Rudolf Altrichter: My máme pravdu
Slovenské centrum dizajnu predstavuje monografickú výstavu diel slovenského grafického dizajnéra a grafika Rudolfa Altrichtera (1916 – 1978) s názvom My máme pravdu. Výstava je výberom diel zo zbierok Slovenského múzea dizajnu, ktoré získalo pozostalosť Rudolfa Altrichtera v roku 2015 darom od jeho rodiny. Výstava kladie dôraz najmä na plagátovú tvorbu zo šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov. Je niekoľko dôvodov, prečo si ako hlavný motív výstavy Rudolfa Altrichtera vybrala kurátorka Katarína Gatialová práve plagát My máme pravdu. V prvom rade ide o najlepšieho zástupcu Altrichterovej tvorby zo šesťdesiatych rokov. Vytvoreniu tohto plagátu predchádzalo niekoľko štúdií a odlišných riešení podobného problému. Altrichterova tvorba mala vtedy od úžitkovej grafiky veľmi ďaleko, dá sa o nej hovoriť skôr ako o voľnej plagátovej tvorbe. Dokazujú to aj Altrichterove podrobné zápisky a úvahy o médiu plagátu. Rudolf Altrichter nepristupoval k otvoreným propagandistickým témam s rovnakou výtvarnou presvedčivosťou ako na svojich plagátoch s tematikou mieru. Napriek tomu však pôsobil ako pedantný autor príručky názornej agitácie, dobového dizajn manuálu reálneho socializmu. Motív pušiek rád opakoval aj na svojich filmových plagátoch. Tie sa na rozdiel od predchádzajúcich tém vyznačujú formálnou variabilitou a experimentovaním s výtvarnými prostriedkami. Konflikt, tlmočený vetou My máme pravdu, má však v prípade Rudolfa Altrichtera aj osobný význam. Ako autor – samouk sa podľa svedectiev rodiny musel často stretávať s podceňovaním zo strany kolegov z VŠVU a musel bojovať o svoje miesto na výtvarnej scéne. Možno však to bol práve nedostatok formálneho vzdelania, ktorý pomohol tvarovať túto výnimočne flexibilnú výtvarnú osobnosť. Cieľom výstavy je teda ukázať, že aj Rudolf Altrichter mal pravdu.
Letná akadémia módy
Kolekcia: Štyri stehy „Kvalita, funkčnosť, dôvera, dizajn… to sú vlastnosti, ktoré spája jedno slovo: ZODPOVEDNOSŤ. A práve na tú sme mysleli pri tvorbe našej kolekcie na jar/ leto 2018 „ŠTYRI STEHY“. Aj takto chceme poukázať na zodpovednosť voči našej práci. Záleží nám tiež na životnom prostredí a preto sme znovu vdýchli život starým, zdanlivo nepoužiteľným jeansom. Spolu s modrou farbou a zaujímavými štruktúrami vytvárame modely vhodné na mólo aj do mesta. Naša kolekcia je stvorená pre sebaisté ženy, ktoré sa neboja odlišnosti, majú nadhľad a vtip.“, popísali svoju kolekciu absolventky letnej akadémie módy. Letnú akadémiu módy tvorí týždňový program, ktorý kopíruje reálny proces tvorby módnej kolekcie – od moodboardu po záverečnú prezentáciu kolekcie. Program vedú profesionáli z módy a umožňujú deťom autenticky spoznať podstatu tohto a súvisiacich povolaní v praktických úlohách. Cieľom je formovať zdravý názor na módu. Ukázať rôzne formy kreativity v tomto segmente ako aj predstaviť reálne procesy tvorby kolekcie v spolupráci so súvisiacimi profesionálmi. Dôležitou časťou na Akadémii je aj integrácia sluchovo postihnutých detí. SFC s Nadačným fondom Telekom pri nadácii Pontis chcú ukázať, že práve módny sektor je odvetvie, v ktorom sa môžu uplatniť aj s takýmto hendikepom. Kreativita nepozná hranice, a tak je to aj s nadšením a zápalom pre dobrú vec. V tomto už 3. ročníku 47 detí vo veku od 8-17 rokov vytvorilo kolekciu módnych odevov pod vedením dizajnérok Zlatice Hujbertovej a Terézie Feňovčíkovej. Organizátorom a odborným garantom je Slovak Fashion Council, ktorý vedie návrhárka Dana Kleinert.
