Skip to content
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívne

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

25. ročník Medzinárodného sympózia keramiky v Bechyni

Tohtoročné leto sa opäť konalo Medzinárodné sympózium keramiky v Bechyni, najdlhšie kontinuálne prebiehajúce keramické sympózium na európskom kontinente. Od jeho založenia v roku 1966, inšpirovanom skúsenosťou českých keramických umelcov Lubora Těhníka a Václava Šeráka zo sympózia v rakúskom Gmundene, ním<br /> až do súčasnosti prešlo už 369 účastníkov (niektorí opakovane). Počet zúčastnených v mnohých ročníkoch dosahoval dvadsiatku. Pri zrode bechynského sympózia stál organizačný výbor tvorený skupinou nadšených keramikov, z nich sochári Pravoslav Rada, Bohumil Dobiáš ml. a Václav Šerák boli nositeľmi tradície sympózií po niekoľko desaťročí.

Martin Tagseth Pilgrim Flasks, kamenina pálená drrevom, Detail
Martin Tagseth: Pilgrim Flasks, Kamenina pálená drrevom, Detail

V prvých dvadsiatich rokoch sa menila periodicita konania akcie a následne tiež miesta konania sympózia. To sa totiž realizovalo nielen v Bechyni, ale i v Karlových Varoch, Uherskom Hradišti, Kunštáte na Morave, Kostelci nad Černými Lesy, Daloviciach a Lounoch. Zmeny miesta realizácií umožňovali prácu s rôznymi keramickými hmotami vrátane porcelánu a premeny tematického zamerania akcie. Najprv sa pre sympózium používal názov Intersympozia. Od začiatku bolo spojené s logom antického stĺpa tvoreného meandrom od grafika Josefa Flejšara. Logo, po prvý raz použité na slávnej Medzinárodnej výstave súčasnej keramiky v Prahe konanej v roku 1962, prebrali po Bechyni i iné sympózia v zahraničí.

Markéta Nováková Váza - objekt, kamenina a jemná kamenina
Markéta Nováková: Váza – Objekt, Kamenina a jemná kamenina
Myriam Urtz
Myriam Urtz

Po počiatočnom nadšení doľahlo na sympózium v 90. rokoch z organizačnej a finančnej stránky zložité obdobie. To sa však podarilo preklenúť vďaka podpore Strednej priemyselnej školy keramickej (dnes Strednej umeleckopriemyselnej školy Bechyně), Umeleckopriemyselného múzea v Prahe, Alšovej Juhočeskej galérie v Hlubokej nad Vltavou a bechynského podniku JIKA. Po teoretickom sympóziu v roku 2000 sa podujatie stáva komornejšou, ale možno o to sústredenejšou akciou s účasťou mnohých kvalitných umelcov. Vo vedení sympózia zostáva Václav Šerák, ku ktorému sa v roku 2004 pripájajú mladí organizátori Jiří Hlušička a Petr Macek. Dôležitou zostáva spolupráca dvoch dôležitých múzejných inštitúcií: rozsiahla, ucelená a unikátna zbierka Medzinárodného múzea keramiky AJG Bechyně uchováva a prezentuje výsledky sympózií v celistvosti, UPM preberá kvalitné ukážky sympoziálnej tvorby. Súčasné sympózia nemajú na rozdiel od niektorých ročníkov v minulosti presne určené témy. Dvadsiate piate sympózium sprevádza napriek tomu téma figúry. Je pestré vo výbere autorov. Pripomenutím okolností založenia bechynského sympózia a úzkych väzieb na sympózium v Gmundene sa stáva účasť dvoch autoriek z Rakúska: Myriam Urtz napodobňuje vizuálne sebe blízke ženské figúry v bežných, často humorných pozíciách. Minimum ich odevných súčastí ešte dokončuje pointu. V mnohých ohľadoch reaguje na situáciu a problémy prostredia, kde žije, v prihraničnej oblasti České Velenice – Gmünd. Monika Hinterberger tvorí ľudské kráčajúce figúry, štylizáciou očistené až k ich podstate. Ani týmto figúram nechýba humor i zamyslenie nad situáciami z bežného života. Autorka figúry systematicky, v jasných matematických poriadkoch vsadzuje do geometrických útvarov. Čech Miroslav Oliva sa dlhodobo vo voľnej tvorbe inšpiruje ranou fázou detskej kresby – hlavonožcami. Transformuje aj detské ilustrácie rozprávok a príbehov. Lineárnu kresbu prenáša do dynamickej trojdimenzionálnej formy. Zachováva zdanlivú ľahkosť náhodného vrátane haptickej naivnosti spracovania hliny. Pocit ľahkosti a nedokončenia plastík v sebe ukrýva autorove bohaté výtvarné a technologické skúsenosti. Ukrajinská umelkyňa Larysa Antonova tvorivým spôsobom nadväzuje na ľudovú keramiku. Tvary spojené s ukrajinskou národnou tradíciou prenáša do figuratívnych plastík a objektov, ktoré následne dekoruje motívmi inšpirovanými bežným životom. Po svojom interpretuje príbeh minulosti a súčasnosti svojej krajiny. Česká dizajnérka Markéta Nováková, pôsobiaca na Slovensku, známa predovšetkým porcelánom, zastupuje mladšiu generáciu i stále pretrvávajúcu väzbu českej a slovenskej keramickej scény.

