Ako sa sedelo

Výstava Ako sa sedelo je reinštaláciou výstavy „Anonymní“ ohýbaný nábytek doplnená výberom zo zbierok Slovenského múzea dizajnu, ktorého významnú časť tvorí výrobný program stoličiek Tatra nábytok Pravenec, n. p. Výstava „Anonymní“ ohýbaný nábytek, ktorá sa konala v októbri 2014 v Zámku v Bystřici pod Hostýnem sa venovala problematike ohýbaného nábytku, ktorý vznikal na českom trhu v priebehu povojnového desaťročia. Chcela upozorniť na nedostatočné spracovanie domácej produkcie tohto obdobia a pripomenúť tvorcov a výrobky, ktoré český nábytok reprezentovali v zahraničí a získali ocenenia na svetových výstavách. Minulý rok sa spájal hneď s niekoľkými výročiami dôležitými pre oblasť českého nábytku (napr. ustanovenie Vývoja nábytkárskeho priemyslu v Brne v roku 1954 či založenie Ústavu bytovej a odevnej kultúry v Prahe v roku 1964), avšak pre Bystřici pod Hostýnem bolo najdôležitejším medzníkom šesťdesiate výročie od zmeny názvu národného podniku Thonet na súčasný TON a od založenia podnikového oddelenia tvarového vývoja Antonína Šumana. Výstava predstavila výber najzaujímavejších, najoceňovanejších a najbežnejších dobových modelov a ich tvorcov, predovšetkým Antonína Šumana, Radomíra Hofmana a Josefa Macka. Reinštaláciu výstavy v bratislavskej galérii Satelit využilo Slovenské centrum dizajnu na prezentáciu stoličiek vyrobených najúspešnejším a najväčším slovenským výrobcom nábytku druhej polovice 20. storočia, ktorým bol Tatra nábytok Pravenec. V podniku nadväzovali na thonetovskú tradíciu ohýbaného dreva, avšak vytvárali i stoličky s individuálnym autorským rukopisom. Tatra nábytok Pravenec zanikol v rokoch 2004/2005 a SCD sa vďaka vývojárovi podniku Silvestrovi Slosiarovi dozvedelo o zbierke stoličiek uskladnených v priestore bývalej závodnej jedálne v Pravenci. Tieto stoličky dnes tvoria významnú súčasť zbierok Slovenského múzea dizajnu. Na výstave sú predstavené stoličky od dizajnérov, ktorí v podniku pracovali v 60. – 80. rokoch 20. storočia, konkrétne od Ladislava Gatiala, Miroslava Škriniara, Ondreja Čverhu a Štefana Bílika.

In Progress

Výstava In Progress predstavuje práce študentov Ateliéru keramiky Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave a odboru Keramika Fakulty umění a designu Západočeské univerzity v Plzni. Tento recipročný projekt prezentuje tvorbu študentov dvoch ateliérov keramiky. Prvá výstava sa konala v priestoroch spolupracujúcej partnerskej zahraničnej inštitúcie, a to v Galérii Ladislava Sutnara v Plzni. Medzinárodná výstava vytvára pole na porovnanie, hľadanie paralel a rozdielov, či už vo výučbe, v prístupe, alebo v použitých materiáloch a dostupných technológiách. Ako sa táto rôznosť odráža vo výsledkoch môžu posúdiť samotní návštevníci výstavy. Prezentované práce reflektujú široké spektrum možností keramickej tvorby od úžitkových, dizajnérskych predmetov, naprieč klasickými (liatie keramickej hmoty alebo porcelánu do sadrových foriem), novými (použitie CNC frézy), autorskými (natavovanie kameňa na porcelán a rôzne autorské kombinácie keramických materiálov) i alternatívnymi technológiami (aplikácia klasickej sklárskej techniky na keramiku) až po voľné objekty a inštalácie. Stretávajú sa tu práce vytvorené z porcelánu, kameniny, hrubozrnných šamotových hlín a ich kombinácie s ďalšími materiálmi, až po presahy do iných médií tvorby. Výber predstavuje to najlepšie a najaktuálnejšie, čo vzniklo v ateliéroch v poslednej dobe, v Plzni pod vedením Gabriela Vacha a v Bratislave po vedením Daniela Piršča. Prezentuje sa teda najmladšia generácia slovenských a českých výtvarníkov – dizajnérov, ktorí pracujú s médiom keramiky. Projekt ponúka divákom, odbornej a laickej verejnosti, príležitosť oboznámiť sa s rôznymi prístupmi v oblasti keramiky a študentom prináša konfrontáciu a možnosť nadviazať kontakty so svojimi kolegami z opačného konca kedysi spoločnej republiky.

