Ateliér S+M+L_XL Kov a šperk
Ateliér S+M+L_XL Kov a šperk na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave patrí medzi najmladšie oddelenia na škole. Vznikol v roku 1990 pod vedením významnej osobnosti svetového šperku Antona Cepku a doteraz je v rámci Slovenska jediným špecializovaným odborom pre vzdelávanie v oblasti dizajnu a výtvarného šperku.
V roku 1995 sa vedúcim ateliéru stal Karol Weisslechner, ktorý inicioval zmenu názvu ateliéru. Odvodený je od veľkostných označení a vyjadruje filozofiu širokospektrálneho pôsobenia a zamerania výučby, od drobných šperkárskych artefaktov, cez dizajn predmetov, priemyselne realizovateľných objektov, až po veľkorozmerné skulpturálne práce do konkrétnych architektonických priestorov. Ateliér v individuálnom programe výučby poskytuje tie najlepšie podmienky na rozvoj tvorivej osobnosti študenta tak aby mohol rozvíjať svoj talent a kreatívne schopnosti v celej šírke a bol úspešný v neskoršej praxi absolventa, výtvarníka, dizajnéra.
Čo podnietilo zmeny vo vedení ateliéru, ako aj v názve Ateliéru S+M+L_XL Kov a šperk?
KW: Kolega a priateľ, tak trochu aj učiteľ Anton Cepka odchádzal do dôchodku a oslovil ma, aby som sa zúčastnil v konkurze na vedúceho ateliéru Kov a šperk. Ešte počas môjho pôsobenia na Katedre architektúry VŠVU sme s kolegom Cepkom organizovali letné workshopy v školskom zariadení v Kremnici a absolvovali sme nejednu spoločnú cestu za umeleckým šperkom v Európe. Boli sme určitým spôsobom spriaznení tvorcovia, mnohé som sa od tejto jedinečnej osobnosti naučil. V danej situácii som teda neváhal, pripravil sa na konkurz a od školského roku 1995/1996 mám tú česť viesť ateliér. Jeho názov som však rozšíril, aby vyjadroval veličiny, ktoré poslucháči počas svojho štúdia riešia a ktoré majú byť základom pre kompetentnosť výtvarníka, absolventa ateliéru a školy.
Aké boli začiatky ateliéru Kov a šperk na pôde Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave a kam sa v priebehu dvadsiatich rokov ateliér svojím vybavením aj zameraním posunul?
KW: Výučba v Ateliéri Kov a šperk naplno začala v akademickom roku 1991/92. Prvé roky ateliéru boli skromné, čo sa týka priestoru a materiálneho vybavenia, ale odvážne v tvorivých procesoch. Fascinácia lietaním a satelitmi, pritom spätosť so zemou a vinohradníctvom skvelého človeka, zakladateľa ateliéru Antona Cepku jeho pokora
a tvorba, ktorá stiera hranice medzi tzv. úžitkovým a voľným umením, to pozitívne formovalo prvých študentov ateliéru. Moja koncepcia, ktorú vyjadruje rozšírený názov Ateliér S+M+L_XL. Kov a šperk, je inšpirovaný presahmi od šperku ako objektu do krajiny tela, k dizajnu úžitkových predmetov až po veľkorozmerné projekty do konkrétnych architektúr, teda práca v rôznych veľkostných dimenziách. Základným princípom je intelektuálne uchopenie témy a syntéza umenia a umeleckého remesla. Počas štúdia v troch stupňoch – bakalár, magister a doktor umení, sú podporované všetky autorské tvorivé procesy, pričom výsledkom výskumu v rámci zadaných projektov by malo byť komplexné výtvarné dielo.
Správny prístup k študentom je dôležitou sú časťou pedagogického procesu. Aké sú súčasné možnosti štúdia v tejto oblasti?
KW: Ako pedagóg sa snažím podnecovať vnímanie ducha doby, prepojenie tradičných technológií s modernými a schopnosť symbiózy teórie a výtvarnej praxe, ako aj individuálne, intelektuálne spracúvanie tém. Snažím sa reagovať na každú osobnosť, ktorá v ateliéri študuje, snažím sa sprevádzať mladú generáciu na dôležitom úseku jej cesty, hľadania vlastného repertoáru výrazových prostriedkov. Študenti sú vždy študentmi, so všetkými kladmi aj zápormi, myslím si, že sa ani nelíšia od čias mojich štúdií, iba majú pre mňa až závideniahodné možnosti cestovania a slobody, získavania informácií, vedomostí cez nové komunikačné médiá. Pozitívom je, že počas dvadsiatich rokov prichádzajú dodnes študenti, ktorí sú zvedaví a to je podstatná stránka akejkoľvek kreativity. Od študentov očakávame vysokú mieru osobného zanietenia pre štúdium, inovatívne myslenie a ochotu k výkonom s ambíciou zvedavosti a z nej vyplývajúcej tvorivosti. Zámerom výučby je poskytnúť budúcim výtvarníkom široké spektrum informácií a vyvolať v nich túžbu byť tvorcom, ktorý považuje za svoj cieľ snúbenie intelektu a remeselnej zručnosti.
