Skip to content
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívne

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Od materiálnosti k dematerializácii

Kreatívne prenikanie vrstvami materiálneho sveta siaha od poznania pragmatických funkcií vecí, ich účelných tvarov až po znalosti a identifikáciu ich rôznorodých významových navrstvení.

Takto pochopený predmet je „materiál“, z ktorého František Burian skladá svoje nové dizajny, neuchopiteľné, expanzívne aj meditatívne. Sú vyskladané z fragmentov produktov súčasného sveta, ktoré sa akoby náhodou ocitli v jeho sieti. Predmety, ktoré tu uviazli, sú v jeho podaní symptómami konkrétnej individuálnej existencie, no aj širšej spoločenskej. Z Burianovej dezilúzie a rezignácie na tvorbu a zmnožovanie predmetov vzniká snaha veci skutočne vidieť. Cez sprostredkovanie vlastných objektov obrazom, k čomu Burian nakoniec dospel, naznačuje potrebný odstup od vecí. Medzi vecami, ktoré fyzicky existujú a ich obrazom sa môže odohrávať skutočné myslenie o potrebe dizajnu, jeho možnostiach a hraniciach. Tie spočívajú skôr v tom, ako si poradiť s premnožením produktov, ku ktorému výdatne prispeli práve dizajnéri, a to si Burian veľmi presne uvedomuje. Súbor textov publikácie Art design. František Burian a študenti predstavuje, ako túto cestu František Burian doteraz absolvoval. Rovnovážne kladie k sebe texty historikov a teoretikov dizajnu zo Slovenska a Čiech, s protiváhou priamych reflexií študentov na pedagogické metódy Františka Buriana. Zdeno Kolesár, autor nosnej prehľadovej, chronologicky koncipovanej štúdie mal možnosť zblízka dlhoročne pozorovať a zaznamenávať vývoj jeho tvorby aj pedagogického pôsobenia na VŠVU v Bratislave. To mu dovolilo objektívne zhodnocovať zmeny a posuny autora, pričom ho poháňala aj dynamika vlastného zaujatia. Kolesárovi v jeho tvorbe konvenujú aktuálne témy, ktorými sa už v predstihu, až priam prorocky Burian zaoberal. Ide o rezignáciu na dizajnéra ako na tvorcu bezvýhradne nových vecí v duchu optimizmu moderny a obrat k iným témam: ku konceptuálnemu zmýšľaniu o dizajne, k témam udržateľnosti, ekológie, úlohe dizajnéra ako nástroja spoločenskej zmeny, dizajnéra, ktorý nevytvára materiálny produkt, ale ponúka súbor riešení. Kniha mohla byť napísaná azda už o jedno desaťročie skôr, ale ešte bez súčasného zavŕšenia a jednoznačnej orientácie Buriana a jeho školy na tvorbu konceptuálnych objektov. Na dizajnérskej tvorbe Františka Buriana je pozoruhodný prechod od vážneho praktického, najmä strojárskeho dizajnu sedemdesiatych a osemdesiatych rokov minulého storočia, ku kritickému dizajnu už koncom rokov osemdesiatych. Začiatkom deväťdesiatych rokov sa Burianove experimenty s dizajnom postupne dostávali aj na verejnosť v podobe fotografických záberov publikovaných v časopisoch a zverejňovaných na výstavách. V stredoeurópskom priestore sa v postsocialistickej ére len vtedy začínala tvoriť konzumná spoločnosť, tak ako ju poznal už najmenej tri desaťročia západný svet. Preto sme často nevedeli ešte doceniť obsahovú stránku týchto diel a považovali sme ich iba za formálnu hru. Hľadali sme zmysel v úžitkovej funkcii cez optiku modernistických postulátov. Burian svojím dizajnom problémy nastoľoval, neriešil ich, ale poukazoval na ne, hľadal a rozpoznával, kládol presné otázky, vyhmatával citlivé miesta. Neuložil dizajnu žiadne limity, stotožnil ho s myslením o čomkoľvek, a tak sa snažil viesť aj svojich študentov – robiť dizajn, ktorý je čo najviac oslobodený od obmedzení. Sloboda je uvedomenie si nutnosti a Burian pokladal za nutné práve to. Vzhľadom na to, že mu pôsobenie na škole poskytlo väčšiu slobodu a nezávislosť, mohol si dovoliť pracovať podľa svojho a k dizajnu pristupovať ako ku spôsobu sebavyjadrenia. Dizajn sa stal v období jeho nástupu na VŠVU oproti klasickým spôsobom dovtedajšej výučby nástrojom výskumu spoločenskej reality, čím sa priblížil k slobodnejším polohám dizajnu, ako nám ukazovali podobné príklady v osobe Ettoreho Sottsassa alebo Alessandra Mendiniho. Burian ako prvý dizajnér v bývalom Československu prišiel s názorom, že dizajn nemusí mať praktický zmysel či funkciu alebo komerčnú hodnotu. Funkciou dizajnu môže byť zdieľanie myšlienky alebo takýto dizajn poskytuje možnosť uskutočniť určitý výskum, napríklad s materiálmi, technológiami. Proces tejto transformácie z jednej formy dizajnu do druhej, sa paradoxne odohrával v čase, keď zvyšok nášho dizajnérskeho sveta videl nádej v sebarealizácii práve cez vidinu množenia sa komerčných objednávok.