Jozef Dóka ml., Lautrec z Trnavy

Výstava plagátov Jozefa Dóku mladšieho sa koná ako posledné zo sprievodných podujatí tohtoročného Trienále plagátu Trnava. Výstavu organizuje Slovenské centrum dizajnu, ktoré je dlhoročným partnerom trienále, v spolupráci s Galériou Jána Koniarka v Trnave. Kurátor výstavy Ľubomír Longauer prezentuje výber Dókových plagátov klasického formátu a veľkoformátových digitálnych tlačí, ktoré sú zväčšeninami Dókových kresieb, kaligrafií a návrhov plagátov. Diela sú zo zbierok Slovenského múzea dizajnu. Jozef Dóka mladší (1948 – 2011) bol iniciátorom a spoluzakladateľom Trienále plagátu Trnava, ktoré sa stalo jeho životným úspechom a vďaka nemu sa na Slovensku pravidelne prezentujú najväčšie svetové osobnosti umenia plagátu.

dizajnér – kritik – editor – komentátor – Práca dizajnéra je samý kompromis

Výstava dizajnér – kritik – editor – komentátor je výstavou organizovanou k 15. výročiu založenia Katedry vizuálnej komunikácie na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Pri tejto príležitosti sa organizátori výstavy rozhodli predstaviť katedru ako kritickú platformu a grafický dizajn a grafického dizajnéra – študenta, pedagóga, či návštevníka výstavy – v úlohe kritika, editora a komentátora.

Výstava predstavuje katedru ako komunitu grafických dizajnérov, ktorí vnímajú neustále premeny profesie a chcú kriticky reagovať na ňu samu, a aj na aktuálne témy či vlastnú tvorbu. Grafický dizajnér totiž prechádza kritickým prehodnocovaním počas celej svojej tvorby – pri vizualizovaní akejkoľvek informácie, správy či témy. Uplatňuje kritický prístup v procese tvorby už pri prvom kontakte s klientom, či samotným zadaním. Kriticky pristupuje aj k samotnému obsahu, ktorý má komunikovať – zhodnocuje, či je daný obsah v súlade s jeho vnútorným presvedčením, a hľadá správnu formu jeho vizuálnej prezentácie. Kritický prístup však môže dizajnér použiť aj ako metódu pri reflektovaní aktuálneho diania v spoločnosti, kedy sa v pozícii občana či aktivistu vizuálne vyjadruje k aktuálnym spoločenským témam ako autor nielen formy, ale aj obsahu.

Prehodnocovanie, reflektovanie, komentovanie či kritické posudzovanie klienta, zadania, vlastnej profesie, spoločenskej role, či osobného presvedčenia dizajnéra, boli kľúčovými východiskami pri koncipovaní výstavy, ktorá kladie dôraz aj na diskusné fórum – pýta sa, pomáha hľadať odpovede a ponúka verejnú konfrontáciu. Výstava je aj príležitosťou pripomenúť a uvedomiť si pätnásť rokov spoločnej práce pri budovaní katedry ako výchovno-vzdelávacieho a výskumného pracoviska. Kritická platforma, ktorou sa katedra na výstave prezentuje, môže priniesť vhodný priestor na diskusiu o jej minulosti, súčasnosti a budúcnosti. Zároveň sa stáva miestom na priebežnú prezentáciu výstupov projektu Digitalizácia technologických procesov v dizajne.

