INTERNATIONAL FASHION SHOWCASE 2017
Vo februári 2017 sa v londýnskom Somerset House odohral v poradí už šiesty ročník prehliadky súčasnej mladej módy International Fashion Showcase (IFS). Prehliadka bola založená v roku 2012 organizáciami British Council a British Fashion Council ako súčasť takzvanej londýnskej Kultúrnej olympiády, podujatia, ktoré sprevádzalo Letné olympijské hry v Londýne. Odvtedy sa IFS stalo dôležitou súčasťou London Fashion Week a poskytuje tak alternatívny pohľad na aktuálne dianie na módnej scéne. Počas piatich dní len niekoľko stoviek metrov od hlavného stanu prehliadkových mól vytvára platformu na prezentáciu začínajúcich módnych tvorcov a poskytuje im dôležité poznatky a skúsenosti na poli módneho biznisu. Pre vystavujúcich návrhárov je v priebehu konania udalosti pripravený sprievodný program pozostávajúci predovšetkým z prednášok a debát organizovaných v spolupráci s London College of Fashion. Porota na čele so svetoznámou módnou kritičkou Sarah Mowerovou každoročne vyhlasuje svojich víťazov v troch kategóriách: najlepšia krajina, kurátorský koncept a najlepší dizajnér.
Samostatné inštalácie desiatok krajín z celého sveta spája každoročne ústredná téma. Tento rok zadali organizátori prehliadky vystavujúcim krajinám motto Local / Global. Transformácia lokálnych myšlienok, výrobných postupov a tradícií do globálneho kontextu bola jedným z najvýraznejších prvkov tvorby účastníkov už počas minulého ročníka, keď jednotlivé krajiny reflektovali tému Fashion Utopias. Schopnosť začínajúcich tvorcov prostredníctvom svojej tvorby tlmočiť nezainteresovanému divákovi myšlienky a inšpirácie špecifické pre ich krajinu a teritórium organizátorov oslovila a rozhodli sa tento aspekt otvorene podporiť aj v ďalšom ročníku prehliadky.
Tému aktuálneho ročníka IFS sa organizačné tímy jednotlivých krajín dozvedajú až niekoľko mesiacov pred samotnou prehliadkou, teda v priebehu letných mesiacov, ktoré jej predchádzajú. Je teda skôr neobvyklé, aby boli nakoniec v Somerset House vystavené modely vytvorené konkrétne pre túto príležitosť. Kľúčovú úlohu zohrávajú kurátori, ktorí v rámci prezentácie svojej krajiny vyberajú jednotlivé kolekcie a „moderujú“ tak kompaktný celok pozostávajúci z individuálnych hlasov mladých tvorcov. Je na kurátoroch, aby dokázali nápadito reflektovať a následne zrozumiteľne tlmočiť medzinárodnému publiku vybraný diskurz či problematiku. Správne porozumenie myšlienkam jednotlivých autorov a ich následné zasadenie do kontextu je pre konečné vyznenie expozície konkrétnej krajiny a jej schopnosť komunikovať s divákom zásadné. V rámci piateho ročníka bola za svoj kurátorský prístup ocenená Agniezska Jacobson, zakladateľka a zároveň riaditeľka School of Form v Poznani. Poľská expozícia výrazne akcentovala techniky DIY charakteristické pre krajiny bývalého východného bloku. Hlavnou témou prác vystavujúcich návrhárov, študentov a absolventov School of Form, bola recyklácia. Z odpadu sa stáva základný materiál pre tvorbu vystavených modelov. Jacobson vo svojej práci dokázala nápadito spojiť stále aktuálnu tému ekologickej udržateľnosti so žiadaným exkurzom do reálií zemí bývalého východného bloku. Ten pre svetový módny priemysel predstavuje vzácny a doposiaľ v celku neprebádaný zdroj inšpirácie. Dôkazom toho môže byť aj minuloročné víťazstvo Českej republiky, ktorá reflektovala tému Utopia expozíciou Last Fata Morgana. Študenti pražskej UMPRUM si vďaka inovatívnemu spôsobu práce s tradičnými technikami a materiálmi vyslúžili ocenenie za najlepšiu kolekciu. Tento rok svoj úspech obhájili nomináciou Kateřiny Plamitzerovej a špeciálnou zmienkou poroty.
