Fíni majú dizajn v génoch
Rozhovor s Kari Korkmanom, zakladateľom a riaditeľom Helsinki Design Week.
Helsinki Design Week (6. – 16. 9. 2018) je najväčší festival dizajnu v škandinávskych krajinách, ktorý bol založený v roku 2005. Hlavnou témou tohto roku bola Dôvera (Trust).
Čo predstavuje spojenie dizajn a dôvera?
Téma dôvery skvele rezonuje medzi ľuďmi zainteresovanými na Helsinki Design Week (HDW). Jej spojitosť s dizajnom je najvýraznejšia pri vzostupe ekonomiky zdieľania. Nové služby, na ktorých dizajnéri pracujú, sa šíria cez internet. Mám na mysli úspešné služby ako Uber a Airbnb. HDW tiež patrí medzi tých, čo stavajú svoju budúcnosť na vytváraní kontaktov, či už lokálnych alebo globálnych. Všetky kontakty vychádzajú zo vzájomnej dôvery medzi zúčastnenými. A súčasná politická atmosféra je veľmi spätá s demagógiou vytvárania strachu, preto sme vybrali túto tému. Dnešný svet potrebuje trošku viac dôvery.
Na rozdiel od mnohých medzinárodných festivalov – Design Weeks, ktoré sú zamerané viac na prezentáciu dizajnových produktov na výstavách a showroomoch či na verejných priestranstvách, váš katalóg ponúka na 88 stranách 204 podujatí: diskusných panelov, seminárov, otvorených štúdií, ale len niekoľko výstav. Festival sa vám však podarilo dostať do života mesta, mnohé akcie sa konali priamo na ulici. Čo je špecifické pre projekt Helsinki Design Week a čo ho prepája s ostatnými v Európe?
Vaše pozorovanie je správne. Tento rok sme pripravili výrazne menej výstav. Ovplyvnilo to viacero faktorov a okolností. Pre našu hlavnú výstavu sme nenašli vhodné miesto. Totiž Aalto University, jeden z našich hlavných partnerov, sa sťahuje do nových priestorov a Design District of Helsinki sa tento rok rozhodli držať v úzadí. Budúci rok otvoríme obrovský nový priestor a Aalto University pripraví množstvo výstav v ich novom univerzitnom areáli v Otaniemi. Nateraz to znamená, že vypúšťame aj panelové diskusie a semináre. HDW je hlavne o osobných stretnutiach, ideálne interdisciplinárnych. Design Week ponúka jedinečné príležitosti na stretávanie ľudí, vzájomné spoznávanie a snáď aj možnosti nadviazať spoluprácu. Aj takto sa snažíme vybudovať dôveru.
Súčasťou HDW je udeľovanie cien Helsinki Design Awards. Aký význam sa prikladá tejto súťaži v dizajnovej veľmoci, ako je Fínsko, a čo znamená pre dizajnérov?
Jej hlavný význam je propagovanie dizajnu a dizajnérov. Helsinki Design Awards je jediné gala, ktoré sa týka dizajnu, a tento národ si ho zaslúži. Taktiež predstavuje pre celú dizajnérsku komunitu skvelú príležitosť stretnúť sa. Všetkým sa nám páči, keď sú naši kolegovia ocenení — a možno jedného dňa budeme ocenení aj my sami…
Design Diplomacy je jedným z mnohých podujatí, ktoré sa konajú počas týždňa dizajnu v Helsinkách. Tento rok sa doň zapojilo 13 rezidencií veľvyslanectiev, kde sa dizajnéri z každej krajiny stretli s fínskym dizajnérom a viedli prostredníctvom kartovej hry s otázkami, smerujúcimi k poodhaleniu ich osobných postojov k téme dizajnu a vecí verejných, pomyselný spoznávací duel. V tomto roku bol na slovenskú ambasádu pozvaný na diskusiu s fínskou dizajnérkou Tanjou Sipilou, riaditeľkou TRE, slovenský grafik a spoluzakladateľ Novej Cvernovky Boris Meluš. Aký je hlavný cieľ tejto akcie?
