S Marekom Jurčiakom o cene BIGSEE Product Design Award 2022
Marek Jurčiak študoval najskôr na Súkromnej škole umeleckého priemyslu (dnes Škola dizajnu – Súkromná škola umeleckého priemyslu Bohumila Baču) v Bratislave a pokračoval na Vysokej škole výtvarných umení u Ferdinanda Chrenku v Ateliéri industrial dizajn. Štúdium ukončil diplomovým projektom v spolupráci s firmou OMS Lighting, a. s. v roku 2013. Už počas školy začal pracovať v agentúre thirtyseventy, ktorá sa špecializovala na návrhy, výrobu a dodávky retail dizajnu. V tejto agentúre pôsobil približne päť rokov, posledný rok v pozícii Head of Design viedol oddelenie dizajnu. V roku 2017 vo firme realizovali retailový koncept pre Kellys Bicycles, s. r. o. (ďalej len Kellys), počas ktorého mal možnosť poznať túto firmu bližšie. V Slovenskom centre dizajnu sme zaevidovali jeho meno už ako dizajnéra Kellys, ktorý so svojou KLS OUTRAGE/Enduro prilbou získal nomináciu v kategórii Šport & voľný čas v súťaži Národná cena za dizajn 2021 – Produktový dizajn.
Ako si sa dostal k dizajnovaniu prilieb?
Návrh cyklistických prilieb je len jedným z mnohých kategórii produktov, ktorým sa v Kellys venujem. Pravdou však je, že je to jeden z našich kľúčových produktov z portfólia doplnkov a zároveň jeden z mojich najobľúbenejších (pozdravujem týmto produktového manažéra Petra Balušíka, ktorý je za tento produkt zodpovedný).
Existuje nejaká dizajnérska osobnosť z tohto odboru, ktorú môžeme považovať za vzor pre začínajúcich dizajnérov?
Táto otázka by bola relevantná možno pred 20 rokmi. V súčasnosti je proces od návrhu, výroby, testovania až po uvedenie na trh taký komplexný, že tuším ani neexistuje konkrétny dizajnér, ktorého by som mohol považovať za inšpiráciu v tomto odbore. Je to paradoxné, keďže tento článok je o mne ako dizajnérovi, ale opäť, ani ja sám sa nevenujem len jednej kategórii a zároveň moja práca je iba jeden dielik v zložitom procese zrodu produktu. Autorská unikátnosť dizajnéra už nie je témou. V súčasnosti si dizajnér musí uvedomiť, že je súčasťou väčšieho celku. Nazvime to tiež pokora dizajnéra. Aby som ale odpovedal, možno predsa len konkrétnejšie, v súčasnosti sú to skôr značky pokrývajúce takýto druh produktov, ktoré my ako dizajnéri sledujeme, obdivujeme a nechávame sa nimi inšpirovať.
Kto ti navrhol prihlásiť sa do NCD? Respektíve, prečo až v roku 2021, keď firma, v ktorej pôsobíš, je na slovenskom trhu už dlhšie?
To je veľmi dobrá otázka. Asi to súvisí s mojou/našou zaneprázdnenosťou.
Súťaž NCD poznám, sledujem, no v roku 2021 to bol práve vedúci oddelenia HR, ktorý sa ma pýtal, či neprihlásime jeden z našich nových projektov (Enduro prilba OUTRAGE) do súťaže NCD 2021. Chvíľu som si to pootáčal v hlave a hovorím si, prečo nie !? Tak sme to urobili a nakoniec sme sa dostali medzi finalistov a získali nomináciu. Skutočnosťou je, že firma Kellys dokáže na trhu bez problémov a veľmi úspešne fungovať aj bez účasti na súťažiach, no taktiež vnímame, že sa chceme v budúcnosti venovať aj takémuto aspektu prezentácie našich produktov. Súvisí to aj transformáciou, ktorou prechádza naše marketingové oddelenie.
