Eska je hezká – kola z Chebu 1892-2006
Dostupnosť
dostupné na vypožičanie
Eska je hezká – kola z Chebu 1892-2006
Kniha s bohatým obrazovým materiálom vyšla v roku 2022 pri príležitosti výstav v Múzeu Cheb av Retromuseu Cheb. Korene Esky siahajú do Anglicka, kde v roku 1876 začala firma Premier Cycle Company v Coventry vyrábať vysoké bicykle. V roku 1891 otvorila továreň v Doose pri Norimbergu a o rok neskôr v Chebe, kde v decembri 1892 zostavili prvé dva bicykle. V roku 1910 odišiel z chebského Premieru riaditeľ Kastrup a o rok neskôr ďalší riaditeľ Swětlik. Boli už vopred dohodnutí, že v Chebe postavia novú továreň, lepšiu a väčšiu ako má ich doterajší zamestnávateľ. Ešte v tom istom roku 1911 nová fabrika stála. Bola najmodernejšia svojho druhu vo vtedajšej habsburskej monarchii. V roku 1912 tam vyrobili 18 500 bicyklov a v roku 1935 oslávili polmilióntú esku. Povojnová história Esky verne kopírovala život celej spoločnosti, od znárodnenia, cez konsolidáciu, ikonické typy skladacích bicyklov, postupné zastarávanie výrobnej technológie až po márne pokusy o záchranu. Navonok úspešný národný podnik vyvážal bicykle do západnej Európy, USA a Kanady, avšak na úkor domácich zákazníkov, ku ktorým sa atraktívne exportné typy nedostali. Štát do Esky a jej modernizácia investoval minimálne, továreň chradla a technológia zaostávala. Jediné, čoho sa jej dostávalo, boli početné reorganizácie, formálne presuny a návrhy nereálnych zámerov. Najprv bola začlenená pod ČZ Strakonice, potom naopak dostala pod svoje krídla závod Favorit. Za pár rokov bol Favorit vyčlenený, aby sa o niekoľko rokov opäť pod Esku vrátil. Chebského výrobcu bicyklov roky riadili trochu paradoxne Československé automobilové závody, neskôr Pragounion. Nech ale bola nadriadeným orgánom ktorákoľvek inštitúcia, správala sa k Eske macošsky. Po roku 1989 sa o ďalší chod továrne pokúšali rôzne erudovaní manažéri, avšak udržať, nieto rozvíjať výrobu sa im nedarilo. História kedysi slávnej značky skončila v máji 2006 demoláciou továrenskej budovy.