Skip to content
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívne

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Ateliér S+M+L_XL Kov a šperk

Ateliér S+M+L_XL Kov a šperk na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave patrí medzi najmladšie oddelenia na škole. Vznikol v roku 1990 pod vedením významnej osobnosti svetového šperku Antona Cepku a doteraz je v rámci Slovenska jediným špecializovaným odborom pre vzdelávanie v oblasti dizajnu a výtvarného šperku.

V roku 1995 sa vedúcim ateliéru stal Karol Weisslechner, ktorý inicioval zmenu názvu ateliéru. Odvodený je od veľkostných ozna­čení a vyjadruje filozofiu širokospektrálneho pôsobenia a zamerania výučby, od drobných šperkárskych artefaktov, cez dizajn predmetov, priemyselne realizovateľných objektov, až po veľ­korozmerné skulpturálne práce do konkrétnych architektonických priestorov. Ateliér v individuá­lnom programe výučby poskytuje tie najlepšie podmienky na rozvoj tvorivej osobnosti študenta tak aby mohol rozvíjať svoj talent a kreatívne schopnosti v celej šírke a bol úspešný v neskoršej praxi absolventa, výtvarníka, dizajnéra.

Čo podnietilo zmeny vo vedení ateliéru, ako aj v názve Ateliéru S+M+L_XL Kov a šperk?
KW: Kolega a priateľ, tak trochu aj učiteľ Anton Cepka odchádzal do dôchodku a oslovil ma, aby som sa zúčastnil v konkurze na vedúceho ateliéru Kov a šperk. Ešte počas môjho pôsobenia na Katedre architektúry VŠVU sme s kolegom Cepkom organizovali letné workshopy v škol­skom zariadení v Kremnici a absolvovali sme nejednu spoločnú cestu za umeleckým šperkom v Európe. Boli sme určitým spôsobom spriazne­ní tvorcovia, mnohé som sa od tejto jedinečnej osobnosti naučil. V danej situácii som teda nevá­hal, pripravil sa na konkurz a od školského roku 1995/1996 mám tú česť viesť ateliér. Jeho názov som však rozšíril, aby vyjadroval veličiny, ktoré poslucháči počas svojho štúdia riešia a ktoré majú byť základom pre kompetentnosť výtvarní­ka, absolventa ateliéru a školy.

Anton Cepka (v strede)

Aké boli začiatky ateliéru Kov a šperk na pôde Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave a kam sa v priebehu dvadsiatich rokov ateliér svojím vybavením aj zameraním posunul?
KW: Výučba v Ateliéri Kov a šperk naplno začala v akademickom roku 1991/92. Prvé roky ateliéru boli skromné, čo sa týka priestoru a materiálneho vybavenia, ale odvážne v tvorivých procesoch. Fascinácia lietaním a satelitmi, pritom spätosť so zemou a vinohradníctvom skvelého človeka, zakladateľa ateliéru Antona Cepku jeho pokora
a tvorba, ktorá stiera hranice medzi tzv. úžitko­vým a voľným umením, to pozitívne formovalo prvých študentov ateliéru. Moja koncepcia, ktorú vyjadruje rozšírený názov Ateliér S+M+L_XL. Kov a šperk, je inšpirovaný presahmi od šperku ako objektu do krajiny tela, k dizajnu úžitko­vých predmetov až po veľkorozmerné projekty do konkrétnych architektúr, teda práca v rôznych veľkostných dimenziách. Základným princípom je intelektuálne uchopenie témy a syntéza ume­nia a umeleckého remesla. Počas štúdia v troch stupňoch – bakalár, magister a doktor umení, sú podporované všetky autorské tvorivé procesy, pričom výsledkom výskumu v rámci zadaných projektov by malo byť komplexné výtvarné dielo.

Karol Weisslechner

Správny prístup k študentom je dôležitou sú­ časťou pedagogického procesu. Aké sú súčasné možnosti štúdia v tejto oblasti?
KW: Ako pedagóg sa snažím podnecovať vnímanie ducha doby, prepojenie tradičných technológií s modernými a schopnosť symbiózy teórie a výtvarnej praxe, ako aj individuálne, intelektu­álne spracúvanie tém. Snažím sa reagovať na každú osobnosť, ktorá v ateliéri študuje, snažím sa sprevádzať mladú generáciu na dôležitom úseku jej cesty, hľadania vlastného repertoáru výrazo­vých prostriedkov. Študenti sú vždy študentmi, so všetkými kladmi aj zápormi, myslím si, že sa ani nelíšia od čias mojich štúdií, iba majú pre mňa až závideniahodné možnosti cestovania a slo­body, získavania informácií, vedomostí cez nové komunikačné médiá. Pozitívom je, že počas dvad­siatich rokov prichádzajú dodnes študenti, ktorí sú zvedaví a to je podstatná stránka akejkoľvek kreativity. Od študentov očakávame vysokú mie­ru osobného zanietenia pre štúdium, inovatívne myslenie a ochotu k výkonom s ambíciou zve­davosti a z nej vyplývajúcej tvorivosti. Zámerom výučby je poskytnúť budúcim výtvarníkom ši­roké spektrum informácií a vyvolať v nich túžbu byť tvorcom, ktorý považuje za svoj cieľ snúbenie intelektu a remeselnej zručnosti.

