Od Kasaja po Lašánovú. Chuťovky z dejín slovenského dizajnu kuchárskych kníh
Témou dizajnu kuchárskych kníh som sa začala zaoberať pri príležitosti vzniku novej publikácie cukrárne Giraffe Bakery. Po preštudovaní katalógov súťaže Národná cena za dizajn a iných dostupných zdrojov som zistila, že ide o veľmi výživné a perspektívne odvetvie. V nasledujúcom texte ochutnáme vybranú selekciu knižných a tiež gastro dizajnérskych lahôdok za posledné desaťročie, ktoré predstavujú pôvodnú slovenskú tvorbu. Ako vyzerá slovenský gastro dizajn?
Giraffe Bakery
Kniha Giraffe Bakery s podtitulom Príbeh rodinnej cukrárne vťahuje čitateľa do diania (nielen) v jednom malom priestore v bratislavskom Novom Meste. Ako každá správna kuchárka, okrem pasívneho štúdia inšpiruje aj k činom – v tomto prípade pečeniu koláčov a zákuskov rôznorodého výberu, a to od domácej klasiky, cez americké špeciality, po vybrané príležitosti a dietetické možnosti konzumentov.
Pečenie je vlastne dizajnovanie v pominuteľnom materiáli a kuchárska kniha jeho príručkou, alebo učebnicou. Táto vznikla v spolupráci s grafickým dizajnérom Martinom Mistríkom. Náročné dizajnérske zadanie – zobrať prevarený (v tomto prípade skôr prepečený) formát – zvládol Mistrík podať sviežim štýlom. Krásny a chutný projekt kompenzuje cukrárenskú sladkosť strohým a matným papierom a elegantnou minimalistickou typografiou, stereotypnú cukríkovú ružovú farbu doplnil jasno oranžovými akcentmi. Obálka je veľmi praktická do domácnosti (aj keď ju chytíte rukami od masla).
Pečenie a jeho štýl, podobne ako dizajn vypovedá o dobe, v ktorej vzniklo. Rovnako ako kuchárske knihy. Táto príručka je prehľadne štruktúrovaná, dotýka sa klasiky i nových trendov, najmä tých vegánskych. Nie je to však elitná hipsterská exhibícia. Dá sa čítať i ako beletria alebo case study podnikateľského príbehu. Fotografický materiál, ktorý Mistrík docukroval ilustráciami vyabstrahovaných vektorových koláčikov, správne navážil pomery produktových záberov a osobných momentiek.
Autorka textov Jana Lašánová zdieľa svoju tvorbu praktickou formou. Tento model open sourceovania svojho know-how neznamená, že sa vzdáte možnosti vlastnú zručnosť patrične speňažiť. Autori a autorky, ktorí pôsobia vo výrobnom odvetví, kde si výsledný produkt možno ľahko a cenovo dostupne zhotoviť i doma, už musia siahať po iných biznis modeloch. Lašánová je zdravo sebavedomá autorka, ktorá si uvedomuje jedinečnosť svojho príbehu a ktorá vie, že budovanie značky si okrem praktických zručností vyžaduje aj dobrý storytelling. Kniha je ďalším prostriedkom cukrárne s desaťročnou históriou ako nadviazať, či prehĺbiť s vami vzťah. Ďalšie aktuality a príklady týchto zhmotnení vzťahov nájdete na webovej stránke, ktorá je rovnako harmonicky doladená s dizajnom knihy. Logo cukrárne vytvoril druhý spolutvorca rodinnej cukrárne Michal Lašán (známy tiež ako hudobník).
