Skip to content
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívne

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Model; Automobil Tatra 603 X
Model; Automobil Tatra 603 X
Model; Automobil Tatra 603 X

Model; Automobil Tatra 603 X

Začiatkom roku 1963 bola Tatra Bratislava poverená náročnou úlohou – vyvinúť reprezentatívnu vládnu limuzínu, ktorá by nahradila populárnu Tatru 603. Na projekte X1 až X4 spolupracoval aj Ján Cina, absolvent Strojníckej fakulty Vysokej školy technickej v Bratislave a Vysokého učení technického v Brne so špecializáciou stavba motorových vozidiel. V decembri 1961 nastúpil Ján Cina spolu s Pavlom Hudecom a Mariánom Zigom do Vývoja motorových vozidiel v bratislavskej Tatre pod vedením Ivana Mičíka. Ako nováčik dostal v roku 1962 za úlohu vyriešiť niektoré menšie konštrukčné úlohy na nízkopodlažnom vozidle Tatra 603NP a taktiež na mikrobuse s podobnou koncepciou a predným pohonom Tatra 603MB. O rok neskôr už pracoval na X-kách.

Mičík vytvoril tím štylistov a konštruktérov karosérií, ktorý zabezpečoval rýchlu a kvalitnú realizáciu. Blížil sa koniec roka 1963 – čas výberu víťazného návrhu a Mičík nebol spokojný so žiadnym zo štyroch návrhov. „V tom roku som prvýkrát nešiel na Vianoce k rodičom do Šarišskej Poruby,“ spomína na začiatky navrhovania reprezentatívnej limuzíny Cina „V novej garsónke pri Štrkovci na Herlianskej ulici v Bratislave som strávil večery medzi Vianocami a Novým rokom nad papiermi, ktoré som zapĺňal skicami následníka Tatry 603. V práci som skicovať nemohol, pretože to nebolo mojou náplňou. Kreslil som výhradne doma.“ Keď v polovici januára 1964 predstavil svoje návrhy na projekt X vedúcemu vývoja Ivanovi Mičíkovi, ten si ich v rýchlosti prezrel a spontánne zvolal: „Janko, to je to, na čo som čakal!“ Nariadil urýchlene prichystať všetko na vyhotovenie modelu 1 : 10 a makety v skutočnej veľkosti, presne tak ako pri predošlých štyroch návrhoch. Nový návrh dostal označenie T603 X5 a práce na prototype sa začali veľmi rýchlo.

Maroš Schmidt – Limuzína Tatra 603 X a snívanie o slovenskom coupé (Designum 4/2017)

výrobca/klient:
Tatra Kopřivnice n.p. závod Bratislava
Materiál:
sadra
Technika:
lakovanie, odlievanie sadry
Rozmery:
v=185mm; š=140mm; h=510mm
Datovanie:
1964