Ateliér S+M+L_XL Kov a šperk

Náplňou ateliéru je kreatívna výtvarná tvorba podporená remeselnou zručnosťou, znalosťou širokej škály materiálov, techník a technológií. V oblasti šperku existujú jedinečné výtvarné prejavy, ktoré sú prirodzene napojené na kul­túrne dianie a dedičstvo rozmanitých svetových regiónov, ale aj individuálny prístup jednotlivých autorov. Štúdium rozvíja a zdokonaľuje schopnosť tvorivej práce v rôznych odvetviach, od úžitko­vého umenia cez dizajnérske úlohy až po voľné autorské prejavy. Študenti pracujú na rozmanitých projektoch, od malých predmetov/objektov cez voľné inštalácie až po vstupy do architek­tonických priestorov (interiérov/exteriérov), s možnosťou presahu do iných materiálov a mé­dií, s dostatočným priestorom na experiment. Dostávajú podnety na definovanie vlastných tém a tvorivých programov, ale aj na riešenie exakt­ných zadaní v spolupráci s priemyslom. V pedago­gickom procese kladieme dôraz na individuálny prístup, študenta vedieme k samostatnej tvorivej práci a osobitému autorskému prejavu. Jednou z veľmi aktuálnych tém je výskum a spoznávanie diferencovaných prístupov k tvorbe a vplyvov pôsobiacich na vývoj súčasného šperku vo svete. Aktuálne ako pedagogický tím v ateliéri pôso­bia aj odborní asistenti Matúš Cepka a Kristýna Španihelová a doktorandskému štúdiu sa venujú Lucia Bartková a Slávka Ondrušová.

Slávka Ondrušová
Jan Michalisko
Hana Fišerová
Lucia Bartková

Výučba

V prvom ročníku študenti počas 6­-týždňové­ho kurzu reagujú na tému menšieho rozsahu, ktorej výsledkom sú variácie drobného šperku či objektu. V druhom a treťom ročníku, respektíve prvom semestri štvrtého ročníka, riešia študenti pedagógom definované semestrálne témy v roz­sahu od kolekcií šperkov, cez objekty do interiéru, svietidlá či stolovací servis, prípadne väčšie for­máty, ako napríklad intervencie do architektúry. Na týchto témach si študenti overujú schopnosť reagovať na zadanie, spoznávajú nové materiály a technológie, podľa potreby spolupracujú aj s fir­mami. V poslednom semestri bakalárskeho štú­dia si študent sám definuje tému, čím istým spô­sobom profiluje svoje smerovanie do budúcnosti (niekoho viac priťahuje dizajn, iného výtvarný šperk, ďalší sa uberá cestou konceptuálneho šperku). V magisterskom štúdiu sa od študenta predpokladá určitá miera samostatnosti, indivi­duálnu semestrálnu tému, ktorú si sám zadáva, konzultuje s pedagógom a asistentmi a naďalej sa zúčastňuje na ostatných aktivitách v ateliéri. Štúdium v ateliéri S+M+L_XL Kov a šperk adept završuje teoretickou a praktickou magisterskou diplomovou prácou.

Karol Weisslechner, Brošňa
Anton Cepka: Brošňa, 1977

Absolvent štúdia v ateliéri, v bakalárskom či magisterskom stupni, je zručná a kompetentná osobnosť preukazujúca po období štúdia flexibilnú schopnosť kreatívne reagovať na celú škálu výtvarných a dizajnérskych úloh. Tvorí s plným nasadením, siahajúc vždy po najvyššom stupni kvality umeleckého prejavu. Absolvent ateliéru S+M+L_XL Kov a šperk je pripravený začať profesionálny život výtvarníka, ktorého tvorba má naozaj esprit…

Bilancia

Na profesionálnu dráhu sa od založenia ateliéru vydalo už takmer 40 mladých tvorcov. Väčšina z nich sa dnes venuje tvorbe umeleckého či komerčného šperku, ale aj tvorbe interiérových objektov a produktového dizajnu, či teoretickej a pedagogickej činnosti. K aktivitám ateliéru patrí organizovanie tvorivých workshopov v školskom zariadení v Kremnici, kooperácia s partnerskými európskymi ateliérmi rovnakého zamerania, iniciovanie a realizácia študentských aj absolventských výstav. K dôležitým činnostiam ateliéru už od roku 2004 patrí organizovanie medzinárodnej konferencie Šperk Stret, ktorá sa koná každé dva roky na pôde Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Z pôvodne jednodňového prednáškového cyklu sa časom konferencia transformovala na dvojdňové podujatie s medzinárodnou účasťou lektorov a s množstvom sprievodných akcií – vernisáží a výstav, ktoré ponúkajú prehľad aktuálneho diania v oblasti autorského šperku. V septembri sa uskutočnila aj veľká retrospektívna výstava ateliéru v Slovenskej národnej galérii pod názvom Tekutý čas, ktorá bola súčasťou viacerých výstavných podujatí pripravovaných v rámci piateho ročníka Šperk Stretu (11. – 12. októbra 2012).

Kristína Španihelová
Jakub Janiga
Lucia Gašparovičová
Maja Nepšinská