Dutch Design Week v Eindhovene

Pravidelne od roku 1998 sa počas posledného októbrového týždňa uskutočňuje v meste Eindhoven jeden z najvýznamnejších európskych eventov dizajnu, a to holandský Design Week. Udalosť prešla viacerými zmenami už od svojho vzniku. Pôvodným zámerom organizátorov bolo nadviazanie kontaktu medzi klientmi a dizajnérmi vo forme Day of Design, jednodňového dňa dizajnu. Dni dizajnu však v priebehu rokov získali u verejnosti veľkú obľubu a návštevnosť exponenciálne narastala. Dutch Design Week je v súčasnosti považovaný za jedno z najväčších podujatí prezentujúcich súčasný dizajn v severnej Európe a tento ročník za deväť dní svojho trvania privítal rekordných vyše tristotisíc návštevníkov.

3D tlačený oceľový most z produkcie holandskej firmy MX3D. Foto Adrian de Groot
3D tlačený oceľový most z produkcie holandskej firmy MX3D. Foto Adrian de Groot

DDW prebieha vo viacerých lokalitách na ploche celého mesta, ponúka množstvo rôznych výstav, prednášok či debát. Tento rok ponúkol nadštandardne širokú škálu udalostí v oblastiach dizajnu, technológie, či hudby a predstavil aktuálne práce viac ako dvetisíc dizajnérov. Jeho hlavným cieľom bola prezentácia projektov, ktoré sú inovatívne, experimentálne a interdisciplinárne. Jeho dôležitou súčasťou sa stali práce mladých talentov z významnej Design Academy Eindhoven, ktorá patrí k najlepším školám dizajnu v Európe. Podľa článku v New York Times ešte z roku 2003 „…akadémia v Eindhovene je bez váhania najlepšia škola dizajnu na svete”. Podobnú kvalitu dosahuje aj Gerrit Rietveld Academie v Amsterdame.

DDW sa zameriava na dizajn budúcnosti a budúcnosť dizajnu. Slúži ako ukážka aktuálneho vývoja disciplíny, výskumu a tematických diskusií. Vytvára prostredie, kde sa svet dizajnéra a klienta navzájom prepájajú. Primárnou ambíciou dní dizajnu je poskytnutie platformy dizajnérom rôznych národností s „holandským“ prístupom v tvorbe. Tým dáva práve mladým talentom možnosť presadenia a zviditeľnenia sa na medzinárodnom trhu. Holandský dizajn reflektuje kultúru a prístup charakteristický pre svoju krajinu a jej obyvateľov. Je špecifický svojím príklonom k odkazu funkcionalizmu, ale aj humanizmu, obľubou humoru, jednoduchosťou či nekonvenčnosťou. Lokálny dizajn kladie dôraz na minimalizmus produktov. Holandskí dizajnéri sú známi tým, že pracujú s materiálmi hravo, používajú ich v nových súvislostiach, čím im dodávajú pridanú hodnotu.

Tim Teven: Recycling Reject
Tim Teven: Recycling Reject
Štúdio MVRDV, Rotterdame: Pavilón W(ego)
Štúdio MVRDV, Rotterdame: Pavilón W(ego)

Témou tohtoročného festivalu bolo If not us, then who?. Dizajnéri mali za úlohu reagovať na globálne problémy prácami s praktickými riešeniami, či radikálnymi inováciami. Rôzne eventy počas celého týždňa ukazovali spôsoby, ktorými sa dizajnéri snažia vytvoriť zmenu, od návrhov nových metód recyklácie až po výskum nových spôsobov konštrukcií.

Jednoznačne jedným z najinovatívnejších produktov tohto ročníka bol 3D tlačený oceľový most z produkcie holandskej firmy MX3D. Firma pracuje v oblasti robotiky a vývoja technológií a dokázala vytvoriť futuristickú konštrukciu, ktorú na festivale prezentovala skôr, ako bude v roku 2019 postavená v Amsterdame. Ambíciou konštrukcie je premostenie jedného z najstarších kanálov mesta pomocou novodobej technológie 3D tlače robotickým ramenom v kontraste s historickou časťou mesta. Projekt mal medzinárodný úspech už od svojho vzniku aj vďaka podpore významných partnerov ako Lenovo či ABB, ktorí umožnili výskum a vývoj technológií. Projekt získal ocenenie verejnosti v rámci súťaže Dutch Design Awards 2018.

Dizajnérske duo Raw Color: Props and Prints, sériu stolových objektov a 2D farebné tlače
Dizajnérske duo Raw Color: Props and Prints, sériu stolových objektov a 2D farebné tlače

Architektonické štúdio MVRDV so sídlom v Rotterdame sa predstavilo štyrmi projektmi skúmajúcimi otázky ako vývoj miest v budúcnosti, nárast populácie či nedostatok prírodných zdrojov. Jedným z ich projektov bol aj pavilón W(ego) pozostávajúci z deviatich miestností, ktoré môžu mať rôzne konfigurácie slúžiace potrebám budúceho obyvateľa ako rodinám, študentom či turistom. Holandské dizajnérske duo Raw Color pripravilo pre DDW sériu stolových objektov spolu so štúdiami 2D farebných tlačí pod názvom Props and Prints. Každý objekt symbolizuje rôzne aspekty farby ako je napríklad hustota, proporcia, tieň či transparentnosť. Objekty sú trojdimenzionálnou interpretáciou tlače. Tlač preto môže byť považovaná za pôvodnú skicu k tvorbe objektu. Recycling Reject od autora Tima Tevena predstavil sériu nábytku vytvorenú z papierového odpadu, ktorý nie je vhodný na ďalšiu recykláciu. Tim pracoval s papierom v procese trhania, sušenia a farbenia listov papiera, ktoré následne vyformoval do modulárnych blokov nábytku ako lavičky, police či kolíky.

Jednou z noviniek tohtoročného podujatia bola hudobná sekcia s názvom DDW Music Festival, ktorá predstavila rôzne svetové hudobné skupiny a tým obohatila kultúrny zážitok nejedného návštevníka. Vďaka nesmierne bohatému programu a vysokej kvalite predstaveného dizajnu, DDW má za sebou zatiaľ najúspešnejší ročník v histórii. Eindhoven na jeseň budúceho roku chce znovu predstaviť inovácie, ktoré posunú svet dizajnu opäť o krok vpred.