Mária Štraneková – Vienna Fashion Week 2020
Naposledy sme sa rozprávali v marci 2019. Medzitým sa veľa zmenilo, odišla si z ÚĽUV-u a začala si pracovať na voľnej nohe. Čo to znamená v živote dizajnérky?
Je to pre mňa nová skúsenosť. Začala som sa konečne koncentrovať sama na seba. Mohla som intenzívnejšie pracovať na kolekcii, čo bolo dlho mojím snom. Tiež som stihla pripraviť dve zaujímavé výstavy týkajúce sa tvorby trvalo udržateľného dizajnu. Okrem voľnej a dizajnérskej tvorby sa túžim venovať i pedagogickej činnosti. Po získaní docentského titulu si intenzívne v tejto oblasti hľadám možnosť pôsobiť a pozíciu.
Pred časom si absolvovala módnu prehliadku vo Viedni na Vienna Fashion Week-u. Predchádzal tomu rezidenčný pobyt v MuseumsQartier.
Bola som hosť v MQ v rámci projektu Artist-in-Residence programu, konkrétne v inštitúcií Q21 creative space, ktorá zastrešuje umelcov a dizajnérov. Na jeden mesiac privítajú obyčajne 8 – 10 umelcov z celého sveta. Boli tam literáti, zástupcovia performatívneho umenia, voľní umelci. Bohužiaľ, kvôli pandémii COVID-19, nebol dostatočný priestor na pravidelné stretávanie sa a vzájomnú komunikáciu. Boli zrušené všetky spoločné akcie, ale i napriek tomu bolo zaujímavé sa s niektorými stretnúť. VFW a MQ dlhodobo spolupracujú. Súčasťou rezidencie mali byť aj moje prednášky na strednej a vysokej škole, to sa žiaľ neuskutočnilo.
Boli na módnej prehliadke zastúpení viacerí zahraniční účastníci, alebo situácia s pandémou ovplyvnila aj toto podujatie? Aké je rakúska módna scéna?
VFW je otvorená medzinárodná platforma. Ja som mala módnu prehliadku spolu s Mariou Oberfrank – majiteľkou butiku Combinat, sídliacom priamo v MQ. Mária je jednou z organizátoriek podujatia, má vybudovanú medzinárodnú sieť dizajnérov. Zastúpenie maďarských, nemeckých a i ázijských dizajnérov bolo početné. Môžem spomenúť značky Callisti, Maiken K, True You… Veľmi rôznorodý mix prezentovaných značiek, ak by som to porovnala napríklad s pražským týždňom módy, ktorý prebiehal takmer v rovnaký čas. Vo Viedni je veľa zaujímavých butikov a autorov lokálnej scény, ktorí sa tam objavili a mali veľkú podporu divákov. Podobne ako u nás, aj tam sa prezentovali stredné a vysoké školy. V backstagi ma potešila účasť slovenských modeliek. Ja som sa snažila mať trochu odlišnú prehliadku ako bežne predvedené komerčné značky, na hudobnom vystúpení moje modely sprevádzala live Katarína Máliková. Na fashion weeku bolo Slovensko zastúpené aj Marínou Žiakovou. MQ VFW prebiehal v sprísnenom bezpečnostnom režime, mal bohatú lokálnu účasť, no v danej situácii bol problém dostať tam slovenské médiá a divákov, čo mi je i ľúto.
Všetci dnes menej cestujeme. Čo aktuálne Viedeň ponúka v oblasti kultúry?
Viedeň fungovala podľa môjho odhadu v normálnom režime, galérie a múzeá boli otvorené a dovolím si tvrdiť, plné ľudí. Určite bolo menej turistov, čo mi vyhovovalo. Takmer každý deň som sa prechádzala po známych uliciach a po obchodoch s módou a dizajnom. Tým, že som tento rok nebola v Paríži ani Londýne, mi „cestovanie” Viedeň plne nahradila. Získala som veľa inšpirácie aj pri návšteve krásnych upravených parkov a záhrad. Mať na seba a umenie čas (keďže v niektorých múzeách som bola viackrát) bol luxus, ktorý som si nikdy predtým nemohla časovo dovoliť. Okrem známych múzeí, napríklad Albertiny a MAK-u ma veľmi príjemne prekvapila a zaujala už neaktuálna výstava v Kunsthalle, kde vystavoval môj obľúbený umelec Dan Perjovschi. V MUMOK-u sa pripravovala rozsiahla výstava Andyho Warhola. Keď situácia dovolí, pôjdem sa tam znova pozrieť.
Akú podobu má teda tvoja posledná kolekcia?
Už dlhšie obdobie premýšľam nad odevmi, pri ktorých nevzniká žiadny odpad. Ide mi o kvalitu prírodných materiálov, ale aj tú koncepčnú. Získala som napríklad staršiu metráž z pozostalosti Viery Líčeníkovej-Škrabalovej. Porovnávala som kvalitu materiálov 30 – 40 rokov starých so súčasnou produkciou, nakoľko na niektorých látkach boli informácie o firme a cenách. Ak je látka kvalitná, vydrží dekády. Dôležitý je pre mňa príbeh celého výrobku. Šaty by mali byť našou druhou kožou. Vznik každého odevu je vlastne dlhší proces, nedá sa porovnávať so značkami fast fashion. Baví ma zrod niečoho nového, rada udávam smer. Ako to bolo napríklad aj pri spolupráci s mladou slovenskou značkou Young Yachter. More a prímorská tematika je tu určujúca, nejde ale o odevy pre jachtárov. Urobili sme dve kolekcie a stále pokračujeme.
Uvažuješ nad nejakými novými spôsobmi ako dostať tvoje veci k zákazníkom?
Nabiehame na online dobu – kupujeme si to, čomu veríme na obrazovke. Ja osobne si takto neviem kúpiť nič, ale doba je instantná a rýchla, plus súčasné obmedzenia ma určite donútia kupovať i ponúkať tovar zákazníkom cez online predaj. Budem sa musieť dobe prispôsobiť.
Skús troma slovami či vetami charakterizovať tvoju značku?
Nadčasovosť, jedinečnosť strihu, pocit komfortu a istoty, že odev bol vyrobený s komplexným záujmom ako o zákazníka, tak i ekológiu.