František Burian: Lesný kolesový ťahač LKT 90 pre ZŤS Martin. Model, 1979.
František Burian: Remorkér Arkus pre SL Komárno. Model, 1979.

Texty v knihe jasne zaznamenávajú, ale aj logicky prelínajú spomínané tri polohy tvorby Františka Buriana. Na interpretáciu jeho tvorivej fázy s postupnou dematerializáciou objektu trvajúcu podnes sa dôrazne zamerala Viera Kleinová. Dôležitosť etapy tvorby priemyselného dizajnu pomenoval Maroš Schmidt priamou analýzou navrhnutých a tiež realizovaných strojov. Tu aj naznačil rozpor a možno začiatky Burianovej dezilúzie medzi tým, čo bolo premyslene navrhnuté a tým, čo sa za cenu mnohých kompromisov nakoniec zrealizovalo. Maroš Schmidt však poukázal aj na to, že bez industriálu by nebol koncept a bez konceptu art. Dôležitá oblasť pedagogickej tvorby a práce s myslením študentov a vplyv na formovanie ateliérov v Bratislave a Zlíne opisuje Lucie Šmardová. Viacpohľadovosť, introspektívnosť aj momentkovosť prinášajú pohľady zvnútra von – vyjadrenia študentov, v ktorých sa najmä jeho súčasný asistent Marián Laššák pokúsil aj o objektívnu reflexiu jeho dizajnérskej tvorby z „dematerializačného“ obdobia, pri ktorej celý čas bol a pomenúva jej mentálne napojenia na európsku scénu, najmä holandskú.

František Burian: Bez názvu. Asambláž, 1990.
František Burian: Bez názvu. Asambláž, 1998.
František Burian: Bez názvu. Asambláž a digitálna montáž, 2004.

V „dematerializačnej“ fáze dizajnérskej tvorby rozoznávame ako takmer u všetkých autorov dve etapy v Burianovej tvorbe: produktovú a viac umeleckú, alebo tzv. artovú. Tu sa natíska otázka, prečo sú potom veci, ktoré nemajú praktickú funkciu, považované za dizajn a nie za voľné výtvarné umenie? Sčasti preto, lebo Burianove diela, podobne ako v rôznej miere aj práce jeho študentov, boli vytvorené dizajnérskym procesom, hotové diela obsahujú často aspoň dizajnérsku ilúziu, čo umelecké diela síce tiež môžu, ale nemusia mať.

František Burian: Bez názvu. Asambláž a digitálna montáž, 2003.

Burianove diela sú uvažovaním o dizajne, o jeho funkciách, možnostiach, hraniciach, s výrazným kritickým a pesimistickým aspektom. Budúcnosť odboru sa súbežne u viacerých autorov aj teoretikov hľadá aj v iných prístupoch – v dematerializácii produktu, postmechanických postupoch, vývoji nových materiálov a technológií, digitalizácii a osobnej zainteresovanosti vlastníka, a tiež presune úlohy dizajnéra do tvorcu užívateľského rozhrania sprostredkujúceho komplikované technológie tak, aby sa neuzatvárali do seba. Pokrok je relativizovaný a znejasnený jeho terajšími výsledkami, keď sme sa ocitli v zlomovom čase, v období prírodných, ekonomických, vojnových, informačných, ale aj individuálnych kríz. Prírodné zdroje sú vyčerpané, žijeme už na dlh. Práca dizajnéra už nebude len v spoluvytváraní hnacích síl pokroku, v práci na stále krajších chladničkách či autách. Proroci dizajnu už o tom hovoria viac ako polstoročie, k ich pýtajúcim sa a naliehajúcim hlasom kladúcim otázky určite patrí aj ten Burianov.

František Burian: Bez názvu. Digitálna vizualizácia, 2015.
Filip Horník (VŠVU Bratislava): Alternatívne reality, 2014.
Amálie Konečná (VŠUP Praha – Zlín): Petrolejové lampy, 2001.

Tibor Uhrín je dizajnér a pedagóg. V dizajnérskej tvorbe využíva najmä remeselné spôsoby výroby. Je vedúcim Katedry dizajnu na Fakulte umení Technickej univerzity v Košiciach, vedie ateliér Inovácia. Publikuje úvahy o remesle a dizajne, napísal knihu Drevo, dizajn a tradícia.