Skip to content
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívne

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

František Jirák

Focus
designer

V roku 1948 sa František Jirák ako 35-ročný natrvalo presťahoval na Slovensko, aby tu pôsobil ako expert na vývoj nových nábytkových typov pre reformujúci sa drevársky priemysel. Tomuto kroku predchádzalo štúdium na Mistrovské škole stolařské a následne na Špeciálnej škole pre vnútornú architektúru v Prahe. Dôležitá bola jeho jedenásť a pol ročná prax v Spojených uměleckoprůmyslových závodoch v Brne, kde pracoval pod vedením Jindřicha Halabalu. Krátko po svojom príchode na Slovensko získal post vedúceho vývojového oddelenia spadajúceho pod Oblastné riaditeľstvo drevárskych závodov na Slovensku, z ktorého sa napokon vyvinul samostatný projektový Vývojový závod nábytkárskeho priemyslu.

Na prelome 60. a 70. rokov nadviazal intenzívnejšiu spoluprácu s národným podnikom Nový domov, Spišská Nová Ves, ako tzv. podnikový architekt, čiže dizajnér výrobkov. Pracoval tu až do svojho odchodu na dôchodok. Bol úspešný tvorca návrhov sedacieho nábytku, ktoré sa stali ikonami dizajnu. Bol medzi prvými na Slovensku, ktorý začal používať sklolaminát v nábytku. Žil a tvoril na Slovensku, podobne ako jeho kolega Jiří Petřivý.

Eliška Mazalanová