Národná cena za dizajn 2023 vyhlásila ocenené diela v produktovom dizajne
Výnimočné dizajny, udržateľné materiály, inovatívne riešenia a moderné technologické postupy, to všetko definuje ocenené diela najlepšieho produktového dizajnu z posledných dvoch rokov. Ocenené práce aj výber z prihlásených diel si môže verejnosť pozrieť na prebiehajúcej výstave Národnej ceny za dizajn 2023 v Priadiarni 1900 do 3. novembra 2023.
Najsledovanejším momentom jubilejného, 20. ročníka NCD bol galavečer so slávnostným vyhlásením výsledkov, ktorý sa konal 9. novembra 2023 v Divadle Nová scéna, kde si tvorcovia dokopy odniesli 6 hlavných cien, 4 ceny pre osobnosti dizajnu a 4 špeciálne ocenenia. V priebehu týždňa bude zverejnený záznam z tohto slávnostného odovzdávania cien.
„Každý rok sa tak trochu bojím, ako obstojí slovenský dizajn pred medzinárodnou porotou. Vždy prídu iní ľudia, z iných krajín a vždy sú to odborníci vo svojej oblasti. Každý rok sa sám seba pýtam: Poznajú naše špecifiká? Rozoznajú kvalitu od povrchnosti? Budú hľadať originalitu tvaru alebo nové materiály? V tej chvíli sa cítim byť spoluzodpovedný za všetky projekty, ktoré sa do NCD prihlásili. O to viac ma teší, keď sa po búrlivej a dlhej debate objavia prvé nominácie a z nich vzídu definitívni víťazi v jednotlivých kategóriách. Ani tento rok výstava nesklamala a môj počiatočný strach sa opäť premenil na hrdosť. Uvedomil som si, že za uplynulé dva roky vznikli na Slovensku kvalitné a zaujímavé projekty z mnohých oblastí produktového dizajnu, ktoré prešli cez jemné sito prísnej poroty. Slávnostné odovzdávanie cien je už len oslavou slovenského dizajnu, ktorý rieši, pomáha, inovuje, zarába, zamestnáva a v neposlednom rade vynikajúco reprezentuje Slovensko. Srdečne blahoželám všetkým oceneným!”, uviedol Maroš Schmidt, riaditeľ Slovenského centra dizajnu.
Iný než kedykoľvek predtým! Galavečer NCD23 priniesol zo scénickej stránky výnimočný zážitok. Po prvý raz za 30 rokov pôsobenia NCD sa podarilo počas slávnostného odovzdávania cien, priamo na pódiu, predstaviť dve ocenené diela. Housing Society od Damiána Cehlárika a módny, ručne vyrobený kúsok z bioplastických materiálov od Mati Ďurikovič – v modeli sa predstavila Babsy Heribanová, moderátorka galavečera. Dizajnérka Maťa Ďurikovič je zároveň víťazkou súťaže Best Fashion Talent 2022, ktorú pravidelne organizuje Slovak Fashion Council, partner NCD23.
„Slovak Fashion Council je hrdý na Maťu Ďurikovič a ocenenie v NCD považujem za utvrdenie sa v správnom rozhodnutí odbornej poroty na Best Fashion Talent. Osobnosti slovenského odevného dizajnu ako je Maťa, je nevyhnutné vyzdvihovať a oceňovať. Budujeme tak dobré meno slovenskej módy a Maťa aj ponúka riešenia pre nefunkčný módny priemysel,„ uviedla Zuzana Bobiková, riaditeľka Slovak Fashion Councilu.
Laureáti si počas galavečera odniesli unikátne ocenenie vo forme pohára, symbolu oslav. Jeho dizajn vznikol fúziou spolupráce autorky dizajnu pohára, Márie Račekovej, zároveň aj tohtoročne porotkyne, s grafickými dizajnérmi, Auréliou Garovou, Terezou Maco a Jozefom Sklenkom, ktorí navrhli kampaň NCD23. S nimi sa prepojilo aj cukrárske umenie tety oceneného Damiána Cehlárika, autora kultového „punčáku,“ ktorá ideu PUR-peny pretransformovala do sladkej oslavnej „pusinky“.