Jana Lašánová: Giraffe Bakery. Príbeh rodinnej cukrárne
Počet strán: 230
ISBN: 9788097407704
Rok vydania: 2021
Vydavateľstvo: Giraffe Bakery
Toto nie je kuchárska kniha
Kuchárske knihy sú po formálnej stránke určité katalógy, vizualizácie dát v opakujúcich sa patternoch – popis, zoznam surovín, dĺžka výroby, obrázok. Je to do istej miery priesečník komunikačného a produktového dizajnu. Nie každý, kto zvládne pekne a dobre navariť, vie vyprodukovať funkčnú a esteticky lahodnú knihu. K téme kulinárskeho umenia a jedla pristupujú inak dve (ne)kuchárske knihy Jozefa Kolejáka vytvorené v spolupráci s dizajnérom Martinom Bajaníkom. Knihy sú konceptuálne a textovo prepracované, dôkladne uležané a dozreté. Vychádzali totiž najprv ako stĺpčeky v časopise .týždeň. Koleják je multiodborový lifestylový autor vhodný pre náročného čitateľa – vyštudoval divadelnú dramaturgiu a réžiu na VŠMU, kde externe prednáša a popritom sa živí televíznou a filmovou scenáristikou.
V podaní Kolejáka a Bajaníka ide o príjemne sofistikovaný a zároveň ľahko prístupný spôsob vzdelávania, posúvania povedomia. Fantázia a kreativita tohto tímu je zdá sa bezhraničná, tému dokážu konzistentne “vydojiť” do poslednej kvapky. Chutný atlas bol prihlásený aj do súťaže Národná cena za komunikačný dizajn 2020 a zatiaľ vyšli jeho dve knižné pokračovania. Martin Bajaník má ku gastronómii blízko, je spoluzakladateľom a dizajnérom sietí bratislavských kaviarní Shtoor a Foxford a ako dizajnér stál pri zrode identity potravín Yeme. Dizajnérska osveta v tomto náročnom biznise je chvályhodná a záber naozaj široký.
Jozef Koleják: Toto nie je kuchárska kniha. Čítanka pre hladných, maškrtných a gurmánov
Počet strán: 288
ISBN: 9788055639420
Rok vydania: 2019
Vydavateľstvo: Slovart
Fenomén Slovegán
Ďalšie dielo, ktoré bolo v roku 2020 prihlásené do súťaže NCD v rovnakej kategórii, je Slovegán, prvá slovenská vegánska kuchárka. Ako napovedá názov, obsahuje recepty na overené klasiky ako halušky, pirohy, guláš alebo sviečkovú, spracované vo vegánskej verzii. Slovegán je klasická príručka rozdelená do šiestich kapitol – Drobnosti, Raňajky, Polievky, Hlavné jedlá, Koláče a Vianočné recepty.
Za projektom stojí Nikoleta Kováčová s pseudonymom Surová dcérka. Bloguje, vloguje a instagramuje o vegánstve a udržateľnom životnom štýle. Pracuje v digitálnej agentúre, profesionálne sa venuje aj food photography. Všetky recepty pripravila, spísala aj nafotila svojpomocne. Grafický dizajn už však mali na starosti Hungry Studio, Ester Nemcová a Jakub Lysý. Nevieme, či sa tento kolektív držal známeho hesla, že hlad (hungry) je najlepší kuchár, v každom prípade ide o vydarenú minimalistickú publikáciu. Výhrady mám azda len k praktickým nevýhodám použitia textilu na obálke v kombinácii s kuchynským prostredím, kde knihy často používame. Hungry si zakladajú na spolupráci s udržateľnými značkami, architektmi a firmami s rovnakými hodnotami. Uveriteľne a precízne budovaný príbeh, ktorému veríme. Snáď si z nej v štúdiu tiež varia.
Nikoleta Kováčová: Slovegán. Slovenská vegánska kuchárka
Počet strán: 200
ISBN: 9788097342104
Rok vydania: 2019
Vydavateľstvo: Moloko Ventures
Sociálne varenie
Ďalší dizajnérsky počin s myšlienkou je kuchárska kniha Dobrá vareška. Je to kuchárska kniha s dobrým dizajnom a ďalším presahom, ktorá ako študentský projekt bola prihlásená do súťaže Národná cena za dizajn v roku 2016. Vznikla ako jeden z výsledkov projektu Spoločne za prijatie – za život bez znevýhodnenia. V tomto projekte z roku 2015 išlo o rozšírenie možností vzdelávania a výcviku zručností ľudí so špeciálnymi potrebami zaujímavou a praktickou formou. Projekt sa realizoval v Pracovno-socializačnom centre Impulz, ktoré má rehabilitačné stredisko aj chránenú dielňu. Jednou z aktivít projektu bolo aj varenie, kde sa klienti učili variť jednoduché jedlá a servírovať ich.