Vystavujúci autori:
Andrej Barčák, Filip Ciho, Andrej Čanecký, Jakub Dušička, Pavel Choma, Šimon Chovan, Ďuro Balogh, Pavol Bálik, Jana Bellanová, Marcel Benčík, Lucia Blanáriková, Juraj Blaško, Pavol Capovčák, Lukáš Čeman, Andrej Dieneš, Pavol Ďurák, Emil Drličiak, Ján Filípek, Ivan Galdík, Ondrej Gavalda, Barbora Gavláková, Alexander Gutrai, Alžbeta Halušková, Alica Horváthová, Hana Hudáková, Eva Husárová, Lukáš Jakubis, Emília Jesenská, David Kalata, Tomáš Klepoch, Veronika Kořinková, Barbora Krejčová, Kateřina Kubánková, Matúš Lelovský, Ľubomír Longauer, Katarína Lukić Balážiková, Jakub Lysý, Roman Mackovič, Marek Mati, Branislav Matis, Marek Minor, Julo Nagy, Lenka Navrátilová, Ester Nemcová, Peter Nosáľ, Nová trápnosť, Martina Obertová, Ivana Palečková, Robert Paršo, Eva Péč Brezinová, Juraj Pecho, Martin Pyšný, Martina Rozinajová, Gabriel Sebő, Ľubica Segečová, Tamara Shawkatová, Magdaléna Scheryová, Stanislav Stankoci, Lenka Stodůlková, Juraj Sukop, Ján Šicko, Lucia Šimková, Lukáš Škulec, Lucia Šohajdová, Tereza Šufliarska, Katarína Šuhajová, Michal Tornyai, Zuzana Ulahová, Peter Vido, Beáta Zdražilová, Silvia Žoltická

Kurátor výstavy: Katarína Lukić Balážiková
Organizátori: Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave, Slovenské centrum dizajnu, Galéria dizajnu Satelit
Finančná podpora: Ministerstvo kultúry SR, Operačný program VÝSKUM a VÝVOJ, Agentúra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR pre štrukturálne fondy EÚ
Mediálni partneri: Designum, kamdomesta.sk, Rádio FM, Designby, bratislavaguide.com, Obchodná ulica
Partneri: Smart Vision, NAY Elektrodom. Software Partner, spol. s.r.o.
Spolupráca: študenti a pedagógovia Katedry vizuálnej komunikácie VŠVU, Slovenské centrum dizajnu, Slovenské múzeum dizajnu
Grafický dizajn: Katarína Lukić Balážiková
Priestorové riešenie: Katarína Lukić Balážiková, Monika Pavlechová
Technická realizácia výstavy: DevKid Studio, Smart Vision, O+M
Kontakt: Helena Veličová: +421 918110247, satelit@scd.sk

Úniky a návraty

Názov výstavy Úniky a návraty je metaforou dynamiky, ktorá pulzuje v oblasti textilnej tvorby. Výstava predstavuje aktuálne podoby textilnej tvorby v čase, ktorý je charakteristický stieraním hraníc medzi jednotlivými oblasťami moderného umenia. Aj pre tvorcov pracujúcich s médiom textilu to znamená uvoľnenie sa z priestoru textilného vlákna a klasických techník v prospech experimentu s materiálmi a technológiami a budovanie inovatívnych konceptov. V prácach dvanástich autorov rôznych generácií poznávame širokú škálu procesov, ktoré využívajú konceptuálne uvažovanie, dizajnové štruktúry a formy či nové remeselné postupy a technológie bez straty väzby na klasické črty textilného média.
Na výstave sa stretávajú práce výrazných osobností textilného umenia i mladých tvorcov, ktorí však už presvedčili o zmysle svojich umeleckých zámerov. Kontinuitu klasických hodnôt i jej vlastnej tvorby nachádzame v diele Evy Cisárovej-Minárikovej, ktorá novými časťami pokračuje v tvorbe kaligrafických záznamov historickej textilnej pamäte. Mária Hromadová, Júlia Sabová, Mária Fulková – každá v osobitej autorskej výpovedi – sa zaoberajú témou autobiografií, osobných a rodinných intímnych kontextov, čo odkazuje na dôležitosť dôverného vzťahu človeka s textilným materiálom, ktorý je jeho svedkom po celý život. Podobne aj práce Jozefa Bajusa z papiera a textilu sú vyznaním osobného vzťahu k najbližším ľuďom. Materiálovým experimentom je práca Zuzany Hromadovej v kategórii nástennej tapisérie zo silikónového vlákna s témou životnej cesty človeka. Práce Daniela Szalaia sú pozoruhodné rovnako hľadaním identity a zmyslu života, ako aj stvárňovaným materiálom – celuloidovým filmom. Škálu možností spracovania papiera a inšpiráciu exotickou kultúrou predstavuje Iveta Miháliková. S papierom ako nosičom správ pracuje dizajnérskymi postupmi Soňa Sadilková. Mira Podmanická narába s motívmi architektúry, priestoru a odevu ako s cestou na skúmanie individuality, totožnosti. Koncept abstrahovania a dematerializácie procesu tkania Mira Brooša sa dostal asi najďalej od fyzickej platformy média textilu, ale jeho inštalácia vychádza z úvah o podstate textilnej tvorby a všeobecne platných obsahoch.
Pozorný divák a čitateľ odkazov nájde na výstave mnoho prepojení medzi umením a dizajnom. Nielen preto, že viacerí z vystavujúcich majú za sebou školenie v dizajne i profesionálnu dizajnérsku prácu, ale najmä preto, že vzájomné ovplyvňovanie sa dizajnu, voľného a úžitkového umenia prináša nové zaujímavé hodnoty, čo je zároveň i odpoveďou na otázku, prečo je výstava textilnej tvorby v galérii dizajnu.