Autori vizuálu a komunikačnej kampane NCD23 (Aurélia Garová, Tereza Maco a Jozef Sklenka) sú absolventi Vizuálnej komunikácie na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave a ich návrh ešte začiatkom roka vybrala odborná komisia. Komunikačný koncept grafici poňali ako narodeninovú párty, keďže NCD oslavuje svoje 30. výročie. Ústredným prvkom identity sa stal priemyselný spojovací materiál PUR-pena, ktorá funguje ako paralela k šľahačkovému zdobeniu.
„Jubilejný 20. ročník súťaže Národná cena za dizajn vnímam ako oslavu slovenského dizajnu. Priniesol desiatky mimoriadne kvalitných prác produktového dizajnu, ktoré môžeme obdivovať na výstave Národnej ceny za dizajn v nových priestoroch Pradiarne 1900. Je potešujúce, že boli medzi nimi diela etablovaných dizajnérov, ako aj začínajúcich študentov. Som úprimne rada, že ako dlhodobý generálny partner Slovenského centra dizajnu môžeme aj vďaka tejto súťaži podporovať a propagovať dizajnérov, ktorí dosahujú svetové kvality,“ uviedla Anna Macaláková, riaditeľka J&T BANKY na Slovensku, ktorá je dlhoročným generálnym partnerom Slovenského centra dizajnu.
Národná cena za dizajn je každoročným podujatím, ktoré oceňuje a oslavuje to najlepšie zo slovenského dizajnu. Ocenenie sa udeľuje dizajnérom, ktorí vytvorili inovatívne a kreatívne práce s výrazným dosahom na jednotlivé oblasti života, na celú spoločnosť a životné prostredie. Aj na základe týchto kritérií diela hodnotila sedemčlenná medzinárodná odborná porota v zložení Michal Staško (SK), Mária Račeková (SK), Stefan Moritsch (AT), Valerio Lupi Cherubini (IT), Václav Mlynář (CZ), Pavel Masopust (CZ), Jakub Berdych (CZ) a jeden externý poradca Tomáš Šetaffy (SK) avybrala 67 diel na výstavu, z toho 25 nominácií a 14 ocenení. Ak sa však v niektorej oblasti do súťaže neprihlásili dostatočne kvalitné projekty, porota v nej nemusela ocenenie udeliť.
„Produktový dizajn je neoddeliteľným zrkadlom nášho života. Nepochybujem o tom, že víťazné produkty budú čoskoro, každodennou súčasťou nášho života. O to viac sa teším na nové študentské talenty, a ich budúcnosť. Verím, že toto ocenenie je nielen, za kvalitný slovenský dizajn ale aj impulz a nástroj do budúcnosti dizajnérov a ich produktov. Na podporu dizajnérov a producentov dizajnu je určená cena NCD23, ktorá tento rok oslavuje okrúhle výročie. Preto by som zaželal oceneným a samotnej súťaži NCD veľa síl, inovácií a kreativity do budúcnosti,“ uviedol Michal Staško, kurátor NCD23.
Tento rok sa porota rozhodla neudeliť nominácie, ceny a nepostúpiť diela na výstavu v kategórii Šport & Voľný čas. V oblasti Spoločnosť & Životné prostredie neboli udelené nominácie a ceny, ale diela môžete vidieť na aktuálne prebiehajúcej výstave.
V rámci špeciálnych ocenení, udelila počas galavečera spoločnosť Repairably Cenu za opraviteľný dizajn:
„Pri výbere víťaza Ceny za opraviteľný dizajn, prešli vhodné produkty niekoľkými fázami posudzovania. Kritériom pre výber bolo, aby produkt splnil alebo sa čo najviac priblížil repairably manifestu – 10 bodom praktickej opraviteľnosti. Z užšieho výberu vzišiel pre rok 2023 ako víťaz SHARVAN electric 3 speed. Tento produkt manifestuje opraviteľnosť už svojim výzorom. Aspekt „rozobrateľnosti“ podporuje jeho skladateľnosť, možnosť zmeny veľkosti a dizajnérom poskytnutý podrobný prehľad súčiastok a ich cien,“ uviedla Daniela Laluhová, riaditeľka Repairably.