Vo voľných kompozíciách na tému váza kombinuje rôzne druhy hlín bez ďalších úprav povrchu a organické formy s geometrickými. Šárka Radová nadväzuje na osobnú rodinnú väzbu na založenie sympózia, a zároveň sa predstavuje špičkovou kvalitou figuratívnej tvorby. Jej postava mladej ženy s ľahko priliehajúcim odevom nám pripomína antické koré: v ich životnosti, modelácii objemu a súčasne neprítomnom výraze nedostupnosti. Realistické stvárnenie ženskej figúry tu dosahuje vrchol.

Nezanedbateľným aspektom tohtoročného stretnutia je aj znovuoživenie kontaktov s tým najlepším z tradičnej remeselnej výroby keramiky. S často bagatelizovanými a marginalizovanými základmi: s točením na kruhu a následným pálením drevom. Práve prístup ku klasickému „hrnčiarstvu“ zámorských umelcov Martina Tagsetha z Kanady a Markusa Urbanika z USA znovu poukazuje na záujem zahraničných umelcov uplatniť tieto postupy vo vrcholnom stvárnení. V severoamerickom kontexte ide o silnú školu spojenú s cieleným experimentovaním a výskumom glazovania a riadených prírodných výpalov. Keramici používajú lokálne materiály a historické technológie. Príznačné pre ich prístup býva poučenie z japonskej historickej keramiky, hľadanie originálnych úprav povrchu, stavanie vlastných pecí, pálenie v anagame (tradičnej japonskej peci, v ktorej sa páli drevom) a následná inštalácia výsledkov pod vplyvom japonského interiéru alebo vybavenia prvých amerických osadníkov. Ich tvorbou sa prelína nachádzanie vlastných koreňov a miesta v globalizovanom svete. Na sympóziu tento prístup dáva vzniknúť konfrontácii s prácou Miroslava Olivu, na ktorého vynikajúce točené úžitkové súbory, kanvice, džbány nejde v českom kontexte zabudnúť. Je to jeden z aspektov zaujímavého tvorivého, pracovného, ale aj diskusného prostredia práve prebiehajúceho sympózia.

Jiří Novotný (riaditeľ SUPŠ Bechyně) a Jiří Hlušička (organizátor Medzinárodného keramického sympózia)
Jiří Novotný (riaditeľ SUPŠ Bechyně) a Jiří Hlušička (organizátor Medzinárodného keramického sympózia) nakladajú do pece dielo Šárky Radovej

Tradícia sympózia pokračuje vo vysokej výtvarnej a technologickej kvalite. Dvadsiate piate sympózium je výnimočné nielen svojou jubilejnou číslicou, ale predovšetkým skvelým osobným a tvorivým súzvukom. Prináša neoceniteľné zážitky, ktoré ako účastníci a organizátori môžeme len ťažko objektívne hodnotiť. O atmosfére sympózia budú naďalej lepšie hovoriť diela vzniknuté na prelome júla a augusta v Bechyni, prezentované na pracovných výstavách a následne aj v stálej expozícii Medzinárodného múzea keramiky. Nič by však nevzniklo bez organizačnej a finančnej podpory všetkých participujúcich organizácií a inštitúcií. Zvláštne poďakovanie patrí SUPŠ a firme Jika, Laufen.

Marcus Urbanik: Džbán s vrchnákom, kamenina pálená drevom
Marcus Urbanik: Džbán s vrchnákom, Kamenina pálená drevom

Súvisiace diela

keramika modranska

keramika modranska

Jakub Liška
Pavlína Morháčová
Jana Bálik
Prejsť na diela

Viac k téme v publikáciách

Miloš Balgavý. Keramika – voľná tvorba a dizajn

Miloš Balgavý. Keramika – voľná tvorba a dizajn

Trnavský samosprávny kraj- Záhorská galéria
Prejsť na publikácie