Skip to content
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívne

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Idol – výstava šperku vo Vile Györgya Rátha

Na prelome augusta a septembra sa konala v Budapešti neveľká, avšak obsahovo výnimočná výstava súčasného autorského šperku s názvom Idol. Výstava bola inštalovaná v priestoroch Vily Györgya Rátha, nazvanej po prvom generálnom riaditeľovi budapeštianskeho Múzea úžitkového umenia a jednom z najväčších súkromných zberateľov svojej doby. György Ráth (1828 – 1905), zberateľ kníh a starožitností, autor Knihy úžitkového umenia aj právnickej literatúry, vilu v roku 1901 kúpil, prebudoval a naplnil svojou zbierkou úžitkového umenia so zameraním na interiérový dizajn. Vila sa po jeho smrti zásluhou manželky a na základe jeho želania stala súčasťou Múzea úžitkového umenia (Iparművészeti Múzeum). Po zložitom povojnovom období a nepriaznivej atmosfére budovania socializmu ju v roku 2018 múzeum (po štvorročnej prestávke) nanovo otvorilo so stálou expozíciou Naša secesia.1

Pohľad do výstavy vo Vile Györgya Rátha. Foto: Marcell Piti
Pohľad do výstavy vo Vile Györgya Rátha. Foto: Marcell Piti
Pohľad do výstavy vo Vile Györgya Rátha. Foto: Marcell Piti
Pohľad do výstavy vo Vile Györgya Rátha. Foto: Marcell Piti

Práve prostredie meštianskeho bývania zo začiatku dvadsiateho storočia tvorilo zázemie pre práce dvadsiatich šiestich autorov súčasného šperku z dvanástich krajín. V pôvabnom interiéri vily mohol návštevník medzi klenotmi secesie objavovať súčasné autorské šperky a ich odkazy na minulosť. Ako uviedli kurátorky výstavy, cieľom inštalácie v stálej expozícii bolo budovanie mostov medzi minulosťou a súčasnosťou. Takýto spôsob vystavovania nie je ojedinelým príkladom, autorské šperky konfrontované s exponátmi antického zlatníckeho umenia sa dali vidieť napríklad aj v roku 2013 na výstave Neuer Schmuck für die Götter v Glyptotéke v Mníchove. Napokon ani vo Vile Györgya Rátha nebol súčasný autorský šperk po prvýkrát. V roku 2019 sa tu formou otvorenej výzvy konala výstava s názvom Control/Ctrl+S, ktorá bola súčasťou Budapest Jewellery Week-u a za výber autorov zodpovedala štvorčlenná medzinárodná porota. V tomto roku výstava Idol predstavila budapeštianskemu publiku práce popredných autorov, ktorých tvorba mala a aj doteraz má výrazný vplyv na to, akým smerom sa súčasný šperk uberá. Vystavené práce pochádzali z takmer piatich dekád – najstaršie z roku 1972 od Fritza Meierhofera až po najnovšie diela z roku 2021, ktoré vytvorili Susanne Hammer a Hans Sofer. Rozdielne boli aj štýly, koncepcie, výber a spôsob použitia materiálov a celkový prístup k tomu výtvarnému médiu. Stretnutie aktuálnych diel s úžitkovým umením minulosti je vizuálne príťažlivé, dáva možnosť vidieť diela z inej perspektívy a nachádzať súvislosti a rozdiely.

  1. V roku 1954 sa Ráthovo múzeum premenovalo na Múzeum východoázijského umenia Ferenca Hoppa, neskôr Múzeum čínskeho umenia a jeho zbierka bola rozdelená do rôznych múzeí – Múzea výtvarného umenia, Maďarského národného múzea, Maďarskej národnej galérie, Múzea východoázijského umenia Ferenca Hoppa a Múzea úžitkového umenia. Po zmene politického systému múzeum získalo svoj pôvodný názov, ale až do svojho zatvorenia v roku 2014 sa v ňom usporadúvali orientálne výstavy. Viac informácii o Vile Györgya Rátha na: http://www.imm.hu/hu/contents/262,R%C3%A1th+Gy%C3%B6rgy-villa

Viac sa dočítate v časopise Designum 4/2021 na s. 32
Predaj časopisu Designum