Národná cena za dizajn nás motivovala prihlásiť sa do ďalších súťaží

Na trh priniesli inovatívny koncept asymetrických freeridových lyží s hybridnou technológiou, ktoré sú prvé svojho druhu na svete. V roku 2017 boli za ne ocenení Národnou cenou za dizajn, následne získali ďalšie prestížne ceny v Nemecku a Slovinsku. Momentálne pracujú na prototypoch, ktoré budú spájať tradičné s moderným. O tom, ako sa dá využiť modrotlač pri navrhovaní lyží a ako to vyzerá na poli ich výrobcov sme sa zhovárali s Viktorom Devečkom a Bronislavou Brtáňovou.

Jazdec Pierre Marchionni, fotograf Amédézal / Hugues de Tournemire, Les 7 laux, France
Jazdec Pierre Marchionni, fotograf Amédézal / Hugues de Tournemire, Les 7 laux, France
Jazdec Pierre Marchionni, fotograf Amédézal / Hugues de Tournemire, Les 7 laux, France
Jazdec Pierre Marchionni, fotograf Amédézal / Hugues de Tournemire, Les 7 laux, France

V roku 2017 ste získali 1. cenu v súťaži Národná cena za dizajn v kategórii Profesionálny dizajn s lyžami Forest Skis, model Lotor s hybridnou technológiou. Posunuli ste odvtedy model Lotor ďalej? Ak sa to vôbec dá…

Viktor: Táto sezóna bola pre mňa asi najnáročnejšia, lyžoval som najmenej kvôli rôznym komplikáciám a čiastočne som po neustálej práci unavený. Ale vďaka tomu, že som si vedel oddýchnuť, už počas sezóny som sa dokázal naštartovať a chystať sa na tú budúcu. Máme nachystané tri novinky, rozbehli sme spolupráce s dodávateľmi ďalšieho vybavenia. A teraz ideme práve objednávať materiál, čo robievame inokedy o dva – tri mesiace neskôr.

Broňa: Napríklad sme mali ísť do Nórska, ale museli sme to preložiť, no v konečnom dôsledku sme si oddýchli.

Viktor: Z Lotra sme vyvinuli verziu, ktorá je odľahčená a verziu, ktorá je postavená na uhlíkových vláknach. Z Lotra sme urobili aj výkonnejšiu lyžu a menšiu verziu na základe jeho celkového úspechu. Nielen po obchodnej stránke, ale z môjho pohľadu aj po funkčnej stránke, sme sa rozhodli urobiť užšiu verziu – s názvom Druid. Tá bude mať v sebe rovnaký koncepčný základ, teda umožní vymieňanie strán, ale bude o 2 cm užšia, a tým pádom bude vhodná aj na skialpinizmus a na zjazdovky. Tento model máme navrhnutý a v priebehu leta vylisujeme prvé prototypy, aby sme ich mohli ešte počas leta otestovať a v zime dať medzi ľudí.

Používate model Lotor tak, ako ste to opísali v rozhovore pre Designum 4/2017 v čísle venovanom Národnej cene za dizajn? — ráno FR (freeride) a poobede BC (back-country)?

Viktor: Áno, vymieňam si strany aj preto, že ich používam, keď šliapem do kopcov. Vtedy ešte neviem, čo ma čaká na svahu a podľa podmienok sa rozhodnem — preto som ich tak navrhol. Normálne nevydržím na jedných lyžiach viac ako deň. Ideálne mením lyže aj v priebehu dňa.

Broňa: Na Lotroch je príjemné lyžovať viac ako jeden deň, sú navrhnuté do premenlivých podmienok ako univerzálna lyža. Ide to bez problémov 🙂

Švéd Truls Mörfelt s Forest Skis
Švéd Truls Mörfelt s Forest Skis
„Každé správne lyže majú v sebe aspoň trochu dreva“, Viktor Devečka, konštruktér a dizajnér.
„Každé správne lyže majú v sebe aspoň trochu dreva“, Viktor Devečka, konštruktér a dizajnér.

