Umenie pre život. Ten sa ale z expozície vytráca
V Umeleckopriemyselnom múzeu v Prahe možno od februára navštíviť dlho očakávanú expozíciu ART, LIFE. Umenie pre život. Je prvou stálou expozíciou od celkovej rekonštrukcie budovy dokončenej v roku 2017. Viac ako 1300 predmetov zo zbierky múzea rozmiestnených po celom poschodí budovy prezentuje v šiestich tematických kapitolách úžitkové umenie, dizajn a umenie od stredoveku až po súčasnosť.
Novorenesančná budova Umeleckopriemyselného múzea v Prahe (UPM) z prelomu 19. a 20. storočia od známeho architekta Josefa Schulza prešla medzi rokmi 2014 – 2017 dlho očakávanou rekonštrukciou. S rekonštrukciou bola v pláne nová stála expozícia múzea prezentujúca kurátorský výber z jeho rozsiahlej zbierky, celkovo obsahujúcej až pol milióna exponátov. Na novú expozíciu si ale návštevníci museli počkať až do februára tohto roka, keď ju slávnostne otvorili pre verejnosť.
![Pohľad do sály Život foriem.](https://scd.sk/wp-content/uploads/2023/12/UPM_SE_2352-1024x683.jpg)
Expozícia ART, LIFE. Umenie pre život je akousi pomyselnou bodkou za jednou etapou známej inštitúcie a zároveň novým začiatkom ďalšej etapy. Súčasná riaditeľka Helena Koenigsmarková totiž po vyše tridsiatich rokoch končí vo svojej funkcii, od novembra 2023 ju po nej prevezme dlhoročný spolupracovník a doterajší riaditeľ zbierok a výskumu Radim Vondráček, ktorý stojí aj za koncepciou a scenárom novej expozície. Tá si ako jedno z hlavných poslaní kladie aj prilákať do múzea mladú generáciu návštevníkov.
Celkovo tu nájdeme vyše tisíctristo predmetov zo zbierky UPM. Spájajúcou témou šiestich kapitol, do ktorých je expozícia členená, je život – ako naznačuje už jej názov – a to, ako do neho jednotlivé predmety vstupujú a ovplyvňujú ho, tak v rovine funkčnej, ako aj symbolickej.
Na architektonické a grafické spracovanie expozície bola v roku 2019 vypísaná súťaž s cieľom nájsť riešenie, ktoré „zaradí inštitúciu na úroveň svetových múzeí“. Za víťazným návrhom stojí autorský tím architekta Tomáša Vargu, grafického štúdia 20YY Designers (Petr Bosák, Robert Jansa, Adam Macháček) a umelca Jakuba Jansu. Ich hlavná koncepcia je postavená na štyroch pilieroch, a to: zdôraznenie kvality budovy a historického mobiliára, kontakt s verejným priestorom cez výhľady z okien, celistvosť inštalácie, ktorá namiesto tematizácie jednotlivých sál tematizuje celé poschodie, a v neposlednom rade aktualizácia exponátov a animačný program.
Ako sa expozícii darí naplniť tieto kritériá? Akým spôsobom sa snaží prepojiť odkaz dlhoročnej významnej inštitúcie, jej zbierky a neorenesančných priestorov s trendmi výstavníctva 21. storočia? Podarí sa jej naozaj prilákať mladú generáciu návštevníkov?
![Pohľad do sály Rituály a slávnosti.](https://scd.sk/wp-content/uploads/2023/12/UPM_SE_2358-1024x683.jpg)
Šesť sál, šesť kapitol
Jednotlivým kapitolám je venovaná vždy celá sála. Tých je celkovo šesť a podľa logiky pôdorysnej schémy poschodia budovy sú rozdelené na dve polovice po troch, ktoré symetricky delí priestor schodiska. Prvá z kapitol, ktorou sa výstava začína, nesie názov Rituály a slávnosti. Návštevník sa tu zoznamuje s liturgickými predmetmi obradov a ceremónií, ktoré obyčajných smrteľníkov spájali s Bohom. Na predmetoch určených pre kresťanskú bohoslužbu alebo slúžiacich súkromnej zbožnosti je tu predstavený nielen vývoj dizajnu a remesla od stredoveku po novovek, ale aj vývoj náboženskej symboliky a práce s ornamentom. Na ne potom voľne nadväzujú predmety používané pri svetských slávnostiach, ktoré vzišli z tých náboženských. Dizajn ako prostriedok spájajúci duchovný a hmotný svet.
Druhá sála je venovaná kapitole Mikrosvety: panovnícka kunstkomora. Kunstkomory alebo tzv. kabinety umenia a rarít boli v podstate encyklopédiami panovníckych dvorov raného novoveku. Boli mikrosvetom, kde sa prírodné vedy a filozofie prepájali s umením a umeleckými remeslami. Vedľa seba sa tu nachádzajú neobvyklé predmety, od rôznych vedeckých inštrumentov, cez umelecky dopracované predmety nájdené v prírode, luxusne zdobené kabinety, až po porcelán a sklo s netradičnými motívmi. Dizajn ako sprostredkovateľ vedomostí a poznania. Posledná kapitola prvej polovice expozície – Život foriem – prezentuje na jednom mieste predmety inšpirované bohatstvom prírody a prírodných motívov. Rokoko, biedermeier, secesia, kubizmus až po predmety druhej polovice 20. storočia. Na každom z nich je uplatnená inšpirácia prírodou inak, na jedných sa prejavuje jej harmónia a usporiadanosť, na iných, naopak, jej nespútanosť.
Celý článok nájdete v časopise Designum 3/2023 na s. 40
Predaj časopisu Designum