HLAVNÉ CENY V JEDNOTLIVÝCH OBLASTIACH
Móda & Módne doplnky
Pink Matrix Collection
Autorka: Maťa Ďurikovič
Kolekcia Pink Matrix, mladej dizajnérky Mati Ďurikovič, ktorá tvorí pod značkou MADbyMAD, je výsledkom jej dlhoročného experimentovania s bioplastickým materiálom. V rámci experimentu sa jej úspešne podarilo vyvinúť „zero waste“ materiál, ktorý nadobúda formu transparentnej „koženej látky“. Výsledkom je kolekcia „kryštálových odevov“, ktoré si možno uvariť doma, sú aj jedlé a plne kompostovateľné v záhrade, kde po dožití vyživujú rastliny. „Cook it! Wear it! Eat it! Vitalise plants with it!“, je motto, ktorým sa Maťa riadi. Modely sú ručne vyrábané až do posledného detailu v štýle haute couture s poetickou, divokou punkovou atmosférou. Outfity z bioplastu dopĺňala upcyklovaná vlna a zvyšky látok, ktoré boli uháčkované do organických plesových šiat nového veku.
Domov & Verejný priestor
Bolt Chair
Autori: Jakub Pollág, Filip Krampla
Bolt Chair je navrhnutá malým nezávislým pražským štúdiom zeitgeist.limited, ktoré vedie Jakub Pollág. Špeciálnym prvkom stoličky je estetický komponent – unikátna skrutka, ktorá mechanicky spája jej štyri jednotlivé časti. Odolnosť proti otrasom, flexibilita a možnosti morenia do rôznych farieb robia z masívneho jaseňového dreva vhodný materiál pre Bolt Chair na jej každodenné použitie v rôznych prostrediach. Stolička kombinuje ručné remeselné spracovanie a vedome vybrané materiály so súčasnými technológiami a tradičnými postupmi, ktoré zároveň podporujú princípy štúdia. Dizajn Bolt Chair je navrhnutý tak, aby sa dala rozložiť na 4 časti a tak umožniť jednoduchý transport. Projekt stelesňuje étos štúdia, ktorým je zodpovedný dizajn v lokálnej výrobe a odovzdanie budúcim generáciám.
Špeciálna cena v kategórii Domov & Verejný priestor
Jedálenský stôl IKONA
Autor: Alojz Karpiš
Jedálenský stôl IKONA vznikol z túžby vyrobiť sériovo vyrábaný rozkladací stôl s unikátnym organickým dizajnom bez kompromisov, ktorý sa vymaní zo všednosti a výrazne obohatí životný priestor človeka. Vďaka najmodernejším technológiám a skúseným CNC programátorom sa podarilo vyvinúť masívny drevený solitér, ktorý zaujme ladnými krivkami a pre používateľa bezpečnými oblými rohmi. Stôl sa vyrába v 3 drevinách (buk, dub alebo americký orech) a v 10 rozmerových modifikáciách. Rozkladanie stola je riešené front-slide výsuvom so skrytou butterfly prídavnou doskou.
Práca & Mobilita
SHARVAN electric 3 speed
Autori: Dušan Manduľák, Štefan Dzurenda
Skladací. Rastúci. Farebný. Sharvan je prvý bicykel svojho druhu. Unikátny typ, ktorý spája 3 funkcie, spolu dosiaľ nevídané. Rastie, dá sa zložiť, mení farby. Je univerzálny s modulárnou konštrukciou. Ekologicky a udržateľný produkt, ktorý v základnej verzii r. 2022 získal certifikát Repairably. 3 rýchlostný elektropohon umožňuje rekuperáciu elektrickej energie. Navrhnutý a Vyrobený na Slovensku.
