Džu Box
Džu Box je spoločná otvorená platforma mladých slovenských šperkárov, absolventov ateliéru šperku na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, ktorí svoje aktuálne kolekcie prezentujú verejnosti osobitými výstavnými formami. Šperky z Džu Boxu refl ektujú individuálne témy a podnety, predstavujú progresívne tendencie súčasného slovenského šperku ako nositeľného výtvarného objektu, v štýle ready to wear.
Projekt Džu Box sa sformoval v roku 2011 z iniciatívy Kristíny Hrončekovej, ktorá oslovila kolegov šperkárov s ponukou vystavovať šperky formou predajnej expozície v galérii Čin Čin.
Ako vznikla idea kolektívnej výstavy šperkárov s dôrazom na predaj dizajnérskych kúskov?
Kristína: Bolo to viac vecí dohromady, galeristka Dorota Vlachová má slabosť pre šperk a chcela nám dať priestor. Tiež sme chceli niečo spolu vytvoriť, stretávať sa. Počas štúdia je šperkársky život komunitný, pracuje sa v spoločnom ateliéri, to viacerým neskôr chýba. Džu Box je zameraný na vystavovanie a predaj nositeľných kúskov, čo vyplýva z našej potreby šperky nielen vystavovať, ale aj predávať. Pokračujeme tak trochu v tom, čo v minulosti začala galéra Nuée. „Zoznamovať“ verejnosť so súčasným autorským šperkom. V lete sa uskutočnili pracovné stretnutia, na ktorých sa spoločne riešili inštalácia aj názov zoskupenia. Víťazne z viacerých návrhov vyšiel Džu Box (slangový výraz pre šperkovnicu) a od toho momentu sa používa pre výstavy pod spoločnou hlavičkou. Po úspešnej prezentácii v galérii Čin Čin, kde sme ako inštalačné prvky použili kartónové „boxy“ sa ďalšia akcia konala na bratislavskom Dizajnvíkende 2011 v Pisztoryho paláci, kde sa v relatívne skromnejšom priestore uplatnili ako prepájajúci článok menšie papierové škatuľky slúžiace ako podstavce, aj ako obalový materiál.
O tom, že ide o voľné zoskupenie šperkárov, svedčí ďalšia z výstav Džu Box II v galérii Čin Čin, keďže zloženie vystavujúcich autorov sa čiastočne obmenilo. Inštaláciu s využitím rôznorodých rámov obrazov pripravili Lucia Gašparovičová a Andrea Ďurianová a výstava bola vzápätí prenesená aj do galerijných priestorov Slovenského inštitútu vo Viedni.