FLOWERS FOR SLOVAKIA: 15 rokov sieťovania dizajnérskej komunity

Retrospektíva v Primaciálnom paláci

Počas tohtoročného festivalu Dni architektúry a dizajnu sa na prvom poschodí bratislavského  Primaciálneho paláca uskutočnila retrospektívna výstava platformy Flowers for Slovakia, ktorá sa venuje vyhľadávaniu výrazných osobností medzi začínajúcimi dizajnérmi. V spolupráci s mladými talentami, ktorých selekcia prebiehala formou otvorenej súťaže, vzniklo niekoľko kolekcií autorských objektov s cieľom prezentovať slovenskú kultúru v zahraničí prostredníctvom putovných výstav. Kurátorka  retrospektívnej výstavy Petra Huraiová zasadila výber zo všetkých štyroch doteraz realizovaných kolekcií do piatich salónov klasicistického Primaciálneho paláca v Bratislave. Retrospektíva prostredníctvom objektov symbolicky mapuje výber začínajúcich tvorcov. Výstava zároveň vzniká pri príležitosti paralelne prebiehajúcej realizácie nového projektu – piatej kolekcie s názvom Beyond Glass, realizovanej v spolupráci s  českou firmou Lasvit.

Zelený salón

Ústredným prvkom inštalácie v Primaciálnom paláci sa stal veľký stôl umiestnený v priestore Zeleného salóna pod tapisériou s mytologickým výjavom, vyrobenej v kráľovskej tkáčskej dielni v Mortlaku pri Londýne v prvej polovici 17. storočia.2 Podľa slov kurátorky  Petry Huraiovej je stôl ako prvok inštalácie „symbolom návratov, stretnutí a zdieľaných príbehov“. Zvolený spôsob inštalácie opisuje ako „metaforu domova, miesta, kde sa spája minulosť s prítomnosťou a kde vznikajú nové začiatky“.3 Inštalácia formou pomyselného  „stolovania“ nekonvenčne prepája dve z kolekcií – doteraz poslednú realizovanú kolekciu Taste my Story (2021) a kolekciu šperkov Pass it on (2016). Pri výbere objektov na túto inštaláciu zámerne nepracuje s pôvodným spôsobom prezentácie kolekcií, ktorý bol vždy prispôsobený na opätovnú inštaláciu a prevoz putovných výstav. Huraiová kombinuje objekty šestnástich vybraných autorov vo voľnej kompozícii a vytvára  tak dialóg medzi generáciami mladých autorov. Voľná kompozícia objektov dáva do popredia rukopis jednotlivých autorov a necháva vyniknúť ich spôsob uvažovania nad rámec príbehu konkrétneho objektu či témy kolekcie, v rámci ktorej vznikli.

Kombinovaná inštalácia kolekcií Pass it on (2016) a Taste my Story (2021), Primaciálny palác, máj 2025, Bratislava. Foto: Adam Šakový

Kolekcia Taste my Story skúma naratív o slovenskej kulinárskej kultúre. Každý z desiatich konceptuálnych objektov kolekcie, ktorá vznikala  aj v priestoroch trnavského Nádvoria, je inšpirovaný inou slovenskou špecialitou, zvykom alebo osobitným príbehom z lokálnych domácností. Vznik kolekcie a najmä jej prvú verejnú prezentáciu skomplikoval príchod pandémie Covid 19. Namiesto pôvodne plánovanej prezentácie na  festivale v Miláne v apríli 2020 bola kolekcia predstavená najprv len čiastočne na festivale Bratislava Design Week 2020 a napokon po prvý raz ako celok až po uvoľnení obmedzení v októbri 2021 na Designbloku v Prahe. Zaujímavosťou kolekcie je napríklad to, že na nej participoval americký dizajnér Zac Banik4, ktorý absolvoval Rhode Island School of Design s magisterským projektom American Slavic a v roku 2019 počas výskumného pobytu na Fakulte architektúry a dizajnu STU v Bratislave pátral po koreňoch svojich slovenských predkov, ktorí v  minulom storočí emigrovali do USA.

Vanda Gábrišová: Domov, objekt z kolekcie Pass it on, 2016. Foto: Adam Šakový
Lucia Suchá: Spring Drink, objekt z kolekcie Taste my Story, 2021. Foto: Petra Huraiová

Objekty z kolekcie Taste my Story kurátorka kombinuje s predchádzajúcou kolekciou Pass it on, ktorá sa v roku 2016 stala jedným z projektov kultúrnej reprezentácie slovenského predsedníctva v Rade EÚ (SK PRES). Médiom kolekcie sa stal autorský šperk. Prostredníctvom  autorských objektov kolekcia vzdala hold výnimočným osobnostiam slovenskej histórie. Autori a autorky prostredníctvom objektov  prerozprávali životné príbehy priekopníkov z rôznych oblastí – od umenia, politiky a hudby až po vedu či šport. Ich odkazy pretavili do intímnych objektov – šperkov, ktoré nesú okrem estetických kvalít aj ich životné príbehy. Kolekcia prepojila fragmenty slovenskej histórie so  súčasnosťou a poukázala na to, že naši krajania dokázali objaviť kométu, vynašli padák či získali nomináciu na Nobelovu cenu. V spolupráci  so zastupiteľskými úradmi Slovenskej republiky v zahraničí bola kolekcia Pass it on vystavená vo viacerých európskych mestách, podporili ju viaceré kultúrne inštitúty a veľvyslanectvá, menovite Slovenský inštitút v Berlíne, Slovenský inštitút v Paríži, slovenské ambasády v Bruseli, Londýne a Helsinkách. Celkovo bola výstava v zahraničí reprízovaná deväťkrát.

Hnedý salón

Je prvá miestnosť Primaciálneho paláca, ktorá návštevníkov vovedie do retrospektívnej výstavy 15 rokov Flowers for Slovakia.  Do monumentálne súmernej miestnosti sa kurátorka rozhodla umiestniť dva objekty z druhej kolekcie nábytkových solitérov, uvedenej v roku 2013 pod názvom Lost & Found by Vitra. Radenie kolekcií je teda významové, nie chronologické. Kurátorka pracuje s priestorovým kontextom a objekty do jednotlivých salónov umiestňuje citlivo, berúc do úvahy konšteláciu už prítomných solitérov a umeleckých diel.  Surové diela z neupraveného dreva Martina Žabku (experimentálne sedenie pre dvoch s názvom McTatra) a Terézie Rapčanovej (súbor kresiel s názvom Korytárky) sú prezentované „sami o sebe“, bez akýchkoľvek výstavníckych prvkov – stávajú sa rovnocennou súčasťou klasicistického interiéru Hnedého salóna. Strohosť diel mladých dizajnérov upozorňuje na silný kontrast medzi použitými prvkami slovenskej ľudovej kultúry s noblesou intenzívne dekoratívneho interiéru paláca. Korytoa vahan použité v dizajnérskych asamblážach sú reálne  autentické artefakty z povál a antikvariátov, ktoré obaja autori priniesli na workshop ako jednu zo svojich inšpirácií. Sú integrované s elementmi a funkčnými prvkami z komerčných kolekcií značky Vitra. Všetky ľudové artefakty boli v kolekcii použité s dôrazom na zachovanie  ich pôvodného charakteru.

Terézia Rapčanová: Korytárky, objekt z kolekcie Lost & Found by Vitra, Primaciálny palác, máj 2025, Bratislava. Foto: Adam Šakový

Celý článok nájdete v časopise Designum 2/2025  na s. 38. Viac informácií o predaji časopisu Designum.

Skip to content