Špeciálna cena v kategórii Práca & Mobilita
PatakRodster
Autori: Andrej Hulala / Patak Motors
Patak Motors je slovenský výrobca elektrických vozidiel, ktorý ponúka inovatívne, udržateľné a cenovo dostupné riešenia mobility pre potreby občanov v prímestských oblastiach. Svetoví dizajnéri a inžinieri spoločnosti Patak Motors vytvorili funkčný prototyp malého mestského elektrického vozidla s názvom Patak Rodster, ktorý je pripravený na sériovú výrobu. Patak Rodster reaguje na rastúci dopyt po ekologických, ekonomických a technologicky vyspelých mikroautách. Nad ostatnými hráčmi na trhu vyčnieva vďaka výraznému retro dizajnu z 30. rokov, ktorý prináša pocit slobody a radosti z jazdy. Patak Motors nadväzuje na silnú tradíciu automobilového priemyslu na Slovensku, najväčšieho výrobcu automobilov na obyvateľa na svete.
Umenie & Dizajn & Remeslo
Si moja skala
Autor: Ján Jánoš
Ateliér Hora sa zameriava na experimentálny proces navrhovania a realizácie solitérneho šperku. Klasické zlatnícke techniky obohacuje o súčasné technológie, ako napríklad odlievanie do strateného vosku, či tvarovanie kovu so vzduchom. Výstupy často prekračujú hranice úžitkového umenia a dizajnu. Výtvarník Ján Jánoš totiž do svojich inštalácií šperkov zapája zvuk, text či hovorené slovo, s čím vyvažuje súhru medzi jednotlivými médiami a myšlienkou. Sám autor opisuje Horu ako “metaforu, ktorá prepája prežívanie v divokej prírode s naším každodenným životom v meste. Hľadanie bezpečia a útočiska alebo prekračovanie komfortnej zóny za vidinou dobrodružstva. Všetky využívané procesy spoločne slúžia na dosiahnutie celistvého zážitku.
Nové horizonty
Housing Society
Autor: Damián Cehlárik
Ako sa na postsocialistickom Slovensku vníma materiálne dedičstvo komunizmu? Širšia verejnosť to považuje za symbol režimu. Architektúra postavená v tomto období je ignorovaná, zničená a nahradená budovami nižšej kvality; nábytok sa na slovenských panelových sídliskách odkladá k odpadkovým košom. Damian Cehlárik využíva hĺbkové rozhovory, archívne dokumenty a materiálne etnografie domácich interiérov na skúmanie komunistickej nostalgie, dedičstva a vymazávania spomienok. V Housing Society je štandardný model nábytkovej steny, ktorý sa nachádza takmer v každej obývačke v bytoch panelového domu, prerobený tak, aby reprezentoval bežné veci v širšom kontexte, čím sa oddeľuje rozpor pre režim od odmietania jeho materiálnosti.
Študentský dizajn
Originalita – autorská technológia
Autor: Viktor Tabiš
Je masová individualizácia dostatočnou odpoveďou na stúpajúci dopyt po originalite? Projekt Originál pripomína výrobnú linku a ponúka pohľad na autorskú technológiu odlievania porcelánu. Zatiaľ čo 3D tlačiareň vyrába polotovary na odlievanie sadry, hydraulický lis v ďalšej fáze láme sadrové dielce formy, čím do procesu zapája prvok náhody. Zákazník sa môže podieľať na individualizácii produktu voľbou poradia jednotlivých dielcov odlievacej formy a robí ju originálnou.
