Švajčiarsky pas: nová ikona grafického dizajnu

V dejinách grafického dizajnu zastávalo Švajčiarsko vždy významné miesto, ktoré sa mu darí udržať si aj v súčasnosti. Najnovším produktom, ktorý potvrdzuje toto tvrdenie, je švajčiarsky pas v grafickej úprave ženevskej agentúry Retinaa.

Agentúru založili v roku 2016 dvaja mladí dizajnéri – Švajčiar Guillaume Peitrequin (1983) a Francúz Carl Guilhon (1987). Pôvodne sa stretli u Rogera Pfunda (1943), keď už mali za sebou štúdiá a prax v zahraničí (Londýn, Berlín). Tu spoločne pracovali na výročnej knihe pre Svetovú zdravotnícku organizáciu a po ukončení činnosti ateliéru sa okamžite rozhodli založiť si vlastné grafické štúdio, ktorého špecifikom je orientácia na rôzne aspekty security design.

Štúdio RETINAA, nový pas Švajčiarskej konfederácie, 2022. Foto Robin Bucher
Štúdio RETINAA, nový pas Švajčiarskej konfederácie, 2022. Foto Robin Bucher

Vďaka ich predchádzajúcim skúsenostiam získali relatívne rýchlo zákazku na redizajn švajčiarskeho pasu. Pôvodný pas z roku 2003 bol upravený práve ich mentorom Rogerom Pfundom. Hlavným cieľom redizajnu bolo vylepšenie jeho bezpečnostných prvkov, prirodzene s dôrazom na kvalitu a súčasnosť grafického dizajnu.  Pre mladých dizajnérov išlo o projekt, ktorý museli zvládnuť vo veľmi krátkom čase, a to v intenzívnej spolupráci s tlačiarňou Orell Füssli, spoločnosťou Thales a federálnym policajným úradom Fedpol. Peitrequin a Guilhon navrhli grafický koncept, ktorý dodáva pasu vysokú konzistenciu, kombinujúc moderný charakter a relevantné odkazy na tradíciu. Pas tak symbolicky reprezentuje krajinu, v ktorej vznikol. Každý jeho držiteľ sa stáva ambasádorom povestnej švajčiarskej kvality ako aj krajiny najprogresívnejších technických inovácií.

Špecifickosť zákazky vyžadovala od dizajnérov vypracovanie dvoch grafických úprav: prvou z nich je tá, ktorá je viditeľná voľným okom; druhou tá, ktorá zaručuje pasu vysokú bezpečnosť a je viditeľná iba za určitých podmienok – v rámci overenia autentickosti. V procese tlače boli použité najmodernejšie technológie z oblasti bezpečnosti –  každá strana pasu je tlačená vo viacerých vrstvách tlačiarenskými farbami s rôznymi vlastnosťami (napr. reakcia na UV žiarenie, atď.) a rôznymi technikami (ofset, serigrafia, hĺbkotlač). Samotný papier obsahuje sofistikované vodoznaky a v jeho hmote sú zapracované bezpečnostné prvky (vlákna, prvky s metalickým efektom). Strana s osobnými údajmi využíva polykarbonát a obsahuje hologramy.

Štúdio RETINAA, nový pas Švajčiarskej konfederácie, 2022. Foto Robin Bucher
Štúdio RETINAA, nový pas Švajčiarskej konfederácie, 2022. Foto Robin Bucher

Odhliadnuc od týchto technických prvkov, ktoré musela Retinaa primerane graficky spracovať, bola dizajnérom daná veľká sloboda. Peitrequin a Guilhon sa snažili preorganizovať pas navrhnutý Rogerom Pfundom, ako napríklad jeho poradie strán. Každá strana bola aj pôvodne venovaná jednému kantónu, ich zoradenie však nepodliehalo žiadnej očividnej logike, hierarchii. Dizajnéri nového pasu sa tentoraz rozhodli podmieniť poradie strán v pase konceptu, ktorý založili na topografii a hydrografii krajiny a pas tak vzdáva hold tradíciám švajčiarskej kartografie. V každom kantóne dizajnéri určili geografický bod, ktorého výška sa stala určujúcim prvkom, v akom poradí je konkrétny kantón zaradený v pase. Na prvej strane je zobrazený najvyšší vrch Gotthardského masívu Pizzo Rotundo.

