Jáááj, tak toto by mi nenapadlo! Ambícia povýšiť DIY produkciu na novú úroveň

Výstavný projekt DESIGN × HOBBY je ďalším pokračovaním medzinárodnej spolupráce, ktorá pôvodne vznikla na báze komornej participácie Univerzity Tomáša Baťu v Zlíne (UTB) ako iniciátora a Technickej univerzity vo Zvolene (TUZVO) ako pozvaného partnera. Išlo vtedy o projekt Made in Paper (2018). Potom ich spolupráca nenápadne prerástla do cyklického kontinua so širším medzinárodným dosahom. Nasledovali ďalšie projekty odvíjajúce sa vždy od spoločnej, kurátorsky uchopenej témy (Taste the Waste, Food Print, Long Life, Identita). Do nich sa zapojili už aj ďalšie školy (Masarykova univerzita v Brne; Taipei Tech, Taiwan; Universidade de Algarve, Portugalsko).

Ale vráťme sa z minulosti k ich najnovšej spoločnej výstave DESIGN × HOBBY. V novembri 2024 mal derniéru jej výstavný cyklus v galérii G18 v Zlíne. Premiérovo bola predstavená verejnosti v Poľsku na Łódź Design Festival 2024, následne v portugalskom Fare na Algarve Design Meeting a fragment projektu sme mali možnosť vidieť aj na minuloročnom Fóre dizajnu v Nitre s následnou reinštaláciou v Galérii dizajnu Satelit v Bratislave. Okrem českého a slovenského zastúpenia (UTB a TUZVO) bolo možné vidieť aj projekty poľských študentov Akadémie výtvarných umení Eugeniusza Gepperta vo Vroclave.

Hana Šegedová: Stolička Composita. Foto: Hana Šegedová

Téma výstavy nepriamo reaguje na často rozporuplnú estetickú hodnotu, kvalitu a niekedy aj samotný zmysel výtvorov nadšených amatérov,  ovplyvnených (okrem iného) hobby reláciami v mainstreamových médiách. Ako už názov napovedá, kurátorská koncepcia (Elena Farkašová, Vít Jakubíček, Beata Ludwiczak) nekonfrontuje, ale prepája do osviežujúcej spolupráce dva zdanlivo protichodné svety, pričom ťaží z pozitívneho náboja (prekvapenie, vtip, narušenie bežných očakávaní…), ktorý v sebe často nesie práve amatérsko-kutilská, dizajnérsky  neuchopená DIY produkcia. V kombinácii s materiálovým zadaním (použitie hotových komponentov z neďalekého hobbymarketu) kurátori otvorili priestor pre nové kontexty, vyplývajúce z adaptácie pôvodne anonymných produktov do podoby individualizovanej výpovede.
Mohlo by sa zdať, že téma stojí na jednoduchej báze akýchsi produktových limitov. Avšak v prípade obchodných reťazcov zaoberajúcich sa  hobby tovarom ide o veľmi široké produktové spektrum. Čiže už vlastný dizajnérsky výber východísk a prístupu k takto postavenej téme predstavuje kreatívny problém. Možnosti jeho riešenia sú v predstavenom výstavnom výbere naznačené divákovi viacerými mentálnymi líniami – postupmi založenými na identifikácii jednoduchých dostupných riešení, ich modifikovaní, tvarovaní, transformácii či režimom zámeny funkcií alebo hľadania netradičných riešení. Pričom s prijatím (hobby)myslenia cítiť uvoľnenie z myšlienkových stereotypov aj väčšiu ochotu riskovať pri skúmaní možností.

Niektoré, na prvý pohľad zdanlivo jednoduché riešenia, sa vyznačujú značnou dávkou premýšľavosti a dôvtipu.

Barbora Chudá: stolička Witchair. Foto: Kateřina Lebedová

Z hľadiska študentskej tvorivosti ide o veľmi dobré cvičenie simulujúce prax, kde takisto mávame limity, ktoré sú definované výrobcom, možnosťami skladovania, možnosťami spracovania a pod. Ako pedagóg dizajnu považujem za metodologický benefit schopnosť tohto zadania  trénovať u študentov rýchle presmerovanie od myšlienky k tvorbe a realizácii4, t. j. neoddeľovať proces kreovania nových nápadov od  reálneho vytvárania – realizácie v hmote. „Myslenie rukami” je v súčasnej dobe virtuálnych (a často i materiálovo, technologicky či konštrukčne nepravdivých konceptov) nielen žiaducim tréningom podpory vyjadrovacej fluencie a schopnosti zhmotniť svoju víziu, ale aj  verifikátorom dôveryhodnosti riešenia.

Podľa zamerania zastúpených škôl vznikol v rámci témy zaujímavý názorový triangel sústredený okolo produktového dizajnu s presilovkou nábytkových riešení.

Pohľad do expozície foto: Vít Jakubíček

Popri prototypoch sú dôležitým a originálne uchopeným prvkom koncepcie výstavy jednotlivé návody, resp. manuály, ako si jednotlivé  projekty možno vyrobiť. Na ich tvorbe sa podieľali študenti digitálneho dizajnu5. Formou grafických informačných listov sú identifikované komponenty, technologický postup a náklady. To dáva potenciálnym záujemcom otvorenú, zrozumiteľnú a komplexnú informáciu, ako môžu riešenie adaptovať alebo prevziať. Prínosné je dotiahnutie projektu DESIGN × HOBBY až do podoby webu6, ktorý sprístupňuje všetky riešenia nielen publiku kamennej galérie, ale aj oveľa širšej cieľovej skupine.

Valeriia Lenartovich: Nočný stolík Komfo. Grafický dizajn: Patrik Kapičák Foto: Kateřina Lebedová

Predstavené projekty reálne napĺňajú ambíciu vytvoriť vlastnou rukou lacné dostupné riešenia pre bežný život s pridanou estetickou  hodnotou, zážitkom či príbehom. Dovedna to tvorí celok, ktorý je inšpiratívny nie v režime výroby projektu výrobcom, ale z hľadiska  osobného zapojenia do realizácie vlastného výstupu, ktorého živelnosť je na pozadí premyslene riadená dizajnérom nielen z hľadiska estetiky, ekonomiky, ale i možného sociálneho a environmentálneho dopadu.

Emma Valéria Ovšonková: Swiftseat – sedenie do verejného priestoru inšpirované železnicou. Foto: Emma Valéria Ovšonková

Celý článok nájdete v časopise Designum 1/2025  na s. 60. Viac informácií o predaji časopisu Designum.

Skip to content