Špeciálna cena v kategórii Študentský dizajn
Softshell
Autor: Juraj Olejár
Práca sa zaoberá výskumom a praktickou aplikáciou peniaceho hliníku, materiálu vyvíjaného Slovenskou akadémiou vied, do dizajnérskej praxe. Skladá sa z prvotných skúšok a vývinu možných autorských technik spájania materiálu pomocou jeho penenia, následne konkrétnou aplikáciou týchto postupov do foriem interiérového alebo doplnkového dizajnu. Z ich využitím vznikla séria stoličiek a rôznych typov šperkov, brošní a prsteňov. Za účelom zachovania autonomity dizajnéra a v snahe o čo najhlbšie porozumenie materiálu, a práce s ním sa v projekte vyhýbam akýmkoľvek externým technológiám a procesom. Všetky objekty vznikali s využitím ručného horáku, alebo iných ručných nástrojov. Testy a skúšky, ako aj výsledné objekty sú jej rovnocennými súčasťami.
Cena pre osobnosti dizajnu – Nový zjav
Maťa Ďurikovič
Nový zjav na slovenskej dizajnérskej scéne, to je presné pomenovanie pre tvorbu dizajnérky Mati Ďurikovič. Porota udelila autorke ocenenie Nový zjav za experimentovanie, inovatívne a zero waste prístupy pretavené do nespútanej kreativity.
Cena pre osobnosti dizajnu – Etablovaný dizajnér
Juraj Straka
Dizajn nie je o behu na krátke trate. Dizajn je náročná a dlhá cesta.
Porota navrhla Cenu Etablovaný dizajnér udeliť v jubilejnom ročníku textilnému dizajnérovi Jurajovi Strakovi, ktorého profesijná cesta a úspechy sú nespochybniteľné doma, aj v zahraničí.
Cena za dlhodobý hospodársky prínos v oblasti dizajnu
CTM
Slovenská značka bicyklov u nás vznikla pred takmer 30 rokmi v Starej Turej. CTM otvorila prvú maloobchodnú predajňu v Starej Turej v roku 1994. Založili ju Miroslav Lukáč a Kamil Vrábel a postupne sa v našich končinách vypracovala na veľkú a dynamickú značku bicyklov. Značka CTM patrí pod spoločnosť BELVE. V roku 2023 spoločnosť prekročila 50 000 predaných bicyklov ročne a rozšírila svoje priestory a výrobné haly. Nezáleží na tom, či ide o pretekársky enduro alebo mestský bicykel, táto značka má vždy rovnaký prístup k tvorbe nového produktu. V CTM tvoria bicykle, ktoré sú vizuálne príťažlivé, ale aj technicky a funkčne vyspelé – bicykle navrhujú a testujú na Slovensku a zároveň majú medzinárodne úspešný CTM Racing Team.
Cena za dlhodobý kultúrny prínos v oblasti dizajnu
Ferdinand Chrenka
Patrí k našim najvýznamnejším a najproduktívnejším priemyselným dizajnérom s množstvom prestížnych ocenení. V roku 1971 vyštudoval SUPŠ v Brne. Pred nástupom na VŠVU 5 rokov pracoval ako dizajnér v Technickom skle v Dúbravke, kde sa navrhovali teplomery, vianočné ozdoby a technické sklo. Vďaka tejto skúsenosti sa stal disciplinovaným dizajnérom. V roku 1976 nastúpil na VŠVU v Bratislave, do ateliéru tvarovania strojov a nástrojov – priemyselného dizajnéra.
Pedagogickej práci sa venuje od roku 1990. Na Vysokej škole výtvarných umení najskôr viedol prípravný kurz dizajnu a v roku 1993 založil Ateliér industrial dizajnu, ktorý viedol až do júna tohto roka. Predmetom štúdia v ateliéri sú človek a jeho pracovné aktivity. Spektrum výrobkov vznikajúcich z tohto vzťahu reaguje na minulosť ako na inšpirujúcu genetickú väzbu, vníma prítomnosť cez reálny vývoj dizajnérskej praxe a pozerá sa do budúcnosti s pocitom spoluzodpovednosti dizajnu za morálku a ekologické vedomie.
