Skip to content
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívne

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Zoltán Salamon

Focus
graphic designer

Zoltán Salamon patril medzi silnú skupinu slovenských grafických dizajnérov, ktorí vyštudovali architektúru, ale prešli ku grafickému dizajnu. Začal ako detský ilustrátor a úpravca časopisov a postupne si prešiel všetkými disciplínami grafického dizajnu. V rokoch 1959 – 1960 študoval na Fakulte architektúry Vysokej školy technickej v Bratislave, potom v rokoch 1961 – 1965 na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Kuzma, prof. Vilhan, prof. Kautman). Po skončení štúdia pracoval ako grafický dizajnér v slobodnom povolaní, k jeho hlavným oblastam práce patrili: kultúrne plagáty, typografia kníh, výstavné projekty a katalógy, kalendáre, ilustrácie časopisov a kníh, tvorba znakov a logotypov.

Realizoval v tomto období okolo 100 projektov kníh, hlavne pre vydavateľstvá Tatran, Slovenský spisovateľ, Obzor, Madách, Smena a Veda. V rokoch 1989 – 1991 založil a viedol na Vysokej škole výtvarných umení oddelenie grafického dizajnu a v tom čase založil aj grafické štúdio IQ DESIGN v Bratislave, kde bol až do roku 2006 kreatívnym riaditeľom. Potom opäť pracoval v slobodnom povolaní. V rozmedzí rokov 1988 – 2013 vytvoril vyše 200 plagátov, 50 značiek a logotypov, vyše 120 kníh, brožúr a katalógov. Zúčastňoval sa mnohých význačných skupinových výstav grafického dizajnu, doma a v zahraničí. Vypracoval si svojský typografický rukopis, ktorý činí jeho prácu rozpoznateľnou a to najvýraznejšie v knižných obálkach. Vytváral z typografických prvkov štruktúru, kde podal základné informácie o obsahu knihy, niekedy aj s ukážkami textu z knihy do ktorej začlenil jednoduchý obrazový symbol, tvorený redukovanou komixovou alebo vytvrdenou fotografickou ilustráciou.

Zdroj: Ľubomír Longauer a kol.: Typografia a dizajn písma na Slovensku (Začalo sa to Cyrilom a Metodom), Slovart – VŠVU, Bratislava 2017.