Vystavujúci autori:
Jozef Bajus, Miroslav Brooš, Eva Cisárová-Mináriková, Mária Fulková, Mária Hromadová, Zuzana Hromadová, Iveta Miháliková, Mira Podmanická, Júlia Sabová, Soňa Sadilková, Daniel Szalai, Vlasta Žáková

Kurátorka výstavy: Adriena Pekárová
Organizátor: Slovenské združenie textilných výtvarníkov TXT
Partner: Slovenské centrum dizajnu
Podpora: Ministerstvo kultúry SR
Grafický dizajn: Róbert Paršo, MultiTalent
Realizácia výstavy: Pavel Choma, Martin Kubina
Kontakt: Helena Veličová: +421 918110247, satelit@scd.sk

Škola základ života?

Výstava Škola základ života? je kurátorskou sondou do zbierok Slovenského múzea dizajnu venovanou osobnostiam – tvorcom dizajnu, ktorí sú v zbierkach významne zastúpení. Prezentácia sedemnástich autorov dokumentuje široký význam pojmu dizajn, ktorý má presahy do úžitkového umenia, architekúry, fotografie, konceptuálneho umenia, scénografie a iných výtvarných odborov.
Názov výstavy naznačuje, že kurátori sa zaoberajú obdobím, ktoré predchádza profesionálnej kariére predstavených osobností. Každý z autorov má za sebou výtvarnú školu, v ktorej sa väčšinou formovali zárodky ich budúcej profesie, no otáznik v názve svedčí aj o kritických postojoch k akademickému vzdelávaniu výtvarníkov a osobitých osudoch niektorých autorov a ich prípravy na profesionálnu tvorbu. Výstava však nebude „prieskumom“ školskej tvorby, či oslavou pedagogických osobností. Kurátori si radšej zvolili prístup porovnania, prezentácie paralel prvých prác daného autora zo školy, či jeho domácich, mimoškolských diel
s vybranými dielami z jeho profesionálnej tvorby (finálnymi produktami, či prototypmi, štúdiami a pod.). Zistíme, že voľné umelecké kreácie zo školských ateliérov alebo voľnočasových aktivít niekedy predurčujú budúce smerovanie autora, inokedy naopak kontrastujú s výslednou kariérou dizajnéra. Výstava tak dáva odpoveď na otázku o škole ako základe (profesionálneho) života, zároveň poskytuje hlbší pohľad do tvorby autora a odhaľuje možné príčiny jeho výtvarného smerovania. Príbehy jednotlivých osobností a symbolický súboj ich raných a zrelých diel môžu byť inšpiráciou pre študentov odborov súvisiacich s dizajnom,
no i pre talentovaných tvorivých ľudí, ktorí svoju cestu k dizajnu ešte len hľadajú.
Výstava je prvou časťou výstavného cyklu, ktorá prezentuje autorov staršej generácie, pokračovanie uvedieme na jar roku 2015. Diela na výstave pochádzajú zo zbierok Slovenského múzea dizajnu, archívov zúčastnených autorov a iných súkromných zbierok a zbierok inštitúcií (Považská galéria v Žiline, Škola úžitkového výstvarníctva J. Vydru a iné).
Vystavení autori:
Tibor Honty (1907 – 1968), Martin Brezina (1909 – 1997), Vojtech Vilhan (1926 – 1988), Bohumír Prihel (1926 – 1990), Igor Didov (1931 – 2002), Miroslav Cipár (1935), Karol Rosmány (1937), Jan Meisner (1939), Jozef Pokorný (1941), Pavel Blažo (1943), Peter Lehocký (1944), Ľubomír Longauer (1948), Svetozár Mydlo (1948), Vladislav Rostoka (1948), Jozef Dóka ml. (1948 – 2011), František Burian (1948), Palo Choma (1950)

