Výstava poľských grafických symbolov

Výstava poľských grafických symbolov je unikátny projekt, ktorý odhaľuje neznámy príbeh dizajnu grafických symbolov v komunistickom Poľsku v 50. a 60. rokoch, a zároveň prezentuje najnovšie a najzaujímavejšie poľské symboly a vizuálne identifikácie po roku 2000. Výstava poľských grafických symbolov teda prináša rekonštrukciou legendárnej expozície, ktorá obsahovala modernistické symboly z rokov 1945 – 1969, pričom jej súčasťou sú tiež moderné logá a branding z rokov 2000 – 2015. Výstava tak približuje históriu poľskej úžitkovej grafiky a ukazuje jej súčasnú tvár. Zároveň konfrontuje úspechy poľských nestorov dizajnu s najnovšími prácami z tejto oblasti grafického dizajnu.

Bratislava bez ľudí?!

Výstava prác študentov architektúry na tému revitalizácie Mickiewiczovej a blízkeho okolia Centrum mesta nabralo po páde komunizmu druhý dych a stalo sa najlukratívnejšou časťou Bratislavy. V posledných rokoch však opäť stráca svoj lesk. Dôvody sú rôzne: verejné priestory sú zaplavené parkujúcimi autami, ulice, kedysi živé mestské priestory, sú ovládané tranzitnou automobilovou dopravou. Priorita áut pred chodcami a verejnou dopravou už presiahla akceptovateľnú hranicu. Výsledkom je úbytok obyvateľov, kancelárske budovy, ktoré nie je možné prenajať a obchodné prevádzky až príliš často meniace svojich majiteľov. Potenciál Mickiewiczovej očami študentov FA STU Architektov z ateliéru Šebo Lichý zaujalo problematické prepojenie medzi Starým a Novým Mestom, konkrétne Mickiewiczova ulica. Tá by mohla slúžiť ako spojnica medzi Obchodnou ulicou, Kollárovým námestím, priestormi okolo Avionu a Krížnou ulicou. Potenciál miesta umocňuje aj fakt, že areál Univerzitnej nemocnice na Mickiewiczovej a Hurbanove kasárne čaká zrejme v blízkej budúcnosti konverzia na nové využitie. Preto vznikla spolupráca architektov a dopravných inžinierov z praxe s Fakultou architektúry STU, ktorej osem študentských tímov sa v zimnom semestri roku 2016 zaoberalo tým, ako opätovne prepojiť os ulíc Obchodná a Krížna. Študentské práce prezentované na tejto výstave sú niekedy inšpiráciou a niekedy reálnym riešením problému. Rozhodne by však mali byť spúšťačom diskusie, čo konkrétne by sme mali urobiť, aby sme naplno využili potenciál tohto miesta a odvrátili katastrofu.

SK PRES

Slovenské centrum dizajnu pripravilo v rámci kultúrno-spoločenskej prezentácie slovenského predsedníctva v Rade EÚ (SK PRES) dva veľké projekty. Oba projekty, ktoré precestovali viacero európskych miest, si vo februári budete môcť pozrieť na výstave v Satelite, galérii dizajnu SCD. Prvým z nich je putovná výstava Dialógy.sk – Malé a väčšie témy slovenského dizajnu, ktorá prezentuje 24 slovenských dizajnérov a značiek. Kurátorkami sú Katarína Hubová a Adriena Pekárová. Výstavu už mohli návštevníci vidieť v Berlíne, Madride, Londýne, Viedni, Varšave a v Aténach. Druhým projektom je multimediálna výstava a webová stránka – galéria animovaných GIF-ov pod názvom Hľadanie krásy. Kurátorkou je Mária Rišková, autorkami projektu výtvarníčky a dizajnérky Michaela Čopíková a Veronika Obertová (Ové Pictures). Výstava sa predstavila v bruselskom Parlamentáriu, návštevníckom centre Európskeho parlamentu a na festivale animácie Klik v Amsterdame.