Toto zoradenie odkazuje na javy spojené s prúdením vody z vrcholov do údolí a voda napokon symbolicky opúšťa Švajčiarsko, aby zavlažila okolité krajiny. Posledná strana pasu je venovaná Švajčiarom v zahraničí, a preto je na nej znázornená mapa sveta.

V hornom rohu každej strany je vyobrazená švajčiarska krajina s farebne zdôrazneným kantónom a červeným trojuholníkom označujúcim vrchol danej hory. V pase z roku 2003 bola táto časť strany venovaná švajčiarskym architektonickým pamiatkam; tie sú v novom pase prekreslené do strohej grafickej podoby a zapracované do voľným okom neviditeľného dizajnu strán, ako jeden z bezpečnostných prvkov. Geografické vrstvy krajiny sú znázornené na obálke pasu embosovaním.

Štúdio RETINAA, nový pas Švajčiarskej konfederácie, 2022. Foto Robin Bucher
Štúdio RETINAA, nový pas Švajčiarskej konfederácie, 2022. Foto Robin Bucher
Štúdio RETINAA, nový pas Švajčiarskej konfederácie, 2022. Foto Robin Bucher

Zvolený vodný element je metaforou mobility, prúdenia informácie a agility. Jeho tri stavy (tekutý, plynný a pevný) sa stali inšpiráciou pre vodoznak na stranách pasu. Dúhový efekt stekajúcej vody slúži zároveň ako bezpečnostný prvok.

Retinaa vytvorila pre pas aj špeciálny font, ktorý je výlučným vlastníctvom Švajčiarskej konfederácie. Odzrkadľuje obdiv mladých tvorcov k modernistickej tradícii švajčiarskeho grafického dizajnu. Agentúra už v minulosti vytvorila písmo pre International School of Lausanne v duchu čistej typografie bezpätkového písma, ktoré dokazuje inklináciu štúdia Retinaa k tejto nestarnúcej estetike.

Štúdio RETINAA, nový pas Švajčiarskej konfederácie, 2022. Foto Robin Bucher
Štúdio RETINAA, nový pas Švajčiarskej konfederácie, 2022. Foto Robin Bucher
Štúdio RETINAA, nový pas Švajčiarskej konfederácie, 2022. Foto Robin Bucher
Štúdio RETINAA, nový pas Švajčiarskej konfederácie, 2022. Foto Robin Bucher

Pri realizácii nového švajčiarskeho pasu museli dizajnéri pracovať s mnohými technickými a časovými obmedzeniami, ktoré však boli výbornou stimuláciou k vytvoreniu jasného, ale bohatého grafického konceptu. Ako priznali, zaujímalo ich vytvoriť hodnotný produkt nie pre klienta (Federálny policajný úrad), ale pre občanov, ktorým je in fine pas určený. Práve tento uvedomelý prístup viedol k realizácii diela, ktoré sa určite stane novým míľnikom švajčiarskeho grafického dizajnu a takpovediac vojde do učebníc.

Peitrequin a Guilhon by v budúcnosti radi využili túto skúsenosť v oblasti kultúrnych a komerčných zákaziek. Vo svojich vizuáloch radi premiešavajú pravdivosť a ilúziu, projekt a realizáciu. Ich grafický rukopis kryštalizuje do podôb vysokej technickej precíznosti a zároveň konceptuálnej invenčnosti.

Viac k téme v publikáciách

FONTS SK/Dizajn digitalizovaného písma na Slovensku (S. Čarnoký). Foto: Adam Šakový

FONTS SK/Dizajn digitalizovaného písma na Slovensku

Slovenské centrum dizajnu a vydavateľstvo Slovart
37,90
Kapitoly z dejín grafického dizajnu (Z. Kolesár). Foto: Adam Šakový

Kapitoly z dejín grafického dizajnu

Slovenské centrum dizajnu
11,50
Prejsť na publikácie