(RE)THINK FASHION
Ateliér odevného dizajnu Katedry textilnej tvorby, Vysokej školy výtvarných umení (KTT VŠVU) v Bratislave pod vedením prof. Júlie Sabovej akad. mal. sa profiluje ako moderné výučbové a výskumné pracovisko s bohatou materiálovou a technologickou infraštruktúrou. Okrem vzdelávania v rámci bakalárskeho a magisterského stupňa štúdia sa na katedre realizujú aj početné výskumné úlohy. Praktický umelecký výskum doktorandov dopĺňa v rámci výskumného projektu KEGA aj teoretický a na dizajn orientovaný výskum širších súvislostiach postavenia módy v rámci priemyselnej výroby, marketingu a spoločnosti ako takej. V rámci výstavného projektu by sme radi prezentovali práve všetky tieto na katedre realizované polohy súčasného výskumu v oblasti odevného/textilného dizajnu. Ide teda o prezentáciu doktorandských autorských kolekcií ako aj o prezentáciu výstupov teoretického výskumu.
material basic
Richard Seneši je držiteľom Ceny Fóra dizajnu 2015, ktorá umožňuje ocenenému vystavovať v galérii Satelit. Cieľom prezentácie ocenených dizajnérov je podpora novej tvorby, experimentu a záujmu o hodnotný dizajn. Richard Seneši predstavuje rozsiahlu kolekciu svojho programu material basic – sú to špecifické multifunkčné nábytkové objekty, v ktorých sa odráža jeho environmentálne cítenie a hlboký záujem o drevo ako živý materiál. Humanizuje tvorbu dizajnu, aby predĺžil život stromov, ktoré sa často rúbu nezmyselne, a upozorňuje užívateľov dizajnu na pozitívnu hodnotu zaniknutých prírodných štruktúr. V súčasnosti dizajnérske produkty vznikajú v rámci material basic, s. r. o., pričom sa držia pôvodného konceptu tvorby, dôležité však je aj rozvíjanie technologického prístupu a zefektívňovanie výroby. Material basic spolupracuje so spoločnosťou Bučina Eko, ktorá recykluje drevenú hmotu. V súčasnosti, keď v Bratislave dochádza k masívnemu výrubu stromov, je spolupráca medzi material basic a Bučina Eko perspektívou, ako dať týmto stromom nový život.
Výstava poľských grafických symbolov
Výstava poľských grafických symbolov je unikátny projekt, ktorý odhaľuje neznámy príbeh dizajnu grafických symbolov v komunistickom Poľsku v 50. a 60. rokoch, a zároveň prezentuje najnovšie a najzaujímavejšie poľské symboly a vizuálne identifikácie po roku 2000. Výstava poľských grafických symbolov teda prináša rekonštrukciou legendárnej expozície, ktorá obsahovala modernistické symboly z rokov 1945 – 1969, pričom jej súčasťou sú tiež moderné logá a branding z rokov 2000 – 2015. Výstava tak približuje históriu poľskej úžitkovej grafiky a ukazuje jej súčasnú tvár. Zároveň konfrontuje úspechy poľských nestorov dizajnu s najnovšími prácami z tejto oblasti grafického dizajnu.
Bratislava bez ľudí?!
Výstava prác študentov architektúry na tému revitalizácie Mickiewiczovej a blízkeho okolia Centrum mesta nabralo po páde komunizmu druhý dych a stalo sa najlukratívnejšou časťou Bratislavy. V posledných rokoch však opäť stráca svoj lesk. Dôvody sú rôzne: verejné priestory sú zaplavené parkujúcimi autami, ulice, kedysi živé mestské priestory, sú ovládané tranzitnou automobilovou dopravou. Priorita áut pred chodcami a verejnou dopravou už presiahla akceptovateľnú hranicu. Výsledkom je úbytok obyvateľov, kancelárske budovy, ktoré nie je možné prenajať a obchodné prevádzky až príliš často meniace svojich majiteľov. Potenciál Mickiewiczovej očami študentov FA STU Architektov z ateliéru Šebo Lichý zaujalo problematické prepojenie medzi Starým a Novým Mestom, konkrétne Mickiewiczova ulica. Tá by mohla slúžiť ako spojnica medzi Obchodnou ulicou, Kollárovým námestím, priestormi okolo Avionu a Krížnou ulicou. Potenciál miesta umocňuje aj fakt, že areál Univerzitnej nemocnice na Mickiewiczovej a Hurbanove kasárne čaká zrejme v blízkej budúcnosti konverzia na nové využitie. Preto vznikla spolupráca architektov a dopravných inžinierov z praxe s Fakultou architektúry STU, ktorej osem študentských tímov sa v zimnom semestri roku 2016 zaoberalo tým, ako opätovne prepojiť os ulíc Obchodná a Krížna. Študentské práce prezentované na tejto výstave sú niekedy inšpiráciou a niekedy reálnym riešením problému. Rozhodne by však mali byť spúšťačom diskusie, čo konkrétne by sme mali urobiť, aby sme naplno využili potenciál tohto miesta a odvrátili katastrofu.
