Stolička Rebrík
Stolička Rebrík patrí k najvýraznejším návrhom dizajnéra Štefana Bílika pre podnik Tatra nábytok Pravenec. Svoj vtipný názov aj charakter získala podľa operadla, ktoré tvoria tri horizontálne hranoly vsadené do konštrukcie podobnej rebríku. Tento hravý a zároveň funkčný detail robí z Rebríka príklad originálneho prístupu k tvorbe drevených stoličiek, ktorá bola v Pravenci dlhodobo rozvíjaná.
Štefan Bílik začal svoju profesijnú dráhu v Tatra nábytku krátko po ukončení štúdia na Strednej umelecko-priemyselnej škole v Kremnici (1970 – 1974), kde sa venoval odboru tvarovania strojov a nástrojov pod vedením akademického sochára Vladimíra Nahálku. V rokoch 1974 – 1979 pôsobil v podniku ako konštruktér, no jeho talent k tvorivému navrhovaniu viedol k tomu, že od roku 1979 sa stal jedným z kľúčových dizajnérov podniku. Pre Pravenec navrhol viacero typov stoličiek, polokresiel a kresiel, ktoré sa vyznačovali ľahkosťou, inovatívnym tvarovaním, kreatívnou nadsádzkou aj citom pre premenu tradičných výrobných techník na moderné riešenia.
Jeho tvorba bola opakovane ocenená. Stolička s podrúčkami „Treslo“ priniesla Bílikovi zlatú medailu na MVST Brno 1984, kreslo „Vincúr“ získalo ocenenie „Najlepší výrobok Ministerstva priemyslu SR“ v roku 1985 a stolička „Drevaňa“ rovnaké uznanie v roku 1987. Bílikove práce boli prezentované na významných výstavách, napríklad Slovenská ohýbaná stolička (1991 – 1992) či kultová výstava Slovenského centra dizajnu „320 stoličiek“ (2005).
Návrhy stoličiek Štefana Bílika i ďalších dizajnérov podniku vznikali často ako originálne prototypy určené pre verejné prezentácie a výstavy, nie pre sériovú výrobu. Predstavujú však mimoriadne cenné prejavy dizajnérskej invencie, ktoré dokazujú, že Tatra nábytok Pravenec bol jedným z centier formovania modernej identity slovenského nábytkového dizajnu. Tieto návrhy, so svojou nadčasovou estetikou a kultúrnou hodnotou, dnes rezonujú ako dôležitá súčasť národného dizajnérskeho dedičstva.
Súvisiace diela
Feri 65-93, stolička, prototyp