Vieš porovnať produkciu posledných desaťročí? Ako sa menili materiály a potreby zákazníkov?
Už len za päť rokov, ktoré som strávil v Kellys, prešli materiály a nároky zákazníkov obrovskou zmenou. Po prvé – je to kategorizácia produktu ako takého, jeho špecifické určenie. Kedysi si človek povedal, že potrebuje prilbu na bicykel a bolo. Tak, ako sa rozširuje spektrum jednotlivých druhov cyklistiky, narastá aj špecifické určenie prilieb. Dnes je to iná prilba pre cestného cyklistu, trialového cyklistu, downhillového cyklistu atď. Špecifické určenie znamená špecifické požiadavky. Čo sa týka materiálov, tie tiež prešli neuveriteľným vývojom. Kedysi to boli jednoduché polystyrénové „odstreky” s nalepenou škrupinou a jednoduchým zapínaním. Dnes sú to rôzne hustoty a farebnosti polystyrénov, niekoľkovrstvové polykarbonátové škrupiny priamo lepené s PS, aramidové vlákna pre pevnosť, karbónové a plastové diely, špecifické druhy doťahovacích systémov až po antibakteriálne výstelky atď. A to nehovorím o konkrétnych funkciách ktorejkoľvek prilby, ktorá toto spektrum materiálov a dielov ešte rozširuje.
Vieš priblížiť, čo všetko riešiš z pozície dizajnéra? Napríklad na KLS OUTRAGE / Enduro prilbe. Ako vznikal tento produkt a za čo konkrétne si bol zodpovedný? Čo si vedel ovplyvniť a čo bolo zo zadania definované? Ako dlho trvá proces od návrhu po realizáciu a uvedenie na trh?
Keď príde nové zadanie na nový produkt, veľmi mi to pripomína začiatok semestra, kedy sme so zatajeným dychom čakali, s čím príde náš pedagóg. Tento úvod mám veľmi rád.
Predtým, ako sa však pustíme do novej prilby, pripravuje produktový manažér strategický plán produktu, robí analýzu trhu, definuje a porovnáva jeho parametre a nakoniec aj cenu, aby mal tento produkt v našom portfóliu svoje opodstatnenie. Následne spolu s dizajnérom definujú jednotlivé požiadavky, funkčnosť, materiálovú skladbu a ďalšie atribúty, ktoré má takáto prilba so sebou niesť. V závislosti od komplexnosti a dôležitosti produktu sa odvíja aj proces tvorby. Bežnými krokmi sú však rôzne moodboardy, kopa skicovania, 3D modelovanie, prototypovanie, ladenie ergonómie dizajnu, optimalizácia tvarov pre výrobu, testovanie vzoriek atď. Je toho vcelku dosť. Ja osobne mám najradšej (pokiaľ máme zložitý detail, ktorý určite na prilbe chceme mať) hľadať riešenie, prípadne kompromis, aby sa jeho dizajn čo najviac zhodoval s finálnym produktom. To je vždy určitá výzva, ktorá keď sa podarí splniť, som spokojný. V momente, keď uzatvárame fázu dizajnu, máme naplnené všetky požiadavky, prichádza proces výroby foriem. Tento proces je sám o sebe časovo aj finančne náročný, preto si musíme byť istí, že to, čo pustíme do tejto fázy, musí byť veľmi dobre odladené, pretože následné zmeny by projekt výrazne predražili a oneskorili. Dizajn prilby OUTRAGE som si prešiel od začiatku až po koniec a celý proces nakoniec trval zhruba dva roky. Ako som spomínal, je to zložitý proces, do ktorého okrem samotného produktu pribúdajú ďalšie dieliky ako testovanie, príprava a výber farebností, balenie, manuály, rôzne certifikáty atď. Tu však naša práca tiež nekončí, pretože prilba nie je produkt na jednu sezónu, ale podlieha rôznym variáciám, poprípade vylepšeniam na základe feedbacku alebo technologickému posunu.