Typoplagát

Písmo je jedným zo základných nástrojov ľudskej komunikácie a výstava Typoplagát je prezentáciou plagátov, na ktorých hrá písmo hlavnú rolu. Na výstave sa prezentujú oslovení dizajnéri zo Slovenska, Čiech
a Poľska. V kolekcii prác prevažuje spojenie autorov (či už ako absolventov alebo ako pedagógov) s Vysokou školou výtvarných umení v Bratislave, Vysokou školou umeleckopriemyselnou v Prahe a Akadémiou umení
v Lodži. Sú to všetko školy s bohatou typografickou tradíciou. Akadémia umení v Lodži navyše zaujíma
v rámci tzv. Poľskej plagátovej školy mimoriadne postavenie. Kým tvorcovia z iných miest Poľska
po II. svetovej vojne získali vo svete uznanie svojimi umelecky uvoľnenými a maliarsky budovanými plagátmi, na ktorých mnohokrát hrá písmo menej dôležitú úlohu, v Lodži si naproti tomu dokázali udržať osobitosť modernistického odkazu zakladateľa tamojšej akadémie Władysława Strzemińského, a na písme postavili svoj umelecký výraz. Na výstave sú zastúpení dizajnéri tiež z iných miest a škôl, napr. z Brna, Katovíc, Košíc
a Krakova. Pre niektorých dizajnérov je čisto typografická forma v ich tvorbe dominantná, takže sa často prezentujú už realizovaným projektom, iní zase naopak priamo pre túto príležitosť vytvorili nový plagát.

Výber prezentujúcich dizajnérov je koncipovaný naprieč viacerými generáciami, vďaka čomu sa môžu návštevníci oboznámiť s rôznymi výtvarnými prístupmi ovplyvnenými dobou vzniku alebo technikou realizácie. Na výstave sú zastúpené typoplagáty s kultúrnou, spoločenskou i politickou tematikou. Osobitnú kategóriu tvoria plagáty od tvorcov písma, ktorí ich využívajú na prezentáciu svojich nových produktov. Plagát po dlhé roky patril k najrozšírenejším informačným médiám. A aj keď v poslednej dobe jeho miesto čoraz častejšie zaujímajú citylighty, digitálne tabule, či webové bannery, bratislavská výstava ukazuje, že i tak pomerne vyhranená forma akou je typoplagát, má naďalej v dizajnérskej tvorbe svoje miesto.

Výstava v bratislavskej galérii Slovenského centra dizajnu nadväzuje na podobné, aj keď rozsahom oveľa skromnejšie výstavy Typoplagát-u, ktoré prebehli v Múzeu tlači v Poľskom Tešíne (2012) a na Univerzite
T. Baťu v Zlíne (2013).

Dušan Voštenák – Taburetky – Zábavný nábytok do každého bytu

Architekt a dizajnér Dušan Voštenák, držiteľ Ceny Fóra dizajnu 2013, predstavuje časť zo svojej rozsiahlej kolekcie Taburetiek s príznačným podtitulom Zábavný nábytok do každého bytu. Touto prácou sa autor vracia k dizajnu a zostáva verný tomu, čo charakterizuje jeho tvorbu veľkých celkov. Interiér vníma ako scénu, ktorá vťahuje diváka do hry, podnecuje jeho emócie a vnímanie priestoru. Taburetky sú farebné, hravé, vynucujú si pozornosť a reakciu užívateľa, dávajú interiéru osobitosť a vtipnú pointu.
Jednotlivé série s názvami ako Zelovoc, Tutti-Fruti, Bufet, Príroda, Dovolenka, Hudba, Pop, Zverinec či Láska vznikali v priebehu posledného roka ako program individuálnych objektov Banal Designu, ktorý nenájdete na celom svete a každý si vyberie svoj kúsok ako autorský originál podpísaný autorom. Okrem taburetiek, ktoré sú predajné a šité na mieru, možno na výstave vidieť i samotné návrhy a modely, ktoré dokumentujú proces vzniku kolekcie.