Svoju prácu delí medzi pedagogickú činnosť (do júna 2023 na Vysokej škole výtvarných umení), vlastné dizajnérske projekty a prácu na svojom hospodárstve pri Novej Bani. Tu organizuje aj rôzne kultúrne podujatia, čo prispelo v roku 2011 k jeho oceneniu prestížnou cenou Krištáľové krídlo. Jeho práce i práce jeho študentov sú zakotvené v realite, aj keď ich sotva možno zúžene charakterizovať modernistickým „forma nasleduje funkciu“. Reflektujú identitu našej minulosti, vzťahujú sa k aktuálnym problémom súčasnosti a predikujú dizajnérske úlohy budúcnosti. Vnímavo reagujú na potreby trvalo udržateľného života, využívajú potenciál aktuálnych výrobných technológií a materiálov. Akceptujú dôležitosť ekonomickej a technickej podmienenosti dizajnu, vnímajú ho však aj ako dôležitú súčasť kultúrno-osvetových aktivít. Hľadajú rovnováhu komerčného a humánneho rozmeru dizajnu.
Ferdinand Chrenka je držiteľom niekoľkých Národných cien za dizajn – za zubárske kreslá, ktoré vyrába Chirana Stará Turá. Stomatologických súprav radu SMILE s modulárnym systémom voľby zostavy a farebnosti zákazníkom sa od roku 1999 do roku 2015 predalo
16-tisíc do 40 krajín sveta. V súvislosti s týmto úspechom v súčasnosti pokračuje druhá generácia radu CHEESE. Kolekcia SMILE vrátila Chiranu Medical na svetové trhy, získala Národnú cenu za dizajn 1999, 2001, 2009, Design Prestige ČR 1999, Cenu Jána Bahýľa 2010. Dlhodobo sa venuje projektu solárno-veterných elektrární, rieši dizajn nabíjačky na batérie pre elektromobily, ktoré má vyrábať Tesla Liptovský Hrádok a nový dizajn stomatologickej súpravy.
Špeciálna cena za opraviteľnosť
SHARVAN bike
Autori: Dušan Manduľák, Štefan Dzurenda
Skladací. Rastúci. Farebný. Sharvan je prvý bicykel svojho druhu. Unikátny typ, ktorý spája 3 funkcie, spolu dosiaľ nevídané. Rastie, dá sa zložiť, mení farby. Je univerzálny s modulárnou konštrukciou. Ekologický a udržateľný produkt, ktorý v základnej verzii r. 2022 získal certifikát Repairably. 3-rýchlostný elektropohon umožňuje rekuperáciu elektrickej energie. Navrhnutý a Vyrobený na Slovensku.
Výstava NCD23 je prezentovaná v Pradiarni 1900 do 3. novembra 2023. Otváracie hodiny: utorok – streda 10:00 – 18:00, štvrtok – nedeľa 13:00 – 18:00. Vstup na výstavu je voľný. Návštevníci si tu môžu pozrieť množstvo zaujímavých diel, ktoré odrážajú súčasné trendy v oblasti dizajnu a určite stoja za pozornosť. Okrem výstavy sa môžu tešiť na rôzne sprievodné podujatia, či už Klub dizajnu, kde sa prostredníctvom 10 rozhovorov predstavia autorky a autori, vybraní medzinárodnou porotou na výstavu NCD23, alebo výstava porotkyne NCD23 Márie Račekovej, ktorú je možné navštíviť v Galérii dizajnu Satelit už teraz a potrvá do 16. novembra 2023. Následne sa môžu návštevníci dozvedieť o vystavených dielach viac na komentovanej prehliadke s tohtoročným kurátorom Michalom Staškom 17. októbra 2023 o 10:00 pre školy a o 17:00 pre verejnosť. 21. októbra 2023 prebehne v Zrkadlovej sále v rámci podujatia Fashion Map Weekend aj diskusia o NCD pod názvom „Najlepší slovenský produktový dizajn: Na slovíčko s finalistami Národnej ceny za dizajn 2023” a 31. októbra 2023 o 18:00 to všetko vyvrcholí v kine Lumiére (SNG), kde po prvýkrát predstavíme film „Dizajn za každú cenu“.