Editoriál 3/2018
Rok 2018 zahŕňa viacero okrúhlych výročí dejinných udalostí (1938, 1948, 1968), ktoré zasiahli do osudov mnohých Čechov a Slovákov. Uzatvára ich 100. výročie založenia Československej republiky.
Paradoxne, množstvo podujatí, výstav, konferencií, koncertov a pod., pripomínajúcich jej vznik, sa zameralo na svetlejšiu kapitolu našej spoločnej histórie. Len nedávno sa skončila spoločná Česko-slovenská / Slovensko-česká výstava v Slovenskom národnom múzeu v Bratislave, aby sa preniesla do Národného múzea v Prahe. Mnohé predmety tejto výstavy, časť z nich pochádza aj zo zbierok Slovenského múzea dizajnu, sú príkladom toho, ako úzko boli prepojené oba národy nielen kultúrou, ale aj priemyselnou produkciou. Výrobky vyrábané na Slovensku patrili ku každodennému životu Čechov a, naopak, mnohé produkty pochádzajúce z českých fabrík používali aj na Slovensku.
Aj toto číslo časopisu Designum prináša nielen príklady ikonických predmetov spoločného štátu, ale aj príbehy tvorivých osobností architektúry a dizajnu, vďaka ktorým vzájomná previazanosť našich kultúr pretrváva podnes, a to aj napriek rozdeleniu a rôznym mýtom sprevádzajúcim roky nového štátneho usporiadania. V tomto spoločnom príbehu našich kultúr pokračujú aj slovenskí dizajnéri a dizajnérky, ktorí úspešne pôsobia na českej dizajnérskej scéne. V časti Aktuálne ich predstavujeme prostredníctvom rozhovorov: Borisa Klimeka a Matúša Opálku, absolventov pražskej UMPRUM, ktorí v Čechách vedú svoje firmy zamerané na produktový dizajn. Naopak, Markétu Novákovú zlákalo štúdium keramiky na bratislavskej Vysokej škole výtvarných umení, odišla z Čiech a po absolvovaní zostala v Bratislave, kde aj pedagogicky pôsobí a spolu s českým dizajnérom Danielom Pirščom vedie Ateliér keramiky. Lukáš Pilka sa zamýšľa nad 28. ročníkom medzinárodného bienále grafického dizajnu Brno 2018 a jeho ďalším smerovaním. Kurátori Slovenského múzea dizajnu pripravili z jeho zbierok výber produktov pripomínajúcich zašlú slávu spoločnej priemyselnej produkcie, ktorý je zároveň odkazom na novú výstavu 100 rokov dizajnu v SMD v Hurbanových kasárňach v Bratislave. K Česko-slovenskej / Slovensko-českej výstave v Slovenskom národnom múzeu sa vracia v recenzii Poloplný alebo poloprázdny pohár? historik Roman Holec. Marta Sylvestrová, kurátorka Moravskej galérie v Brne, spomína v príspevku Česko-slovenské stretávania na Bienále v Brne na prvých slovenských ocenených účastníkov. Rubriku Retrospektívne uzatvára text Martina Pecinu Rituálne typotance okolo legendy menom Prim, v ktorom sa venuje sporu o logo hodiniek Prim. V časti Teoreticky a prakticky Simona Bérešová recenzuje knihu Bauhaus a Československo a Jana Oravcová výpravnú publikáciu kolektívu autorov Design v českých zemích 1900 – 2000.
Do tretieho čísla sme opäť zaradili nové písma študentov VŠVU: Kristíny Uličnej, Lucie Šohajdovej, Lukáša Kollára.
Milé čitateľky, milí čitatelia, hoci súčasnej dobe je pátos vzdialený, pripomeňme si 100. výročie ČSR aj slovami Milana Rastislava Štefánika z roku 1917, ktoré si môžete prečítať v expozícii múzea v jeho rodných Košariskách:
„Nesmieme sa deliť ani na Čechov ani na Slovákov, ale máme mať pred očami jedine to, ako by Česi boli Slováci na Morave a v Čechách bývajúci a Slováci na Slovensku bývajúci Česi…!“