Meeting Point

Bratislava, 12. 12. 2016; Výstava Meeting Point v Satelite, galérii dizajnu SDC, predstavuje umelecké a dizajnérske diela, ktoré vznikli počas medzinárodných sklárskych sympózií v sklárni Rona v Lednických Rovniach. Za 20 rokov trvania sa na sympóziách zúčastnilo viac ako 80 umelcov z 23 krajín sveta. Výstava prezentuje výber prác od 35 autorov.

Art Duel

Art Duel je súťaž v kresbe fixou na veľké plátno, ktorú realizuje firma Pixel Federation niekoľko rokov. Formát akcie je prevzatý, jeho rôzne adaptácie sú realizované v rôznych kútoch sveta. Kresliarske akcie sú spestrením práce digitálnych umelcov, príležitosťou na networking a aj zážitkom pre diváka, ktorý vidí proces tvorby – ako sa mu pred očami premieňa prázdne plátno na obraz. Pravidlá súťaže sú jednoduché. Dvaja, alebo traja umelci dostanú 24 hodín pred art duelom tému a počas samotného duelu dostanú k dispozícii 90 minút na grafické spracovanie témy priamo pred očami obecenstva. V galérii Satelit bude vystavených 13 už hotových obrazov, ktoré boli nakreslené počas interných, alebo externých eventov umelcami Pixel Federation. Cieľom je odprezentovať výstupy tohto zaujímavého formátu, prostredníctvom ktorého sa môžu umelci vyjadriť. V digitálnom pracovnom svete je osviežujúce mať možnosť vytvoriť hmatateľný výsledok. Obrazy bude možné si zakúpiť a vyzbierané peňažné prostriedky budú využité na podporu vzdelávacích iniciatív. Výstavu otvoria Lucia Šicková z Edufactory a Mária Rišková zo Slovenského centra dizajnu, spoluorganizátorky školy vývoja hier Skill Drill. Po otvorení sa bude konať ďalšia z akcií Art Duel, tému oznámime až na mieste v galérii Satelit, súťažiť budú Peter Doležal a Daniel Mihálik.

Staré – Nové

Projekt Staré – Nové v kurátorskej koncepcii Lucie Benickej interpretuje staré fototechniky v novom experimente, ako aj recykláciu materiálu „starého na nové“. Výstava uvádza autorské profily ôsmych etablovaných fotografov versus výbery experimentálnych diel viacerých domácich a zahraničných autorov z archívu Domu fotografie (foto-plastiky, fotogravúry, tlače na rôzne povrchy, recyklácia a pod.), z archívu Školy kreatívnej fotografie pri Krakovskej umeleckej škole v Poľsku (výber gumotlačí) a ukážky formou slide-show z experimentálnych postupov na Katedre fotografie a nových médií VŠVU v Bratislave.

