Písmo čísla – Rue Sla
Časopis Designum už niekoľko ročníkov poskytuje priestor na prezentáciu nových písiem, ktoré vznikli za posledné obdobie na Slovensku. Naším zámerom je písma nielen prezentovať, ale prostredníctvom využitia v nadpisoch jednotlivých príspevkov ich aplikovanie aj sprostredkovať v praxi. V tomto ročníku pokračujeme v prezentácii študentských písiem, ktoré vznikli na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave v ateliéri Typo/Typolab pod pedagogickým vedením Pala Bálika, Michala Tornyaiho, Ľubice Segečovej. Hoci mnohé z nich boli
podporené výučbou v spoločnom ateliéri, ich rozmanitosť je výsledkom individuálnych prístupov v tematickom a technickom stvárnení. V tomto čísle sme použili v nadpisoch variabilné písma od Karolíny Ježíkovej a Samuela Kránera.

Karolína Ježíková
Rue Slab
Rue Slab je nadpisové písmo s výrazným kontrastom a geometrickými proporciami. Inšpiruje sa záhradkárskym prostredím – najmä záhradným náradím a konštrukciami, čo sa odzrkadľuje v robustnejších zakončeniach niektorých znakov a v tzv. ink trapoch (zárezoch v miestach stretu ťahov), ktoré plnia nielen funkčnú úlohu, ale zároveň vizuálne pripomínajú jamky na sadenie. Rue Slab je navrhnuté ako funkčné a výrazné písmo určené na titulky a značenie. Vyznačuje sa hranatými detailmi, stabilnou štruktúrou a dobre čitateľný mi tvarmi.
Samuel Kráner
Ankopis Serif
Ankopis Serif je moje prvé písmo vytvorené v ateliéri TYPO. Ide o zúžené serifové písmo so statickou rytmikou a dynamikou ťahov. Vďaka úzkym proporciám je vhodné najmä na nadpisy, v dlhších textových blokoch môže byť ťažšie čitateľné. Serify sú plynulo zapustené do vertikálnych aj horizontálnych ťahov, pričom vytvárajú charakteristický kalichový tvar. Názov Ankopis vznikol podľa poradia navrhovania prvých znakov – a, n, k, o – ktoré slúžili ako referenčný základ pri tvorbe zvyšku abecedy. Koncept písma je čisto formálny – jeho primárnym cieľom bolo osvojiť si proces tvorby písma. Všetky koncepčné a estetické rozhodnutia vznikali priebežne počas samého procesu navrhovania.