Ktorí borci (a myslím tým aj dámy) aktuálne jazdia na modeli Lotor a akú najzábavnejšiu, alebo najpodnetnejšiu reakciu ste zatiaľ dostali?

Viktor: Zábavné je niekedy sledovať, ako si ich ľudia berú s nedôverou a tvrdia nám, že to nemôže fungovať, a potom prídu, že to fakt funguje a ako je to možné!? Úplne sú z toho vedľa, že lyže fungujú tak, ako vravíme.

Broňa: Marketing funguje na princípe, že papier znesie všetko. Ľudia sú už zvyknutí, že sa papier nespája s realitou a čakajú, že je to marketingová vata. A keď si lyže vyskúšajú, vidia, že sú presne také, ako čítali. Máme na ne veľmi dobré reakcie, či od Čechov, Slovákov, Švajčiarov, Nemcov, Talianov, dokonca máme pri nich aj dvoch austrálskych klientov. Cestujú po svete a momentálne jazdia celú sezónu vo Švajčiarsku a sú z Lotrov nadšení. Spoznali sme sa s nimi v Rakúsku na ľadovci Kaunertal na veľkom nemeckom skiteste. Organizuje ho každý rok magazín Freeride.de a my sme sa ho zúčastnili po štvrtýkrát. Značky si tam navzájom testujú a hodnotia freeridové lyže — všetky veľké značky a pár menších. Potom nasleduje verejný ski test počas celého víkendu. Títo Austrálčania tam toho otestovali veľa a žiadne lyže im nesedeli tak ako tie naše. Pri našich produktoch nemusíme vo vývoji robiť kompromisy, môžeme zrealizovať koncept — momentálne si viac ceníme slobodu tvorby nad profitom.
Po pár dňoch takéhoto náročného testovania to bola pre nás celkom úľava zobrať si zas naspäť naše lyže … Samozrejme – jazdia na nich aj naši ambasádori a jazdci vo Francúzku, Kanade a napríklad Nórsku.

Z výroby Forest Skis
Z výroby Forest Skis
Viktor Devečka pri práci
Viktor Devečka pri práci

Máte prípadne aj model, ktorý by mohli používať začínajúci lyžiari?

Viktor: Rozhodli sme sa urobiť kolekciu lyží, ktorá bude viac postavená pre rekreačných lyžiarov a športových lyžiarov pohybujúcich sa na zjazdovkách, preto obe naše nové rady budú užšie a nebudú tak tvrdé a agresívne. Dôraz je kladený na to, aby boli aj finančne dostupnejšie. V tejto kolekcii sme chceli ľuďom tiež priniesť niečo nové a zaujímavé, pracovali sme na rôznych variantách ako tieto lyže ozvláštniť, nakoniec sa nám znenazdajky podarilo na Pecha Kucha v Nitre stretnúť Mateja Rabadu, ktorý tam mal tiež prezentáciu. Matej Rabada je momentálne jeden z dvoch slovenských modrotlačiarov, ktorí používajú tradičnú technológiu. Modrotlač sa dá aplikovať na prírodné vlákna a v kompozitnom priemysle, kam aj lyža patrí, sa začína viac používať ľanové vlákno. Zatiaľ sme vyskúšali jeho originálne dizajny, ktoré má k dispozícii a otestovali sme rôzne hrúbky plátien, aby sme vedeli, čo sa bude najlepšie správať. Zistili sme, že ľanové vlákno, aj keď je použité iba na povrchu, má výrazný vplyv na vlastnosti lyží, a tým pádom lyže s ľanovými vláknami sú zatlmené, pohlcujú vibrácie, a ľudia čo mali možnosť ich testovať, hovorili, že jazdia hladko, plynulo a stabilne.

Osvedčilo sa vám drevo pri navrhovaní a výrobe lyží?