Farebná šeď – Buntes Grau

Výstava Farebná šeď – Buntes Grau ponúka dva pohľady na dizajn ČSSR a NDR. Prísny kurátorský výber najlepšieho produktového dizajnu, ktorý realizovali kurátori zo Slovenského múzea dizajnu, vermittlungstelle_b, Museum Europäischer Kulturen a Werkbundarchiv – Museum der Dinge, strieda v zadnej časti výstavy komplexná inštalácia bežných vecí z domácnosti. Návštevníci výstavy tu môžu zažiť vzorovú izbu kuchyne a obývacej miestnosti, ktoré predstavujú životný štýl šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov. Inštalácia vzorových izieb má hravý multimediálny rozmer a zároveň prepája náš dizajn s dizajnom z NDR, ktorý sa dal v Československu v tých časoch kúpiť. Vďaka združeniu Mladý pes sa môžete zahrať s písmenkovou polievkou, spúšťať dobové zvukové stopy alebo sa zúčastniť na zbieraní konkrétnych predmetov. Každé obzretie sa za tvarmi minulosti je inšpiratívne. Obdobie šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov sa často označuje ako zlatá éra dizajnu v Československu. Ak by sme skúmali dizajn v celej šírke ponúkaných produktov v jednotlivých krajinách východného bloku, zistili by sme, že ČSSR a NDR zohrávali v pestrej palete výroby veľmi dôležitú úlohu. Dokážeme dnes jednoznačne povedať, ktorá z týchto dvoch krajín mala v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch lepší dizajn? Odpoveď si nájde každý sám. Výstava Farebná šeď – Buntes Grau necháva hodnotenie na návštevníkovi, ktorý má možnosť posúdiť dizajn produktov z ČSSR a NDR. V kurátorskom výbere zo Slovenska a Nemecka vo vzájomnej komparácii jednotlivých oddelení vstupujú do pomyselného boja hračky, móda, drevo, sklo, keramika, plasty, kovy, motorové vozidlá, domáce elektrospotrebiče, svietidlá, šľahače a sedací nábytok. V expozícii výstavy prezentujeme kvalitný produktový dizajn spolu s profilmi dizajnérov. Vyhýbame sa zbytočným nánosom nostalgie či politizácii, uvedomujeme si komplikovanosť spoločenskej situácie, v ktorej osobnosti dizajnu tvorili. Hlavným cieľom výstavy je objavovanie nepoznaného, odstraňovanie vzájomných predsudkov o zlom dizajne a pokus o súťaž dizajnu medzi dvoma bývalými socialistickými krajinami, kde sa napriek „šedivej“ politickej situácii tvoril farebný dizajn.

Od hlavy po päty

Výstava Od hlavy po päty predstavuje tvorbu študentov dvoch dizajnérskych ateliérov Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně – Design oděvu, Design obuvi, ktorých dlhoročná koncepcia nadväzuje na tradíciu a odkaz tohto priemyselného mesta. Zlín, známy históriou obuvníckej firmy Baťa, neostáva len zakonzervovaným unikátnym funkcionalistickým mestom, ale je aktívnou súčasťou novovznikajúceho kreatívneho priemyslu, na ktorého rozvoji sa veľkou mierou podieľa aj Univerzita Tomáše Bati.

Divadelný plagát

Výstava je reinštaláciou 15. bienále divadelného plagátu Rzeszów 2015, ktoré sa konalo v Divadle Wandy Siemaszkowej, Rzeszów a v roku 2016 sa výstava reinštalovala v Dome poľskej kultúry vo Vilniuse a v Armaturka Gallery v Ústí nad Labem.

Výstava letnej akadémie módy 2016

Po minuloročnom úspešnom prvom vydaní letného tábora módy pre deti, sa Slovak Fashion Council (SFC) rozhodol priniesť toto podujatie pre deti opäť, a to s niekoľkými novinkami. Tento ročník má svoje logo a upravený názov Letná akadémia módy. SFC tak chce budovať atraktívne a stabilné podujatie s profesionálnym charakterom. „Pre obrovský záujem detí a rodičov sme zdvojnásobili kapacitu, a tak do akadémie nastúpilo 42 detí. Z toho je 8 nepočujúcich. Tak ako minulý rok, aj teraz chceme týmto deťom umožniť robiť čo ich baví a ukazujeme tak, že tento svet je pre nich veľmi prístupný. A po minulom roku vieme, že sú veľmi talentované a pracujú s nadšením“, hovorí Dana Kleinert z SFC. Za podporu nepočujúcich ďakujeme nadačnému fondu Telekom. Akadémia sa koná v priestoroch galérie Satelit, za čo vďačíme Slovenskému centru dizajnu. Tento rok je kreatívna téma postavená na myšlienke inakosti a odlišnosti. Tú deti na workshope s koučkou Janette Motlovou spracovali do claimu „Som hrdá na svoju jedinečnosť!“ V jeho duchu začínajú tvoriť celú kolekciu letnej akadémie.

Skip to content