Skip to content
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívne

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Benešovská zbierka: hľadanie inteligentného dizajnu

Encyklopédia Wikipédia uvádza v článku České zbierky dizajnu základný výber štyroch múzeí umenia: pražské Umeleckopriemyselné múzeum (UPM), Múzeum umenia Olomouc (MUO), Moravskú galériu v Brne (MG) a Múzeum umenia a dizajnu (MUD) v Benešove pri  Prahe. Text poznamenáva, že technickým múzeám sa bude venovať samostatné heslo. Dizajn sa, prirodzene, nachádza aj v zbierkach českých  vlastivedných múzeí a v špecializovaných múzeách úžitkového umenia (sklo, keramika, textil, knihy, hračky, autá a pod.), medzi nimi majú  významnú úlohu aj súkromné inštitúcie. Z múzeí, ktoré uvádza Wikipédia, je najmenej známa benešovská zbierka, ktorá sa pre svoju krátku,  tridsaťročnú existenciu nevyrovná zbierkam UPM a MG, ale je svojbytná svojou koncepciou, ktorá je blízka akvizičnej filozofii Slovenského múzea dizajnu v Bratislave.

Názorná schéma typov ľudskej inteligencie a kvalít dizajnu. Autor ilustrácie: Tomáš Fassati
Koncepcia

Koncepciu benešovskej zbierky charakterizuje snaha o pokrytie celého spektra produkcie dizajnu, a to z pohľadu českého užívateľa alebo  zberateľa. Zámerom je vytvoriť dostatočnú základňu na vzdelávaciu činnosť smerovanú na verejnosť. Totiž Ministerstvo kultúry ČR sa zatiaľ nezhostilo povinnosti koordinovať akvizíciu jednotlivých múzeí, aby zbierky dostatočne pokrývali tak českú produkciu, ako aj vzdelávacie potreby spoločnosti. Benešovská akvizícia sa vzhľadom na mladosť múzea zameriava na druhú polovicu 20. storočia a nasledujúce obdobie.  Pri takom zábere, samozrejme, nemôžu byť vytvárané príliš rozsiahle súbory, preto je zhromažďovanie premyslene štruktúrované na  dominantné a doplnkové kolekcie. Komplexné poňatie zbierky je limitované aj z priestorového hľadiska a veľkosti depozitárov. Pri produktoch presahujúcich veľkosť stoličky sa múzeum zameriava na zhromažďovanie modelov (dopravné prostriedky, nábytok atď.). Zo  sedacieho nábytku je na výučbu a ergonomické testovanie k dispozícii veľký súbor, obsahujúci takmer stoštyridsať kusov, ktorý pokrýva celé 20. storočie a mierne zasahuje do devätnásteho storočia. Depozitáre neumožňujú seriózne uloženie odevov a textilu, preto sú z akvizície vylúčené.

Obal snímkového materiálu FOMA ULTRAPAN SPECIAL, výrobca Fotochema Hradec Králové, 50. roky 20. storočia, autor dizajnu neznámy. Foto: Tomáš Fassati

Okolo roku 2005, keď sa v múzeu uskutočnili výskumy vzťahu ľudskej inteligencie a kvalít navrhovania, koncepcia bola obohatená o pojem inteligentný dizajn. Za inteligentné sú považované produkty vytvorené pomocou všetkých rozvinutých typov inteligencie dizajnéra alebo  tímu. Premieta sa to do rôznorodých kvalít zobrazených v ilustrácii hore. Motív tvorby zbierky a jej vzdelávacieho použitia je však  formulovaný ako „hľadanie inteligentného dizajnu“. Zhromažďované sú preto nielen produkty komplexne inteligentné. Tie sú veľmi  zriedkavé. Napr. mnohé zo slávnych ikon dizajnu majú len estetickú kvalitu, ale ďalšia im chýba. Zmysel má teda zbierať aj produkty len  čiastočne inteligentné, pretože sú nevyhnutným predmetom pri vzdelávaní návštevníkov.

Vzhľadom na prioritne vzdelávacie poslanie zbierky sú teda zhromažďované nielen produkty známych návrhárov, ale aj tzv. dizajn všedného dňa vrátane ukážok ľudovej tvorby a gýča. Múzeum by sa mohlo vďaka komplexnej koncepcii akvizície chváliť slávnymi menami nielen  českých, ale aj zahraničných dizajnérov (Zumtor, Wagenfeld, Starck, Stam, Scottsass, Sapper, Rietveld, Panton, Mies van der Rohe, Jacobsen, Ive, Hartwig, Eamesovi, Drey Dell, Le Corbusier, Breuer, Brandt, Bouroulec, Aalto atď.), ale nakoniec považuje za vhodnejšie prezentovať sa  práve dizajnom všedného dňa, pri ktorom sa nemusí podariť zistiť ani mená jeho návrhárov.

Fotografická kamera Hasselblad 1600 F, Švédsko, dizajn Sixten Sason, 1948. Jedna z najkvalitnejších kamier sveta, ktorá sprevádzala prvú cestu človeka na Mesiac. Zdroj: Wikipédia, súbor pod otvorenou licenciou Creative Commons Attribution Share Alike 3.0 Unported

Pomerne veľký rozsah akvizície múzeum získava darmi od autorov a zberateľov, ale najmä bezplatným zberom v teréne (pozostalosti, zberné dvory, grafický dizajn) alebo lacnými nákupmi v bazároch. To je špecifikum, s ktorým sa vo voľnej tvorbe v podstate nestretneme, jeho  výhody však treba maximálne využiť. Patrí k profesijnej cti kurátorov zbierok predbiehať sa na skládkach odpadu a v zberných dvoroch s bystrými starožitníkmi a súťažiť s nimi v odbornom odhade predpokladaných hodnôt produktov. V tomto smere považuje benešovské múzeum dizajnu za mimoriadny úspech napr. prvú sériu farebných televízorov vyrábaných s veľkými ťažkosťami od sedemdesiatych rokov v socialistických krajinách, nielen v Rusku, ale vo východnom Nemecku, Maďarsku alebo Bulharsku. K ťažko doceniteľnej dokumentácii týchto produktov by patrili napr. farebné filmové zábery dokazujúce vtedajšiu farebnú kvalitu prenosu a reprodukcie obrazu, ktorá je rovnako  dôležitým parametrom ako dizajn ich skrine.

Celý článok nájdete v časopise Designum 4/2024 na s. 66. Viac informácií o predaji časopisu Designum.