Ocenenie pre najlepšiu krajinu v rámci piateho, lokálno-globálneho ročníka IFS putovalo tentoraz do Indie. Porotu zaujala predovšetkým inšpirácia tvorcov v lokálnych púštnych kmeňoch. Pre mnohých vizuálne prekvapivý výsledok výskumu ich spôsobu života a jeho následného pretavenia do média odevu na publikum zapôsobil predovšetkým svojou striedmosťou. Návrhárom sa podarilo prostredníctvom svojich odevov predstaviť asketickú tvár svojej krajiny, vyzdvihnúť techniky ručnej výroby a zároveň vyvrátiť predstavy o Indii ako farbami hýriacej kultúre Bollywoodu.
Na ľudovú kultúru v spojení s interaktívnou inštaláciou Jána Šicka stavil tento rok aj tím Slovenskej republiky reprezentovaný Slovak Fashion Councilom. Kurátorka Zuzana Šidlíková v Londýne predstavila práce návrhárov pracujúcich s materiálmi, či technikami vracajúcimi sa ku koreňom. Diváci sa tak mali možnosť prostredníctvom projektu Memory zoznámiť napríklad s ručne šitou obuvou Zuzany Németh Serbákovej, pletenými modelmi Jakuba Straku, či tajomnou kolekciou Martina Hrču.
Spoločným projektom Kórey bolo interpretovať súčasným jazykom techniku starú niekoľko tisíc rokov. Návrhári totiž pracovali s fenoménom bojagi, čiže s tradičným kúskom textílie, ktorý sa používa na zabalenie a prenášanie vzácnych predmetov či jedla. Umenie zaväzovania bojagi v Kórei môžeme prirovnať k umeniu origami v Japonsku. Techniku rafinovaného prenášania v súčasnosti predviedol napríklad kolektív Softcore, keď s jej pomocou vytvoril kolekciu hodvábnych mestských vakov. Najväčšiu pozornosť na seba však upriamila kolekcia the-sirius. Návrhár Younchan Chung v nej využil skúsenosť s technikou bojagi, s ktorou v rámci svojej práce ďalej rekonštruuje či naopak dekonštruuje odev. Chung svojou unisex kolekciou zaujal natoľko, že bol ocenený ako najlepší tvorca. Okrem titulu teda dostal príležitosť predviesť svoju kolekciu na týždni módy v Miláne.
Na základe ohlasov zo strany poroty a odbornej verejnosti, a taktiež skúseností z minulých ročníkov súťaže je zjavné, že pohľad veľkých centier módy sa čoraz častejšie upiera smerom na východ. Krajiny strednej a východnej Európy začínajú postupne zúročovať svoje tradície, znovu objavovať a využívať originálne postupy výroby. Dobré zázemie domácich odborných a vysokých škôl poskytuje tvorcom priestor na ich rozvoj. Platformy ako IFS znamenajú pre prezentáciu tuzemskej módy mnoho a je povzbudzujúce vidieť, že aj u nás existujú organizácie ako Slovak Fashion Council alebo České centrá, ktoré módu u nás podporujú a zviditeľňujú ju aj v zahraničí.
Lenore Jurkyová je študentkou Katedry teórie a dejín umenia VŠUP v Prahe, kde absolvovala aj ročnú stáž v Ateliéri módnej tvorby Pavla Ivančica. V minulosti pôsobila napríklad ako koordinátorka dobrovoľníkov v Moravskej galérii, či kurátorka Galérie 209 na FaVU VUT v Brne. V súčasnosti vedie Galériu Nika a sústreďuje sa najmä na stredoeurópske súčasné umenie, dizajn a teóriu módnej tvorby.