Náplňou ateliéru je kreatívna výtvarná tvorba podporená remeselnou zručnosťou, znalosťou širokej škály materiálov, techník a technológií. V oblasti šperku existujú jedinečné výtvarné prejavy, ktoré sú prirodzene napojené na kultúrne dianie a dedičstvo rozmanitých svetových regiónov, ale aj individuálny prístup jednotlivých autorov. Štúdium rozvíja a zdokonaľuje schopnosť tvorivej práce v rôznych odvetviach, od úžitkového umenia cez dizajnérske úlohy až po voľné autorské prejavy. Študenti pracujú na rozmanitých projektoch, od malých predmetov/objektov cez voľné inštalácie až po vstupy do architektonických priestorov (interiérov/exteriérov), s možnosťou presahu do iných materiálov a médií, s dostatočným priestorom na experiment. Dostávajú podnety na definovanie vlastných tém a tvorivých programov, ale aj na riešenie exaktných zadaní v spolupráci s priemyslom. V pedagogickom procese kladieme dôraz na individuálny prístup, študenta vedieme k samostatnej tvorivej práci a osobitému autorskému prejavu. Jednou z veľmi aktuálnych tém je výskum a spoznávanie diferencovaných prístupov k tvorbe a vplyvov pôsobiacich na vývoj súčasného šperku vo svete. Aktuálne ako pedagogický tím v ateliéri pôsobia aj odborní asistenti Matúš Cepka a Kristýna Španihelová a doktorandskému štúdiu sa venujú Lucia Bartková a Slávka Ondrušová.
Výučba
V prvom ročníku študenti počas 6-týždňového kurzu reagujú na tému menšieho rozsahu, ktorej výsledkom sú variácie drobného šperku či objektu. V druhom a treťom ročníku, respektíve prvom semestri štvrtého ročníka, riešia študenti pedagógom definované semestrálne témy v rozsahu od kolekcií šperkov, cez objekty do interiéru, svietidlá či stolovací servis, prípadne väčšie formáty, ako napríklad intervencie do architektúry. Na týchto témach si študenti overujú schopnosť reagovať na zadanie, spoznávajú nové materiály a technológie, podľa potreby spolupracujú aj s firmami. V poslednom semestri bakalárskeho štúdia si študent sám definuje tému, čím istým spôsobom profiluje svoje smerovanie do budúcnosti (niekoho viac priťahuje dizajn, iného výtvarný šperk, ďalší sa uberá cestou konceptuálneho šperku). V magisterskom štúdiu sa od študenta predpokladá určitá miera samostatnosti, individuálnu semestrálnu tému, ktorú si sám zadáva, konzultuje s pedagógom a asistentmi a naďalej sa zúčastňuje na ostatných aktivitách v ateliéri. Štúdium v ateliéri S+M+L_XL Kov a šperk adept završuje teoretickou a praktickou magisterskou diplomovou prácou.
Absolvent štúdia v ateliéri, v bakalárskom či magisterskom stupni, je zručná a kompetentná osobnosť preukazujúca po období štúdia flexibilnú schopnosť kreatívne reagovať na celú škálu výtvarných a dizajnérskych úloh. Tvorí s plným nasadením, siahajúc vždy po najvyššom stupni kvality umeleckého prejavu. Absolvent ateliéru S+M+L_XL Kov a šperk je pripravený začať profesionálny život výtvarníka, ktorého tvorba má naozaj esprit…
Bilancia
Na profesionálnu dráhu sa od založenia ateliéru vydalo už takmer 40 mladých tvorcov. Väčšina z nich sa dnes venuje tvorbe umeleckého či komerčného šperku, ale aj tvorbe interiérových objektov a produktového dizajnu, či teoretickej a pedagogickej činnosti. K aktivitám ateliéru patrí organizovanie tvorivých workshopov v školskom zariadení v Kremnici, kooperácia s partnerskými európskymi ateliérmi rovnakého zamerania, iniciovanie a realizácia študentských aj absolventských výstav. K dôležitým činnostiam ateliéru už od roku 2004 patrí organizovanie medzinárodnej konferencie Šperk Stret, ktorá sa koná každé dva roky na pôde Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Z pôvodne jednodňového prednáškového cyklu sa časom konferencia transformovala na dvojdňové podujatie s medzinárodnou účasťou lektorov a s množstvom sprievodných akcií – vernisáží a výstav, ktoré ponúkajú prehľad aktuálneho diania v oblasti autorského šperku. V septembri sa uskutočnila aj veľká retrospektívna výstava ateliéru v Slovenskej národnej galérii pod názvom Tekutý čas, ktorá bola súčasťou viacerých výstavných podujatí pripravovaných v rámci piateho ročníka Šperk Stretu (11. – 12. októbra 2012).