Rúško ako postoj
V lete 2020 prebehla v bratislavskej Galérii dizajnu Satelit skupinová výstava Design is Now! venovaná reakcii na korona krízu. Výstava sa síce nedávno skončila, ale pandémia ochorenia COVID-19 pokračuje a aj naďalej si vyžaduje použiteľné dizajnérske riešenia. Tento príspevok je rozšírením kurátorských textov Zuzany Šidlíkovej a Maroša Schmidta z uvedenej výstavy, ktoré sa dotýkali dizajnu rúšok. Ďalšie veľké okruhy tém boli komunikačný dizajn, produktový dizajn a architektúra – priestor. Výstava bola pripravovaná rýchlo, čo jej umožnilo príjemnú akčnosť a flexibilitu, možno však aj z tohto dôvodu nedostatočne zarezonovala medzi divákmi a vo verejnej diskusii. Nazdávame sa, že téma rúšok a dizajnu je momentálne veľmi aktuálna a zaujímavá na reflexie odborníkov i laikov. Prejdeme si niekoľko základných úvah o dizajne rúšok od domácej scény po svetovú.
Rúško ako symbol pandémie
Rúško sa u nás stalo najvýraznejším symbolom pandémie COVID-19, keďže Slovensko patrilo medzi prvé krajiny v Európe, kde sa zaviedla povinnosť nosiť rúško, respirátor či šatku. Už v marci sa do výzvy na ich nosenie na verejnosti zapojili politici i známe mediálne osobnosti: Zlatica Puškárová spolu s premiérom Igorom Matovičom si ich nasadili v priamom prenose, prezidentka Zuzana Čaputová sa v ňom predstavila o deň neskôr. Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) síce dala najskôr vyhlásenie, že neexistuje dostatok dôkazov, ktoré by opodstatňovali nosenie rúšok u zdravých ľudí, napokon však na základe výskumov svoje stanovisko zmenila a ich nosenie sa začalo odporúčať ako účinná bariéra pred šírením koronavírusu.
Šitie rúšok zamestnalo mnohých Slovákov a Slovenky. Dizajnéri preorientovali svoje zákazky, viaceré firmy zmenili výrobné zameranie. A mimoriadne dôležitou súčasťou tohto trendu boli aj mnohí neprofesionáli, ktorí vytiahli doma svoje šijacie stroje, zháňali strihy, videonávody, látky a gumičky, aby tak rúškami pomohli ľuďom vo svojom okolí. Každý z dizajnérov to riešil sebe vlastným spôsobom, z vlastných materiálov a s použitím rôznych techník, v rozmanitosti foriem a strihov. Niektorí zásobovali len svoju rodinu a okolie, časť z nich rúška šila pre stálych klientov, prikladali ich k objednávkam, ale boli aj takí, ktorí sa pustili do výroby vo veľkom, v spolupráci s dielňami či priemyselnými podnikmi. Výber, ktorý sa objavil na výstave Design is Now!, dokázal, že aj jednoduchý funkčný predmet môže byť štýlový.
High/low príbeh dizajnu
Rúško sa ukázalo ako fenomén, ktorý nespadá len pod oblasť textilného dizajnu. Ak chceme urýchlene vyriešiť vážny problém, musíme efektívne využiť naše vedomosti, schopnosti, dostupné materiály a technológie. Nezáleží na tom, či vyvíjame vysoko sofistikovaný výrobok, alebo realizujeme jednoduchý nápad. Dôležité je nájsť v sebe silu okamžitej mobilizácie a schopnosť pomáhať. Dizajnéri, vývojári, výtvarníci, vedci a technici dokázali, že kreatívny priemysel nemá svoj prívlastok len na ozdobu – ukázali, čo dokážu v rámci svojho odboru vytvoriť pre nás všetkých. Niektoré projekty boli výsledkom individuálnej tvorby, iné vznikli na základe kooperácie viacerých subjektov alebo ako výsledok širokej iniciatívy. Všetky však naplno využili svoj potenciál. Z finančnej, materiálovej a technologickej núdze vznikajú v dizajne najlepšie riešenia, pretože riešia viac problémov ako len estetiku a funkciu. Každý z vystavených výrobkov má svoj high alebo low príbeh, no všetky majú jeden spoločný cieľ: pomôcť.
Študenti Ateliéru Transport dizajn VŠVU pod vedením Štefana Kleina okrem semestrálneho zadania pružne zareagovali aj na korona krízu invenčnými návrhmi rúšok a respirátorov. Zamerali sa na ochranné celopleťové masky navrhnuté špeciálne pre lekárov, prepracované respirátory či rúška, ktoré poňali ako módny doplnok. Pre zúčastnených dizajnérov musí byť veľmi stimulujúce, že viacero výrobcov prejavilo záujem pretaviť kreatívne vizualizácie do sériovej produkcie.
Dodávateľom ochranných rúšok s možnosťou výmeny filtra a nosovým mostíkom sa pre Európsky parlament stal Martin Šuchaň z firmy Protoservis, s. r. o. Podľa jeho vlastných slov išlo o nečakaný úspech, začínal s malou výrobou pre kolegov. Protoservis vyrobil a dodal počas prvej vlny pandémie celkovo 70 tisíc kusov ochranných rúšok.
