Skip to content
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívne

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Kolízie Vladimíra Dedečka. Recenzia dvojvýstavy Architekt Dedeček v SNG

Na dvoch podlažiach kultového premostenia Vodných kasární Slovenskej národnej galérie (SNG) na bratislavskom nábreží Dunaja, v dvoch samostatných kurátorských a architektonických koncepciách sú do začiatku februára 2025 inštalované dve výstavy pod názvom Architekt Dedeček. Ide o zavŕšenie dlhodobého, niekoľko dekád trvajúceho úsilia malej slovenskej skupiny jednotlivcov, architektov, teoretikov a lokálnych osvietencov, a zároveň o to početnejšej skupiny medzinárodnej odbornej verejnosti poukázať na nedocenené a výnimočné architektonické dielo Vladimíra Dedečka.

Dve výstavy Moniky Mitášovej a Alexandry Kusej venované Vladimírovi Dedečkovi obsadzujú najvyššie a stredné podlažie premostenia a  každá z nich je inak koncipovaná, aranžovaná a cielená. Mitášovej výstavná interpretácia ako externej kurátorky s názvom Vladimír Dedeček  – minulosť a prítomnosť je prvou a prierezovou časťou dvojvýstavy a okrem biografických dát, projektov a stavieb predstavuje v kontexte aj  priestory, aké Dedeček tvoril. Kusej výstavná interpretácia s názvom Vladimír Dedeček a SNG: Príbeh z budúcnosti je druhou časťou dvojvýstavy na strednom poschodí a je venovaná areálu Slovenskej národnej galérie. Spája výstavu architektúry s inštitucionálnou  archeológiou“ z niekoľkých častí, ktoré sa snažia vytvoriť umeleckohistorickú a politickú mozaiku komplexných informácií kontextu  budovania inštitúcie SNG po 2. svetovej vojne v spojitosti s históriou transformácie objektu Vodných kasární na potreby novovznikajúcej slovenskej galerijnej inštitúcie.

Rekonštrukcia a prístavba Slovenskej národnej galérie v Bratislave. Drevený model, mierka 1:10. Fragment celku. Koncepcia N/A, výroba pingpong, 2024.

Chronologicky je možné začať recenziu tejto udalosti sledovaním priestorového konceptu druhej časti dvojvýstavy na 3. poschodí kurátorky Alexandry Kusej a jej tímu „konzultantov“, grafického dizajnéra Braňa Matisa a režisérky vizuálneho obsahu Jany Hrušovskej Durajovej. V úvode Kusej výstavy sa mozaika dobových obrazov, grafík a fotografií nábrežia a meniaceho sa priestoru s romantizujúcimi pohľadmi na nádvorie s novými oddychovými a kaviarenskými funkciami medzivojnového obdobia prelieva do inštalovaného pracovného prostredia s pracovným stolom Karola Vaculíka. On je „personálnym zosobnením idey národnej galérie a jej spiritus movens“ – prvý skutočný iniciátor povojnového budovania galérie v päťdesiatych a šesťdesiatych rokoch (až do jeho odvolania začiatkom sedemdesiatych rokov).

Na Vaculíkovu osobnosť nadväzuje – aj v inštalácii v novovytvorenej vyhliadkovej chodby – informovaná história politických rozhodnutí o začatí procesov vypracovania štúdií začiatkom šesťdesiatych rokov architektmi Milanom Beňuškom, Jaromírom Frágnerom, Eugenom Kramárom a Vladimírom Dedečkom. Napokon v januári 1964 bol vybraný a poverený rozvíjaním architektonického riešenia Vladimír Dedeček. Jeho spojenie a spolupráca s Vaculíkom sú veľmi dôležitou súčasťou príbehu budovania galérie, čo sa aj niekoľkokrát opakuje v zvukových záznamoch rozhovorov a prednášok Vladimíra Dedečka prezentovaných na monitoroch na viacerých miestach obidvoch výstav a tematických premietaniach v kinosále SNG.

Najvyšší súd SSR a Ministerstvo spravodlivosti SSR, v súčasnosti Najvyšší súd SR v Bratislave. Drevený model, mierka 1:10. Fragment celku. Koncepcia N/A, výroba pingpong, 2024.

V centrálnej časti Kusej inštitucionálnej interpretácie SNG sa vystavuje rozpracovanosť Dedečkovho architektonického projektu rôznymi formami – pôvodnými a originálnymi architektonickými plánmi, fotodokumentáciou a súčasnými digitálnymi 3D vizualizáciami pôvodného Dedečkového návrhu. Tejto časti inštalácie dominuje umelecko-architektonická interpretácia Mira Veselku Nekonečné podoby SNG. Autor v spolupráci s Hugom Nágelom doplnil do venovaného modelu Architektov BKPŠ bez uvedenia mierky autorské interpretácie prevádzky galérie, umeleckej a výstavnej praxe v súčasnej rekonštruovanej architektonickej podobe SNG.

„Všetci chcú dnes robiť niečo, čo nie je moderna. Ale v hlavách majú ešte stále modernu.“
Vladimír Dedeček

Celý článok nájdete v časopise Designum 4/2024 na s. 58. Viac informácií o predaji časopisu Designum.