Editoriál 2/2019

Pred letom býva zvyčajne rušno aj v oblasti umenia a dizajnu. Ešte pred cestou do vytúžených dovolenkových destinácií sme mnohí z nás stihli navštíviť niekoľko podujatí.

S dôstojnosťou prebehli bratislavské festivaly – Dni architektúry a dizajnu a Bratislava Design Week, ale tie dôležitejšie sa konajú v blízkom zahraničí. Viedeň je dejiskom tretieho ročníka Vienna Biennale For Change 2019, ktorého partnerom je aj Slovenské centrum dizajnu a zúčastňuje sa na ňom aj niekoľko slovenských dizajnérok a dizajnérov. V Miláne môžete až do 1. septembra navštíviť XXII. La Triennale di Milano, hoci bez slovenskej účasti. Jeho kurátorka Paola Antonelli ho nazvala Broken Nature: Design Takes on Human Survival. Zdá sa, že znepokojujúca téma narušenej prírody súvisiaca s klimatickými zmenami je aktuálna nielen pre utopistických vizionárov, ktorí sa v dejinách architektúry a dizajnu objavovali v určitých hraničných etapách. Ako sa ukazuje, situácia je alarmujúca, svedčia o tom nielen výsledky „zelených“ vo voľbách do Európskeho parlamentu, ale aj angažovanie sa najmladšej generácie naprieč mnohými krajinami sveta. Ako pripomína Paola Antonelli, cieľom obnoviteľného dizajnu je obsiahnuť množstvo prístupov. Neznamená to podľa nej len recykláciu alebo opätovné použitie, ale aj menej nakupovať a správať sa ako naši prarodičia, ktorí si kúpili pohovku a prežila niekoľko generácií. Zámerom kurátorky teda bolo osloviť nielen dizajnérsku komunitu, ale aj širokú verejnosť. My veríme, že aj mnohých našich čitateľov.

V úvodnej časti Aktuálne prinášame rozhovory s Tomášom Brichtom, ktorý je známy ako dizajnér hudobných nástrojov, a Bystríkom Míčkom, zakladateľom štúdia priemyselného dizajnu WERKEMOTION. Lucia Dubačová sa zúčastnila na pražskom festivale Mouvo, ktorý je zameraný na motion dizajn, jeho atmosféru, zámery a program približuje v rozhovore s organizátorkou Vlaďkou Cimbálníkovou zo štúdia Oficina a o spojení nových technológií s kreativitou hovorí s jedným z jeho účastníkov Memom Aktenom. Počas týždňa dizajnu v Miláne sme mali možnosť vidieť niekoľko rozmanitých prezentácií. Ako môže byť dizajn šetrný voči životnému prostrediu, nápomocný v zložitej situácii klimatických zmien, ale aj dôležitým hýbateľom konštruktívnych diskusií, ukázalo tohtoročné trienále umenia a dizajnu. Tejto expozícii a konkrétnym projektom je venovaný text Čo bolo v Miláne alebo ako vidieť dizajn. Klára Prešnajderová v časti Múzejne približuje rakúskeho historika a teoretika umenia, aktívneho organizátora kultúrneho života a propagátora Slovenska v zahraničí v medzivojnovom období Leopolda Wolfganga Rochowanského. Vďaka jeho priateľským kontaktom s Karolom Plickom a Josefom Vydrom vznikla reprezentatívna propagačná publikácia o Slovensku Columbus in der Slovakei. Do Retrospektívne sme zaradili príspevky k výstave Šílený hedvábník. Zika a Lída Ascher: textil a móda, ktorá sa koná Umeleckopriemyselnom múzeu v Prahe. Dôkazom toho, že tvorba Ascherovcov môže inšpirovať najmladšiu generáciu módnych tvorcov, pripomína rozhovor s kurátorkou Konstantinou Hlaváčkovou a Pavlom Ivančicom, vedúcim Ateliéru módnej tvorby UMPRUM v Prahe. V Metropolitnom múzeu v New Yorku sa konala výstava venovaná 300. výročiu narodenia výrobcu a návrhára nábytku Thomasa Chippendala. Ako táto expozícia reflektovala „začiatok svetového moderného dizajnu, čo na nej bolo a, naopak, čo na nej chýbalo“, hodnotí Ladislav Zikmund-Lender. Obsah čísla uzatvára recenzia monografie od Eleny Farkašovej Podoby dizajnu – Marián Ihring, ale ešte pred ním sa v časti Teoreticky vraciame textom Repairably – opraviteľnosť má budúcnosť k environmentálnej problematike. Ako sme mali možnosť vidieť na trienále v Miláne, naša budúcnosť si vyžaduje nové prístupy, pretože pojmy ako udržateľnosť, obnoviteľnosť, cirkulárna ekonomika súvisia aj s dizajnom. Kľúčom výberu nadpisových písiem, ktorý pre Designum realizuje Samuel Čarnoký, bola téma Domáci tvorcovia na globálnom trhu. V praktickej ukážke predstavujeme písma od Andreja Dieneša, Jána Filípka, Ondreja Jóba a Slávky Paulíkovej.

Prajeme príjemné letné čítanie.