Design Diplomacy je formát, ktorý vytvorili organizátori HDW. Jeho myšlienka vznikla na základe pozorovania, že ambasády majú krásne rezidencie, ktoré ale nie sú naplno využité. Sú to také verejno-súkromné priestory, domovy veľvyslancov, od ktorých sa očakáva, že ich budú používať na reprezentatívne účely. Cieľom Helsinki Design Week zasa je rozširovať medzinárodnú účasť. Formát Design Diplomacy je vytvorený tak, aby bol organizačne a finančne čo najmenej náročný. Od zahraničnej ambasády sa očakáva, že pozve svojho domáceho dizajnéra, architekta alebo iného tvorcu. My pozveme fínskeho náprotivka a títo dvaja potom vedú dialóg. Pripravili sme balíček kartičiek s otázkami, ktoré si títo dvaja „hráči” náhodne vyberajú, a pýtajú sa jeden druhého. Niektoré otázky sú vážne, iné vtipné, ďalšie hlboké a sú tam aj jednoduché.
Design Diplomacy sa stal veľmi populárnym. Licencie sme už poskytli Reykjavíku, Berlínu, Madridu, Tokiu, Oslu, Canberre – a to ich spomínam len zopár. Myšlienkou je spojiť ľudí a zdá sa, že to funguje veľmi dobre. Napríklad španielsky dizajnér Andreu Carulla a fínsky dizajnér Mikko Laakkonen, ktorí sa stretli počas Design Diplomacy v roku 2017, predstavili svoju prvú spoločnú kolekciu už o rok. Ich kolekcia nábytku sa volá Design Diplomacy.
Vytvorili ste platformu medzinárodnej siete World Design Weeks, ktorá v priebehu dvoch rokov spojila 30 miest. Ktoré krajiny sú do nej zapojené? Aký je jej cieľ? Pozvali ste aj Bratislava Design Week alebo Designblok z Prahy?
Som jedným z deviatich zakladajúcich členov World Design Weeks (https:// www.worlddesignweeks.org) a prvým prezidentom siete organizácií. Cieľom je priniesť viac priamej spolupráce, sprostredkúvanie skúseností a vzájomné rozvíjanie programu. Spoločnými silami sa snažíme získavať zdroje a aktívne pracujeme na tom, aby sme sa navzájom propagovali. Celkovo je zapojených 33 miest z celého sveta. Festivaly dizajnu sa uchádzajú o členstvo a ak si dobre pamätám, komunikovali sme s Designblokom, ktorý sa mi mimochodom veľmi páči. Veľmi sa snažíme povzbudzovať týždne dizajnu, aby sa k nám pridali a poslali prihlášky (sú dostupné na našej webovej stránke).
Z Fínska pochádza niekoľko ikonických dizajnérov, ako sú Alvar a Aino Aalto, Tapio Wirkkala a Rut Bryk, Kaj Franck a Eero Aarnio atď., čo nakoniec dokumentuje expozícia v Design Museum nazvanom Utopia Now: The Story of Finnish Design, ako aj značka Marimekko, ktorá ponúka širokú škálu produktov fínskych dizajnérov. Prezraďte, čo znamená fínsky dizajn pre širokú verejnosť?
Pre Fínov dizajn asi znamená viac ako pre iné národy. Fínsky národ je relatívne mladý a budoval si svoju identitu v dvadsiatom storočí počas prvých dekád industrializácie. Chudobné Fínsko malo šťastie v tom, že malo výnimočne talentovaných (dobre vzdelaných) dizajnérov, ktorí položili základy fínskeho dizajnu tak, ako ho dnes poznáme. Mnohí z nich sa stali známymi v zahraničí. Náš mladý národ z toho ťažil a začal využívať dizajnérov pri propagovaní a vytváraní značky krajiny. Predmety každodennej potreby navrhnuté a vyrobené vo Fínsku sa predávali dobre aj doma. Všetci sme vyrastali v domovoch, kde nás obklopovali fínsky nábytok, osvetlenie, textil, stolové dosky a podobne. Preto zvykneme hovoriť, že Fíni majú dizajn v génoch.
Aké podmienky pre dizajnérov (pre výrobu a prezentáciu ich návrhov) vytvárajú príslušné inštitúcie vo Fínsku?
Vzdelávanie poskytuje skvelý základ. Máme množstvo výborných škôl dizajnu a jednu veľmi výnimočnú univerzitu, ktorá je vlastne fúziou dizajnu, technických odborov a ekonómie – Aalto University. Všetky tieto oblasti sú zásadné pre úspešný vývoj projektu, ktorý vedie k uvedeniu na trh a rastu podnikov. Okrem škôl máme asociácie dizajnérov – Finnish Design Forum a Design Museum. Majú svoj význam, ale spolupráce medzi týmito inštitúciami nie je nikdy dosť. V HDW je jedným z našich cieľov spojiť týchto hráčov na našej platforme..