Skip to content
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívne

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Čo má Andrea Ďurianová na sklade?

Tento text predstavuje zamyslenie nad výstavou Andrey Ďurianovej "Skladom" a jej tvorbou. A podobne ako jej skladačky a napájacie systémy sa napája a nadstavuje na štylisticky vyleštený a logicky zoradený kurátorský text Ľubice Hustej.

Foto: Ivan Kalev
Foto: Ivan Kalev
Foto: Ivan Kalev
Foto: Ivan Kalev
Foto: Ivan Kalev
Foto: Ivan Kalev

Šperkárka Andrea Ďurianová pôsobí na dizajnérskej scéne ako univerzálna autorka – zaoberá sa objektami, šperkami, nábytkom i dizajnom výstav. Kurátorka Ľubica Hustá ju nazvala dizajnérkou poriadku a systému. Organizátorky upratali bratislavskú galériu Čin Čin do nesmierne pútavej podoby. Malá súkromná galéria Čin Čin funguje už úctyhodných 10 rokov. Dorota Vlachová, ktorá ju vedie, umenie nevyštudovala, stala sa galeristkou z presvedčenia a z osobnej radosti. Na tomto mieste treba vyzdvihnúť, že tiež vytvorila svoj systém a poriadok, ktorý sa ukázal ako životaschopný a nutný. Na systematickú podporu umeleckého remesla a dizajnu potrebujeme aj živý ekosystém galérií, odborných časopisov a záujem uvedomelej verejnosti. Čin Čin je jednou z mála galérií, ktoré sa špecializujú okrem voľného umenia aj na šperk.

Foto: Adam Šakový
Foto: Adam Šakový
Foto: Adam Šakový
Foto: Adam Šakový

Andrea Ďurianová absolvovala šperk na VŠVU, ale jej práce majú často širší rozmer aj mierku. Hustá píše: “Veľa premýšľa o priestore a vzťahoch v priestore. Popri šperku je to evidentné hlavne pri jej prístupe k inštalácii výstav, ktorými sa profesionálne zaoberá. Objekty sústredene upratuje tak, aby jej vstup bol takmer nebadateľný. Vyznáva diskrétnu geometriu, redukciu, účelnosť a striedmu prácu s materiálom. Tak to bolo s jej výstavným aranžmánom, kedy uvažovala nad univerzálnym, ľahko montovateľným a demontovateľným výstavným systémom. Ľahkosť je dôležitá, podstatné sú tiež aj efektivita a recyklovateľnosť, teda ohľad voči prostrediu, v ktorom žijeme.”

Foto: Adam Šakový
Foto: Adam Šakový
Foto: Adam Šakový
Foto: Adam Šakový

Áno, dizajn často nie je o vytváraní niečoho úplne nového, ale o ukladaní do správneho kontextu, alebo ak chceme skladu. Vystavené objekty sú nadčasové a tiež kombinovateľné a variovateľné. Kombinujú sa večné témy kruhov a štvorcov a na symetrickom rastri výstavného systému je možné vytvárať mnohé symetrické a asymetrické harmónie. Názov Skladom je tiež krásne jednoduchý, kombinovateľný, interpretovateľný, môže znamenať aj to, čo sa vytvorí skladom, to, čo máte “skladom”… Skladba skladačiek ako večného dizajnérskeho princípu, funguje v drobnom šperku aj v monumentálnej architektúre. Podobným spôsobom sa do seba zakladajú trámy pri konštrukcii drevenice.

Foto: Adam Šakový
Foto: Adam Šakový
Foto: Adam Šakový
Foto: Adam Šakový
Foto: Adam Šakový
Foto: Adam Šakový

Kurátorský text uzatvára: “Ďurianová sa rozhodla otestovať takzvaný studený spoj. To znamená, že pracuje s materiálom, konkrétne antikorom, len jeho skladaním. Plochy zasúva do seba a touto skladačkou vytvára jednoduché pravidelné rastre, gridy, šperky. Ide hlavne o presnosť, lebo vďaka nej držia pokope. V tradičnej výrobe šperkov sa na spájanie častí používa tzv. spájkovanie, pričom sa materiál plameňom nahrieva do vysokej teploty. Takéto spracovanie ale mení vlastnosti materiálu, ktorý zmäkne a povrch oxiduje. Tomu sa chcela vyhnúť. V tejto kolekcii materiál reže laser podľa jej nákresov a ona ho ručne skladá a postprodukuje, brúsi a dokončuje technické detaily. Tento jej prístup predpokladá dôkladnú znalosť materiálu a presnú trpezlivú ruku. Jej nové „skladačky“ sú maximálne abstrahované a vo výsledku lineárne. Na tmavom podklade sa úplne stráca objem materiálu a ostávajú len jemné geometrické línie, ktorými vytvára rôzne vzory. Je to šperk, ale v inej mierke sa môže meniť do väčších funkčných priestorových objektov. Je to jej nový poriadok.”

Foto: Adam Šakový
Foto: Adam Šakový
Foto: Adam Šakový
Foto: Adam Šakový

Inštalácia nesie v sebe aj participatívny prvok, divákom boli ponúknuté biele rukavičky, aby sa šperkov dotýkali, premiestňovali ich, dostali sa s nimi do bližšieho kontaktu a komunikácie. Dobrý dizajn by mal v tejto komunikácii obstáť a ideálne dlhé roky rozprávať o možnostiach usporiadať život funkčne, krásne a zodpovedne.

www.andreadurianova.sk

Andrea Ďurianová: Skladom
Kurátorka: Ľubica Hustá
Trvanie výstavy: 4. 9. – 27. 9. 2019
Galéria Čin Čin, Podjavorinskej 4, Bratislava

www.galeriacincin.sk