súčasným stavom Obchodnej ulice, poznačenej úsilím o zlepšenie kvality verejného priestoru katalyzovaným mimovládnou organizáciou Obchodná ulica a okolie. Výstava má dve časti: výstava vo výkladoch Obchodnej ulice a výstava v galérii Satelit.
Škola základ života 2
Výstava Škola základ života 2 je po roku druhou kurátorskou sondou do zbierok Slovenského múzea dizajnu a do súkromných archívov vystavených autorov so zameraním na konfrontáciu ranej a profesionálnej tvorby vybraných osobností. Prezentácia devätnástich autorov nadväzuje na prvú časť výstavy spred roka Škola základ života? a znovu dokumentuje široký záber zbierok múzea, ktoré sa nevenujú iba dizajnu, ale má presahy do úžitkového umenia, architektúry, fotografie, konceptuálneho umenia, scénografie a iných výtvarných odborov.
Kameň a drevo
Výstava Kameň a drevo predstavuje práce vytvorené na dvoch oddeleniach bratislavskej Školy úžitkového výtvarníctva Josefa Vydru. Študenti Kameňosochárstva pod pedagogickým vedením Mgr. art. Romana Hrčku, ArtD. a študenti oddelenia Dizajn a tvarovanie dreva pod vedením Mgr. art. Martina Hartiníka získali v roku 2014 Cenu Fóra dizajnu za kolekciu sánok, sedačiek a žardiniér. Oddelenie Kameňosochárstva nadväzuje výučbou na tradíciu Školy umeleckých remesiel a orientuje sa na prípravu svojich žiakov na požiadavky praxe. Na základe dlhoročných skúseností vo výchovno-vzdelávacom procese a v nových podmienkach školy kladie dôraz na prepojenie výtvarného, remeselného a úžitkového aspektu tvorby. V priebehu štúdia na oddelení sa kladie dôraz na kresbovú prípravu, navrhovanie, modelovanie, prácu s priestorom a farbou. Žiak pracuje s rozličnými materiálmi, spoznáva ich výtvarné a technické možnosti. Systematickým štúdiom, navrhovaním dizajnu a úžitkových dekoratívnych artefaktov do interiéru i exteriéru, ako aj vytváraním voľnej plastiky sa napĺňa poslanie oddelenia. Žiaci si ďalej osvojujú aj reprodukčné kameňosochárske techniky a rozširujú svoje poznanie zoznamovaním sa i s inými výtvarnými disciplínami – tvorbou medailí, plakiet, pamätných mincí, šperkov ako aj najnovšími technológiami v oblasti spracovania kameňa ako je rezanie vodným lúčom či laserom. Oddelenie Dizajn a tvarovanie dreva sa zaoberá navrhovaním a realizáciou funkčných úžitkových predmetov z dreva. Často hľadajú inšpiráciu v ľudovom umení a životnom štýle minulosti, ako protikladoch kultúrnej vykorenenosti, nevkusu a konzumu. Okrem bežných tém, akými sú nábytok, bytové doplnky, hračky, športové potreby, šperky alebo hudobné nástroje, sa snažia rozšíriť škálu možností uplatnenia svojich absolventov o oblasti, ktoré sú mimo rámca tvorby bežných konzumných produktov. Sú to pokusy s „prosociálnou kreativitou“, ako je tvorba hračiek a rehabilitačných pomôcok pre pohybovo a zrakovo postihnuté deti, alebo tvorivé dielne v domovoch sociálnych služieb. Zároveň sa žiaci učia využívať v procese tvorby počítačové programy a moderné technológie, napríklad laser, CNC frézu, 3D tlač… Spolupracujú so slovenskými a zahraničnými drevospracujúcimi firmami (TON a.s., Drevoindustria Súľov Bytča..) a úspešne sa zúčastňujú súťaží v oblasti dizajnu a remesiel (Kruhy na vode, Etudy z dreva..).