Na tvorbe Dobrej varešky spolupracovala aj Lucia Blanáriková, vtedy študentka grafického dizajnu VŠVU v Bratislave. Podarilo sa jej nadviazať s klientmi dobrý kontakt, pochopiť ich potreby a dať knižke príťažlivú a zároveň funkčnú vizuálnu podobu. Výsledkom je publikácia, ktorá je jednoduchá a nenáročná na používanie. Kuchárska kniha je vytvorená tak, aby pomohla používateľom získať zručnosti varenia a viesť samostatnejší život.
Zaujímavé je sledovať aj ďalšiu profesionálnu dráhu Lucie Blanárikovej, ktorá sa uplatnila ako senior dizajnérka v britskej spoločnosti big fish®. Ide o uznávané štúdio, ktoré sa zameriava na jedlo, nápoje a značky životného štýlu. Podľa ich filozofie práve tu svet najviac potrebuje pomoc pri zmene spotrebiteľského správania s cieľom bojovať proti klimatickým zmenám. big fish® sú poprednými odborníkmi v oblastiach budovania značiek zohľadňujúcich klímu, inovácií obalov a pomoci popredným spoločnostiam pri presadzovaní zmien v správaní spotrebiteľov. Veria, že pomocou značiek, ktoré chcú prispieť svojím dielom ku kvalitnejšej budúcnosti pre ďalšie generácie, môže dizajn výrazne zmeniť súčasnú situáciu.
Prehistória domácich foodblogerov
O dobrom knižnom dizajne a dobrom varení by sa dalo určite písať ešte veľmi veľa, túto ochutnávku však zakončíme niekde na začiatku “moderného slovenského foodbloggingu”. Stále zoženiete na pultoch (prípadne pod nimi) artových kníhkupectiev dnes už historickú lahôdku od kolektívu autorov Peter Horváth, Simona Arbesová, Jana Kadlíčková a Ivan Kasaj.
Voňavá a chrumkavá publikácia s názvom Food blog Slovakia na viac ako 270 stranách predstavuje 37 slovenských foodblogerov. Sú medzi nimi aj vtedy ešte len začínajúci Lašánovci z Giraffe Bakery. Každý projekt, prípadne osobnosť predstavuje svoj príbeh (koncept) a jeden charakteristický recept. Výsledkom je všestranná kombinácia 37 prístupov – a to už je úctyhodný prieskum trhu. Kniha je štruktúrovaná na predjedlá, hlavné jedlá, zákusky a nápoje. S ohľadom na špecifické zamerania niektorých autorov tvorí zaujímavý mix: od tradičnej domácej kuchyne, cez exotické jedlá až po raw food, či paleo recepty.
Ivan Kasaj označil Food blog Slovakia ako “prvý počin tohto druhu v našom prostredí”. Jednostranne orientované bežné kuchárske knihy ponúkajú príťažlivé fotografie produktov, ich tvorcovia však zostávajú zahalení rúškom tajomstva. Kasaj považoval za mimoriadne zaujímavé vytvoriť kuchársku knihu, ktorá nebude ľuďom ponúkať len nevšedné recepty, ale umožní im zároveň nahliadnuť do “backstage” osobností, ktoré za receptami stoja. Pri jej listovaní je nemenej podnetné si uvedomiť, ako sa zmenila spoločenská klíma, priority i prístup k vareniu. Mnohí z uvedených food dizajnérov rozvinuli svoje remeslo, niektorí sa odmlčali. Zo scény odišiel aj Ivan, ktorý bol v tomto smere veľký vizionár, talentovaný praktik s presahmi, ktorý vedel „namotať” kolegov. Je veľká škoda, že jeho kreatívne dizajnérske dielo bolo tragicky ukončené predčasne. Česť jeho pamiatke a dobrú chuť k jeho odkazu!
Peter Horváth, Simona Arbesová, Jana Kadlíčková a kolektív: Food blog Slovakia. Recepty a príbehy domácich foodbloggerov
Počet strán: 271
ISBN: 9788097186708
Rok vydania: 2015
Vydavateľstvo: Covenant