Od zvedavosti k inováciám. Rozhovor s Robertom Finkeiom o kontexte digitálneho dizajnu a tvorbe písma
Robert Finkei (1992) sa venuje digitálnemu dizajnu a tvorbe písma. Vyštudoval Gerrit Rietveld Academie v Amsterdame (2015 – 2018), kde pôsobí dodnes. Má skúsenosti s prácou pre startupy, dizajnové štúdiá, ako aj kultúrne inštitúcie. V Národnej cene za dizajn 2024 – Komunikačný dizajn získala jeho práca pre platformu NEXT nomináciu v kategórii Digitál. Jeho výskumné projekty sú podporované viacerými grantovými platformami z európskych krajín. V súčasnosti sústreďuje svoje aktivity na chod písmolejárne Contextype.

Vždy som mal pocit, že k svojej práci cítiš čistú lásku, že to, čo robíš, miluješ. Zaujíma ma, ako o tejto láske premýšľaš ty a odkiaľ pochádza?
Dizajn je disciplína, ktorá umožňuje hlbšie nahliadnuť do mnohých iných profesií. Ja som od povahy zvedavý a kreatívny človek. Užívam si momenty, keď je potrebné nájsť riešenie, zrealizovať a otestovať nápad, celkovo myslieť inovatívne. Prostredníctvom dizajnu sa vlastne zoznamujem so svetom.
Ako opisuješ to, čo robíš? Máš sám pre seba definovaný unikátny focus vo svojej práci?
Pohybujem sa v kreatívnom svete. Venujem sa najmä digitálnemu dizajnu a tvorbe písma. Snažím sa medzi tými to disciplínami hľadať prieniky. To, čo mi príde najzaujímavejšie, je možnosť vytvárať nástroje. Je to napríklad tvorba softvéru, dizajn písma alebo interaktívnych užívateľských rozhraní. Obdivujem na tom práve ľudský rozmer. Keď sa nápad premení na čokoľvek, čo môžu následne užívatelia*ky použiť v rámci ich vlastných potrieb. Väčšina vecí, ktoré vytváram, slúžia na interakciu v reálnom kontexte každodenného života. Fascinuje ma, že sériou informovaných rozhodnutí do kážeme urobiť život ľudí príjemnejší, jednoduchší a zaujímavejší. Je to jeden z dôvodov, prečo sa snažím do procesu tvorby písma vniesť metódy podobné tým, ktoré sa používajú v UX dizajne.
Rád by som začal tvojím najnovším projektom, písmolejárňou Contextype, ktorú ste na začiatku roka 2024 založili s Michalom Chrastinom.
Ako by si Contextype predstavil?
Contextype vzniklo ako logické vyústenie mojich a Michalových aktivít. Obaja sme cítili potrebu vytvoriť platformu, kde môžeme prezentovať a ponúkať kvalitné fonty. Sú to naše autorské písma, no zároveň máme ambíciu poskytovať službu a dizajnovať písma na objednávku. Sme taktiež otvorení spoluprácam a radi by sme ponúkli priestor pre iných dizajnérov*ky, ktorí by chceli publikovať svoje písma pod značkou Contextype.
V čom sa to, čo robíte, líši od iných písmolejární?
Contextype je momentálne na úplnom začiatku svojho príbehu. Nerozmýšľame nad našimi aktivitami cez hľadáčik unikátnosti. Cieľ je vytvárať najkvalitnejšie pútavé písma so širokou jazykovou podporou. Nežijeme vo vákuu, a tak všetko, čo robíme, podlieha kontextu prostredia, v ktorom sa nachádzame. Aj odtiaľ pochádza názov Contextype. Snažíme sa brať kontext do úvahy pri maximálnom množstve rozhodnutí. To spektrum činností, ktorým chod písmolejárne podlieha, je veľmi široké. Verím, že to, čo nás bude odlišovať od „konkurencie“, sa časom vykryštalizuje.
Zaujíma ma všetko o spolupráci s Michalom. On žije v Bratislave a ty v Amsterdame. Ako to funguje a kto čo robí? V čom sa dopĺňate? Ako často sa vidíte naživo? Máte nejaké spoločné rituály?
Už keď sme Contextype zakladali, tak sme vedeli, že obaja budeme fungovať v iných mestách, a je to tak pre nás prirodzené. Naučili sme sa, že na udržiavanie tej správnej dynamiky je dôležité, aby sme mali raz do týždňa dlhší video hovor. Vieme v ňom prebrať všetko potrebné, ako progres na tvorbe fontov, úpravy webstránky a prezentáciu na sociálnych sieťach. Tým, že 99 % času trávime oddelene, sa to jedno percento fyzických stretnutí snažíme využiť naplno. Od počiatku sme vedeli, že nechceme vystupovať anonymne. Vymysleli sme preto plán, že pri každom stretnutí sa necháme profesionálne odfotiť. Vzniká nám takto archív veľmi zaujímavých fotiek.

Čo ťa na tvorbe písma priťahuje? Prečo to vlastne robíš?
Tvorba písma ponúka obrovský svet aktivít, ktorým sa dá venovať. Fonty sú niečo, čo je pre väčšinu ľudí neviditeľné. Ľudia čítajú slová, sústredia sa na ich význam, a tak je to správne. Fascinuje ma byť tým, kto vytvorí nástroj, ktorý dáva jazyku formu. Skrz dizajn písma sa dajú vyvolať rôzne emócie, ovplyvniť komfort a rýchlosť čítania. Fonty sú svojím spôsobom produkty, ktoré podliehajú súčasným trendom. Vnímať súčasné vizuálne jazyky ma neskutočne baví a veľmi ma zaujíma, ako môžu rôzne štýly fontov definovať kultúru grafického dizajnu. Celý odbor tvorby písma sa technologicky neustále vyvíja a byť súčasťou tohto progresu je inšpirujúce. V rámci Contextype chcem naďalej prispievať do evolúcie písmarského odvetvia. Mať čoraz viac priestoru na produkciu kvalitných fontov a prispôsobovať našu platformu tak, aby slúžila aj iným dizajnérom*kam.

Celý článok nájdete v časopise Designum 4/2024 na s. 14. Viac informácií o predaji časopisu Designum.