Iným bol vtipne „lowcostový“ príbeh doplnku na rúško z dielne grafika Pala Čejku. Špecificky riešil problém zahmlievania okuliarov. Jeho dizajnérske dielko, vyrobené jednoduchým vyrezaním z obalu na prepeličie vajíčka, bolo podľa Čejku darované ľudstvu v naivnej viere v lepšie časy pre jasnejší pohľad do krajšej budúcnosti cez akýkoľvek typ okuliarov. Ide teda o domácky vyrobený „vynález“, ktorý môže prakticky pomôcť.
Stručné dejiny rúška
Analogická situácia náhle spojila dizajnérov po celom svete. Rôzne zdroje sa zhodujú, že prvé chirurgické masky sa začali nosiť v Európe v závere 19. storočia. Až s epidémiou pľúcneho moru v Číne v roku 1910 začali i pacienti a potenciálni pacienti vo veľkom nosiť takzvané PPE – personal protection equipment. Počas epidémie španielskej chrípky (1918 – 1920) boli už rúška na viacerých miestach sveta povinné pre lekársky personál a už vtedy sa stali aj módnym vyjadrením občianskeho postoja.
Ako už bolo spomenuté, jednou z prvých tém roka 2020 bola odpoveď na otázku nakoľko sú rúška účinné a bezpečné. Ďalej, či má vôbec význam vyrábať ich podomácky. Lekári a zdravotníci sa napokon zhodli na základnom konsenze, že aj doma vyrobená ochrana je lepšia ako žiadna. Najvhodnejšie však je vyrábať rúška minimálne z husto tkanej bavlny a používať priedušné filtre, akákoľvek textília nepostačí.
Kanadská značka Noble Authority používa na výrobu organickú bavlnu a bambusové vlákno. Sympatický príklad rúška s postojom a upozornením, že sú tu aj iné faktory ochrany, má na sebe potlač “Ak viete prečítať tento text, stojíte príliš blízko”. Pretože ani najlepšie rúško vám nemusí stačiť, pokiaľ si pri kontakte s nákazou riadne neumyjete ruky a nedržíte sa v bezpečnej vzdialenosti.
Uvedomelosť je základ
Po počiatočnom nedostatku a panike v priebehu roka zaplavili, podobne ako vírus, rôznofarebné vzory internet. V záplave vzorov zaujali hlavne ďalšie hlbšie a angažovanejšie projekty. Kanadská značka Wanderly spolu s projektom Wild Woven priniesla na trh botanicky farbené unikátne textílie. Dávať si na ústa chemicky ošetrované materiály pochybnej proveniencie asi nebude ten najlepší nápad. Táto kolekcia je vytvorená zo 100 % bavlny, dobre vyzerá a na ozaj efektné vzory používa farby z aksamietnice, motýlieho kvetu a šupiek z cibule. Ako bonus ide 100 % zisku za predaj týchto rúšok na podporu torontskej organizácie Black Women in Motion [1].
Aj umelec a aktivista Ai Weiwei predáva svoje rúška s autorskou potlačou a výťažok rovnomerne rozdeľuje medzi organizácie Human Rights Watch, Refugees International a Doctors Without Borders. Rúška vyrába ručne vo svojom ateliéri v Berlíne a jedným z motívov je jeho ikonický zdvihnutý prostredník. Nabáda občanov k solidarite s spoločnému zomknutiu sa proti smrteľnému vírusu. Na svojom instagramovom účte povzbudzuje, že “žiadny skutok nie je príliš bezmocný a žiadna vôľa nie je primalá”. Svet obleteli i správy o solidarite filmárov a kostymérov. Štáb seriálu Grey’s Anatomy venoval svoje rúška z kostýmov nemocniciam. Ďalšie sa šili v kostymérňach Bavorskej štátnej opery a v Hollywoode [2].
Litovský Vilnius sa zasa stal dejiskom prvého “Mask Fashion Week” [3]. Májový festival mal podporiť občanov v nosení ochranných rúšok s podtitulom: Kreativita nemôže byť zamaskovaná. Rúška sa stali povinné aj v Litve. Projekt naštartovala dizajnérka Julija Janus. Rúško je podľa nej okrem ochrany aj výborným prostriedkom na vyjadrenie kreativity. Mierne znepokojujúcou bola zhoda neplánovaných náhod v priebehu posledného ročníka parížskeho Paris Fashion Week. Tam už začiatkom roka predviedla francúzska dizajnérka Marine Serre kolekciu [4], ktorá obsahovala prvky na ochranu tváre. Módna prehliadka sa konala uprostred narastajúcich obáv z vypuknutia svetovej pandémie obrovského rozsahu .
Koronavírus a rúška sa týkajú bohatých i chudobných, profesionálnych dizajnérov i detí so sprejmi na ulici [5]. Dôležité je, že aj dobrý dizajn pomáha prežiť v ťažkých časoch.
Viac o výstave DESIGN IS NOW! tu.
[1] https://www.instagram.com/thewanderly/?utm_source=ig_embed
[2] https://www.thisiscolossal.com/2020/05/ai-weiwei-masks-covid-19/
[3] https://www.govilnius.lt/maskweek
[4] https://wwd.com/runway/fall-ready-to-wear-2020/paris/marine-serre/review/
[5] https://news.artnet.com/art-world/coronavirus-street-art-1814961