Akademický architekt Dušan Voštenák /nar.1954/, absolvent Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave, je autorom množstva architektonických a dizajnérskych návrhov a realizácii. Je dvojnásobným držiteľom Ceny Slovenskej komory architektov CE.ZA.AR., ktorú získal v roku 2005 za expozíciu Múzea mincí a medailí v Kremnici (spoluautor Pavel Choma) a v roku 2010 za rekonštrukciu podkrovia budovy Považskej galérie umenia v Žiline. Okrem pôsobenia v kreatívnom tíme spoločnosti Eurodesign-Ateliér, s. r. o., zastával v rokoch 2010 – 2012 post vedúceho oddelenia architekta mesta Žilina a v roku 2011 bol jedným z hlavných iniciátorov založenia Galérie Plusmínusnula v Žiline.

Ateliér dizajnu Vizuálna komunikácia

Výstava Ateliér dizajnu Vizuálna komunikácia predstavuje výber prác rovnomenného ateliéru Fakulty umení TU v Košiciach, ktorý v súčasnosti vedú Andrej Haščák a Pavol Rozložník. Prezentuje kultúrne projekty i jednotný vizuálny štýl rôznych spoločností (konkrétnych i fiktívnych) v širokom zábere, od značiek po propagáciu vo forme plagátov či iných nosičov. Cieľom zadaní bolo zamerať sa nielen na grafický či typografický detail, ale v prvom rade na celok a štruktúru vzťahov jednotlivých prvkov tak, aby vytvárali jednotný vizuálny štýl. Spolu so študentmi vystavujú svoje práce z obdobia posledných piatich rokov aj súčasní a bývalí pedagógovia ateliéru Vizuálna komunikácia.

Ateliér dizajnu Vizuálna komunikácia sa zaoberá kreovaním vizuálnych kódov pre súčasnosť, ktorá je charakteristická dynamickým vývojom spôsobov vizuálnej komunikácie. Mimoriadne rýchlo sa mení po technickej i technologickej stránke, ale aj čo sa týka vyjadrovacích prostriedkov, znakov a symbolov. Nezmenili sa však kompozičné zásady, vedomosti o typografii a farbe či potreba dodržiavať hierarchiu informácií.

Junior Design Fest 2014

Junior Design Fest 2014 je druhý ročník medzinárodnej súťažnej prehliadky prác stredných umeleckých škôl so zameraním na produktový dizajn a dizajn vizuálnych komunikácií. Cieľom projektu, ktorý bienálne organizuje Škola úžitkového výtvarníctva Josefa Vydru v Bratislave a Občianske združenie ŠUPKA, je nielen podpora rozvoja študentskej tvorby v oblasti dizajnu a vytvorenie priestoru pre medzinárodnú konfrontáciu, ale i podpora a prepájanie aktívnej spolupráce škôl. Tohtoročné podujatie sa koná v galérii SDC Satelit, galérii SVÚ Umelka a v Dizajn štúdiu ÚĽUV. O udelení jednotlivých ocenení bude rozhodovať odborná porota pod vedením rektora VŠVU Stanislava Stankociho, ktorá vyhlási výsledky a slávnostne odovzdá ocenenia
2. apríla 2014 v galérii SVÚ Umelka.

Zastúpenie škôl v súťaži:
Srednja šola za oblikovanje in fotografijo, Ľubľana (SI)
Képző-és Iparművészeti Szakközépiskola és Kollégium, Budapešť (HU)
Ortweinschule, Graz (AT)
Střední umělecká škola, Ostrava (CZ)
Střední uměleckoprůmyslová škola, Uherské Hradiště (CZ)
Uměleckoprůmyslová akademie, Světlá nad Sázavou (CZ)
Střední uměleckoprůmyslová škola sklářská, Valašské Meziříčí (CZ)
Škola úžitkového výtvarníctva, Košice (SK)
Škola úžitkového výtvarníctva, Ružomberok (SK)
Stredná umelecká škola Ladislava Bielika, Levice (SK)
Stredná umelecká škola, Trenčín (SK)
Súkromná škola úžitkového výtvarníctva, Kremnica (SK)
Stredná odborná škola sklárska, Lednické Rovne (SK)
Škola úžitkového výtvarníctva Josefa Vydru, Bratislava (SK)

Skip to content