Čo robí počas pandémie Štefan Klein
Koronavírus priniesol so sebou obrovskú škálu problémov – od celosvetových, národných až po osobné. Existujeme od seba oveľa ďalej, všetko je nepomerne osobnejšie. Ale aj napriek tomu dizajnéri pokračujú v práci.
Štefan Klein: Rúška – Respirátory, študentský projekt Ateliéru Transport dizajn, Vysoká škola výtvarných umení
Keď Štefan Klein zadával na letný semester úlohu pre svojich študentov, nemohol ani len tušiť, čo príde začiatkom roka 2020. Téma Alternatíva pre Slovensko má upriamiť pozornosť budúcich dizajnérov na kvalitnejší, trvalo udržateľný spôsob života a práce v prírodnom prostredí. K téme patrí ešte podnázov – Môj Startup / Náš Startup, čo znamená, že navrhnutý produkt pre malú firmu by mal byť rovnako realizovateľný aj vo veľkej firme a mal by byť prospešný pre nás všetkých. Táto téma nadväzuje na tému zo zimného semestra – Alternatíva pre Bratislavu, ktorá priniesla zaujímavé výsledky. Je to výzva pre mladých ľudí – dizajnérov ako uchopiť problémy súčasné, ale aj budúce, ktoré sa dotýkajú nás všetkých. Dnes je mimoriadne aktuálna téma v poľnohospodárstve ako šetrne obrábať pôdu, ako sa správať k lesom v lesnom hospodárstve, či k vode alebo vinohradníctvu. Vedúci ateliéru Štefan Klein neplánoval žiadnu spoluprácu s automobilkami, akoby tušil, že v druhom semestri budú vypnuté. Ukončenie témy, ktorá v blízkej budúcnosti bude mať nesmierny dosah na zmeny nazerania na ľudské aktivity – naše aktivity spojené s prírodou, sa blíži. Hodnotenie bude prebiehať tiež netradične, po prvý krát on-line systémom.
Hneď v marci, keď vypukla aj u nás pandémia, zadal Štefan Klein študentom ešte jednu krátku – dvojtýždňovú a veľmi aktuálnu tému Rúška – respirátory. Bolo viacero možností ako tému uchopiť. V prvom rade išlo o rúška profesionálne, pre najviac ohrozených zdravotníkov. Študenti mohli použiť tie najmodernejšie materiály a technológie. V široko použiteľných rúškach mohli študenti uvažovať voľnejšie. Keďže rúška asi budeme používať dlhodobo, mohli ich riešiť aj ako módny doplnok, ale aj ako pohodlnú súčasť identity. „Transparentné, aby sme sa navzájom mohli vidieť, či sa usmievame, alebo hneváme a aby sme nevyzerali všetci ako lupiči“, ako hovorí Štefan Klein. Výučba prebiehala a prebieha on-line, čo si celkom chvália študenti aj ich pedagóg. Zaujímavé je, že po odvysielaní projektu rúšok v televíznych správach sa ozvali dvaja slovenskí výrobcovia, ktorí by niektoré z návrhov študentov chceli vyrábať.