SK PRES
Slovenské centrum dizajnu pripravilo v rámci kultúrno-spoločenskej prezentácie slovenského predsedníctva v Rade EÚ (SK PRES) dva veľké projekty. Oba projekty, ktoré precestovali viacero európskych miest, si vo februári budete môcť pozrieť na výstave v Satelite, galérii dizajnu SCD. Prvým z nich je putovná výstava Dialógy.sk – Malé a väčšie témy slovenského dizajnu, ktorá prezentuje 24 slovenských dizajnérov a značiek. Kurátorkami sú Katarína Hubová a Adriena Pekárová. Výstavu už mohli návštevníci vidieť v Berlíne, Madride, Londýne, Viedni, Varšave a v Aténach. Druhým projektom je multimediálna výstava a webová stránka – galéria animovaných GIF-ov pod názvom Hľadanie krásy. Kurátorkou je Mária Rišková, autorkami projektu výtvarníčky a dizajnérky Michaela Čopíková a Veronika Obertová (Ové Pictures). Výstava sa predstavila v bruselskom Parlamentáriu, návštevníckom centre Európskeho parlamentu a na festivale animácie Klik v Amsterdame.
Meeting Point
Bratislava, 12. 12. 2016; Výstava Meeting Point v Satelite, galérii dizajnu SDC, predstavuje umelecké a dizajnérske diela, ktoré vznikli počas medzinárodných sklárskych sympózií v sklárni Rona v Lednických Rovniach. Za 20 rokov trvania sa na sympóziách zúčastnilo viac ako 80 umelcov z 23 krajín sveta. Výstava prezentuje výber prác od 35 autorov.
Art Duel
Art Duel je súťaž v kresbe fixou na veľké plátno, ktorú realizuje firma Pixel Federation niekoľko rokov. Formát akcie je prevzatý, jeho rôzne adaptácie sú realizované v rôznych kútoch sveta. Kresliarske akcie sú spestrením práce digitálnych umelcov, príležitosťou na networking a aj zážitkom pre diváka, ktorý vidí proces tvorby – ako sa mu pred očami premieňa prázdne plátno na obraz. Pravidlá súťaže sú jednoduché. Dvaja, alebo traja umelci dostanú 24 hodín pred art duelom tému a počas samotného duelu dostanú k dispozícii 90 minút na grafické spracovanie témy priamo pred očami obecenstva. V galérii Satelit bude vystavených 13 už hotových obrazov, ktoré boli nakreslené počas interných, alebo externých eventov umelcami Pixel Federation. Cieľom je odprezentovať výstupy tohto zaujímavého formátu, prostredníctvom ktorého sa môžu umelci vyjadriť. V digitálnom pracovnom svete je osviežujúce mať možnosť vytvoriť hmatateľný výsledok. Obrazy bude možné si zakúpiť a vyzbierané peňažné prostriedky budú využité na podporu vzdelávacích iniciatív. Výstavu otvoria Lucia Šicková z Edufactory a Mária Rišková zo Slovenského centra dizajnu, spoluorganizátorky školy vývoja hier Skill Drill. Po otvorení sa bude konať ďalšia z akcií Art Duel, tému oznámime až na mieste v galérii Satelit, súťažiť budú Peter Doležal a Daniel Mihálik.
Staré – Nové
Projekt Staré – Nové v kurátorskej koncepcii Lucie Benickej interpretuje staré fototechniky v novom experimente, ako aj recykláciu materiálu „starého na nové“. Výstava uvádza autorské profily ôsmych etablovaných fotografov versus výbery experimentálnych diel viacerých domácich a zahraničných autorov z archívu Domu fotografie (foto-plastiky, fotogravúry, tlače na rôzne povrchy, recyklácia a pod.), z archívu Školy kreatívnej fotografie pri Krakovskej umeleckej škole v Poľsku (výber gumotlačí) a ukážky formou slide-show z experimentálnych postupov na Katedre fotografie a nových médií VŠVU v Bratislave.