V lete vás kontaktovali z BIGSEE Product Design Award 20221 ohľadom udelenia ceny a nominácie na ich Grand Prix. Prekvapilo vás to?
Áno, určite. Bolo to veľmi príjemné prekvapenie hlavne z dôvodu, že to išlo aj bez prihlásenia… BIGSEE Awards je totiž platforma, ktorá aktívne vyhľadáva projekty z oblasti dizajnu a architektúry a následne jednotlivé štúdiá alebo dizajnérov oslovuje. Získali sme cenu BIGSEE Product Design Award 2022 v kategórii Leisure (voľný čas). Taktiež bol náš produkt nominovaný na Grand Prix, ale tento kus koláča sme už prenechali ostatným… Každopádne, je to pre nás veľká pocta.
Nedávno si sa osobne zúčastnil odovzdávania cien. Aké sú tvoje dojmy?
Odovzdávanie cien BIGSEE Awards ako aj galavečer sa konali 27. októbra 2022 na krásnom zámku v slovinskej Ľubľane (Ljubljanski grad), ktorý sám o sebe stojí za návštevu. Paralelne s odovzdávaním cien prebiehali aj prednášky jednotlivých dizajnérov a prezentácia ich produktov, taktiež prednášky na rôzne témy z oblasti dizajnu a architektúry a návštevník si mohol pozrieť niektoré z produktov v jednotlivých priestoroch zámku. Veľmi zaujímavé.
Dostali ste ako nominovaní nejaký priestor na prezentáciu?
Áno, každý dizajnér/firma dostali možnosť odprezentovať projekt na pódiu s názvom Stage180. Sú to svižné tri minúty „slávy” autorov. Podľa mňa je to tiež skvelé v tom, že ukázať, vysvetliť a „predať” svoj produkt v priebehu troch minút je dobrá prax do života.
Aké sú výstupy tejto súťaže? Katalóg? Výstava? Online promo?
Rozsah výstupov sa rozdeľuje do kategórií. V základnom balíku sú výstava, katalóg a umiestnenie produktu na stránke BIGSEE (https://bigsee.eu/ ). Rozšírené balíky (spoplatnené) obsahujú veci ako licencia na používanie loga BIG SEE Product Design Award, posty na Facebook-u, interview, rôzny marketingový boost atď. V podstate všetko, čo si propagácia dizajnu vyžaduje.
Na čom aktuálne pracuješ?
Od projektu KLS OUTRAGE sú to už dve prilby, ktoré prešli mojimi rukami. Prvá, trailová, je odladená a čaká na pilotnú várku produkcie, čiže je to novinka. Zároveň predpokladáme, že to bude veľmi úspešný model, pretože sa v nej podarilo všetko, čo sme si na začiatku zadefinovali a ďalším úspechom je jej dobrá cena. Na tej druhej aktuálne dolaďujem vnútornú formu, kde optimalizujem tvar tak, aby minimalizoval náročnosť výroby, čo sa vie zásadne premietnuť v rýchlosti výroby a tiež ceny. Spolu s tým pripravujem šilt, ktorého detaily už vieme riešiť samostatne. Na ocenenú prilbu OUTRAGE chystáme jednu zaujímavú inováciu, ale to si necháme zatiaľ pre seba. K tomu prebiehajú prípravy na nové zadania ako svetlá, ruksaky a ďalšie projekty.
Marek Jurčiak na instagrame: https://www.instagram.com/marek_jurciak/
- Mladá kreatívna platforma BIG SEE zo slovinskej Ľubľany združuje 21 krajín juhovýchodnej Európy a jej okolia. BIG SEE podporuje a propaguje špičkovú kreatívnu tvorbu v tomto regióne a tým ju približuje väčšiemu publiku. https://bigsee.eu/kls-outrage-gravity-helmet/