Viktor: Drevo je skvelý materiál na výrobu lyží, každé správne lyže majú z neho v sebe aspoň trochu. Drevo je nenahraditeľné pri ich výrobe, aj keď ho nie je vidno, lebo je vždy v jadre, pod povrchom. Dostávame otázky, že či sú naše lyže kvôli drevenému povrchu robené z jedného kusu dreva. To nie je z ekologického pohľadu možné, lebo nájsť dostatok kvalitného dreva na to, aby sa dali lyže vyrobiť z jedného kusu, by to znamenalo: jedny lyže = jeden strom. Preto je jadro skladané z menších dielikov, kde miešame aj rôzne dreviny, aby sme dosiahli ideálne vlastnosti. A jadro je následne obalené rôznymi kompozitnými vláknami ako sú uhlíkové, kevlarové, sklenené, ľanové — tie dodávajú lyžiam tvrdosť a ohybnosť. Aj vďaka tomu naše lyže vydržia viac sezón ako tie, čo vyrábajú veľké značky.

Jazdec Pierre Marchionni, fotograf Amédézal / Hugues de Tournemire, Les 7 laux, France
Jazdec Pierre Marchionni, fotograf Amédézal / Hugues de Tournemire, Les 7 laux, France

O koľko viac sezón?

Viktor: Lyže vyrábané vo veľkom sú pre športových lyžiarov často na 2-3 sezóny, lebo vydržia maximálne 80 dní na zjazdovke. Naše robíme na aspoň 200 dní, snažíme sa tak o udržateľný vývoj.

To znamená, že rekreačný lyžiar môže mať vaše lyže na “celý” život?

Broňa: Pravdepodobne áno.

Ktoré zjazdovky by ste odporučili tým, čo uvažujú nad modelom Lotor?

Viktor: Druidy a celá tá modrotlačová kolekcia, ktorá je teraz v štádiu prototypov, je určená na zjazdovky. A ktoré zjazdovky? Tohtoročná sezóna bola bohatá na sneh vo viacerých výškach a umožnila otvoriť aj malé či menšie strediská na Slovensku a vďaka tomu si ľudia mohli užiť naozaj kvalitnú lyžovačku vo viacerých kútoch našej krajiny. Tým pádom je zase lyžovanie prístupnejšie pre širšie masy, verím, že takéto podmienky budú pokračovať aj naďalej. Ak si chcete zalyžovať, nemusíte preto ísť hneď do zahraničia. Kvalitné zjazdovky sa nájdu aj u nás.

Kde vás môžu nadšenci freeride lyžovania sledovať na sociálnych sieťach?

Na Instagrame, FB, LinkedIn.

Uvažujete nad tým, že sa prihlásite do aktuálneho ročníka NCD?

Broňa: Máme trojo lyží vo vývoji, takže aktuálny ročník nestíhame, ale o dva roky by sme sa radi prihlásili. Tým, ktorí uvažujú, či sa prihlásiť, by som povedala, že určite, lebo nielen odborná verejnosť sa vďaka medializácii dozvie o tom, aké dizajnové projekty sa tu vlastne robia. Považujem za dôležité, aby sa ľudia prihlasovali, takže jednoznačne áno. Tiež je to taký odrazový mostík pre iné, svetové ocenenia, ktoré môžete získať. My sme napríklad následne dostali ocenenie Red Dot Award v Nemecku, a Big See Award v Slovinsku. A myslím, že na to Big See nás vyberali na základe ocenenia Red Dot. NCD nás motivovalo prihlásiť sa do ďalších súťaží.
Viktor: Kým som nedostal Národnú cenu za dizajn, tak som v podstate ani nevedel o tom, že tvorím dizajn, lebo ja som k tomu pristupoval ako konštruktér, a robil som funkčný produkt. A otvorilo mi to oči – ako je dizajn spojený s funkčnosťou a že dizajn nie je len o tom, čo je pekné, ale vývoj produktu je priamo ten dizajn. Sme veľmi vďační Slovenskému centru dizajnu za príležitosť a podporu — z môjho pohľadu je dôležité, aby SCD sťahovalo k sebe nových ľudí, nové firmy, novinky.